اتهام زنی مجدد آمریکا به برنامه هسته‌ای ایران

وزارت خارجه آمریکا طبق رویه پیشین این کشور، بار دیگر در گزارش سالانه خود به کنگره اتهاماتی را علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد.

اخبار بین الملل - پایگاه خبری المانیتور نوشت: دولت دونالد ترامپ در حال استفاده از گزارش سالانه کنترل تسلیحاتی در راستای آن است که اتهامات سابق خود را مبنی احتمال نقض ان پی تی (پیمان منع گسترس جنگ افزار‌های هسته ای) از سوی تهران اعلام کند.

طبق اعلام المانیتور، وزارت خارجه آمریکا خلاصه‌ای از این گزارش را به کنگره آمریکا ارائه داده است. در خلاصه این گزارش، بار دیگر بر موضع ارائه شده وزارت خارجه آمریکا در گزارش سال گذشته خود که بر پایه مدارک ادعایی رژیم صهیونیستی بود، تأکید شده است. در گزارش سال گذشته وزارت خارجه آمریکا ادعا‌هایی بر اساس آنچه رژیم صهیونیستی مدعی بود توانسته از آرشیو هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۸ بدست آورد، مطرح شده بود.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا که در خصوص سال ۲۰۱۹ تهیه شده، ادعا شده این آرشیو خود می‌تواند نقض منع ان پی تی در خصوص توسعه سلاح‌های هسته‌ای باشد. همچنین گزارش امسال وزارت خارجه آمریکا پا را فراتر نهاده و گفته آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی از اورانیوم فرآوری شده شیمیایی را در یک مکان اعلام نشده در ایران ارائه داده است.

در این گزارش ادعا شده است: اعلام نکردن عمدی مواد هسته‌ای مورد بحث از سوی ایران به پادمان آژانس بین المللی انرژی اتمی، نقض آشکار (ارزیابی‌های جامع پادمان) از سوی ایران است و نقض بند سوم خود ان پی تی نیز خواهد بود.

در این گزارش همچنین ادعا شده تهران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی به دو مکان اعلام نشده از سوی ایران را نداده و بطور کلی، به درخواست‌های آژانس برای شفاف سازی در خصوص مواد هسته‌ای اعلام نشده و یا فعالیت در این مکان‌ها و مکان‌های غیر اعلام شده، پاسخ نداده است.