تحریمهای آمریکا بر ضد ایران جنایات علیه بشریت است

«حمید رضا اورعی» سخنگوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آفریقای جنوبی در یادداشتی که روز دوشنبه در وبگاه «ای او ال» منتشر شده، از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بحبوحه مقابله با ویروس کرونا ی جدید انتقاد کرد.

اخبار سیاسی- این دیپلمات ایرانی در بخشی از این یادداشت آورده است: «این روزها جهان با ویروس خطرناکی روبرو شده که همه انسان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هزاران نفر به دلیل این فاجعه جدید جان خود را از دست می دهند. اگر به یکدیگر کمک نکنیم، این فاجعه به پایان نمی رسد.»

اورعی در ادامه یادداشت خود آورده است: «ایران از تحریم های وحشیانه ای که ایالات متحده در زمان وقوع بیماری کووید-19 تحمیل کرده، رنج می برد. این تحریمها با هدف قطع روابط ایران با جهان انجام شده و این امر مبارزه با ویروس را برای بخش بهداشت ایران سخت می‌کند. نبود تجهیزات پزشکی، دارویی و آزمایشگاهی کافی از قبیل لباسهای محافظ و داروهای لازم باعث تشدید این بیماری همه گیر و شمار تلفات شده است.»

 این دیپلمات ایرانی در بخش دیگری از این یادداشت آورده است: «علیرغم تلاش سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمانهای بین‌المللی که لوازم و ملزومات پزشکی ارسال می کنند، سرعت شیوع این بیماری و اثرات مضر تحریمها منجر به کاهش دسترسی به داروها و تجهیزات نجات بخش زندگی شده است.»

سخنگوی سفارت ایران در آفریقای جنوبی در بخش  دیگر این یادداشت اقدامات وحشیانه آمریکا در تحریم ایران را نمونه بارز جنایت علیه بشریت برشمرد.

اورعی در خاتمه این یادداشت نوشت: «خاتمه دادن به اقدامهای ایالات متحده  علیه قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر اعم از سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان ملل متحد ، شورای امنیت سازمان ملل یا سایر سازمان های جهانی و منطقه‌ای نیاز به تلاش جمعی دارد.»

دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک  نیز تحریم‌ها را «ستون پنجم» کووید-۱۹ خواند و لغو تحریم‌ها را در مبارزه جهانی با ویروس کرونا ضروری برشمرد.