روابط ایران و سوریه تقویت می شود

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه ظریف در سفر خود به سوریه از حلب هم بازدید خواهد کرد، گفت: وزیر امور خارجه ایران علاوه بر انجام سفر به دمشق پایتخت سوریه، به حلب هم سفر خواهد کرد.

اخبار سیاسی-او افزود: حلب دومین شهر بزرگ و نخستین شهر صنعتی سوریه  است؛ در استان حلب شهرک صنعتی بسیار بزرگی به اسم شیخ نجار وجود دارد که شاید بتوان آن را بزرگ ترین شهرک صنعتی در غرب آسیا تلقی کرد؛ پس از آزادسازی مناطق حاشیه‌ای حلب و ادلب، زمینه برای بازسازی سوریه فراهم شده است.

​عابدینی  با بیان اینکه به نظر می‌رسد نماد بازسازی سوریه حلب است، اظهار کرد: تقریبا جمعیتی که در دوران اشغال گروه‌های تکفیری- تروریستی مجبور شده بودند از این شهر خارج شوند، در حال حاضر آرام آرام به شهر خود باز می‌گردند؛ روستاهای اطراف حلب هم از خان طومان گرفته تا زیتان، خلسه، راشدین ۳، راشدین ۴ و سایر شهرک‌ها تقریبا از وجود ترورست ها آزاد شده و بنابراین زمینه برای امنیت منطقه حلب بسیار بالا رفته و گروه‌های تکفیری- تروریستی نمی‌توانند منطقه شهر حلب را مورد هدف قرار دهند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه زندگی تقریبا در حلب جاری است، تصریح کرد: حتی هتل‌ها، برخی از رستوران‌ها و فروشگاه‌هایی که در دوران جنگ تعطیل شده بود، آرام آرام باز شده و این شرایط مشارکت برای بازسازی را فراهم کرده است.

او با بیان اینکه موضوع مهم دیگر مسئله قدمت تاریخی حلب است، ادامه داد: حلب یک شهر تاریخی است، همچنین دانشگاه آن بیش از ۷۰ هزار نفر دانشجو داشت و بنظر می‌رسد که این موضوع می‌تواند زمینه برای گسترش همکاری‌ها را فراهم کند.

عابدینی با اشاره به سفر ظریف به حلب، تاکید کرد: به عقیده من سفر هیئت دیپلماتیک ایران به حلب می‌تواند هم به صورت نمادین و هم عملی، کمک مناسبی در گسترش روابط دو جانبه باشد.

او با اشاره به نشست‌های وزرای اقتصاد و امور خارجه کشورهای اروپایی اظهار کرد: اما ایران و سوریه روابطی راهبردی دارند که در حال حاضر موضوعی بسیار مهم برای تحولات منطقه‌ای و تحولات بین المللی است که طبعا نباید هیچ گاه از دستور کار حوزه سیاست خارجی ایران و سوریه حذف شود.

گفتنی است؛ علیرغم لغو اکثر سفرهای دیپلماتیک و سیاسی، وزیر امور خارجه کشورمان امروز به سوریه سفر خواهد کرد.

مطابق اخبار منتشره ظریف ابتدا در دمشق با بشار اسد و همتای سوری خود دیدار کرده و سپس، به حلب می‌رود.