فشار‌های آمریکا ما را مجبور به مذاکره نخواهد کرد
سیدعباس موسوی امروز در یک نشست خبری که به دلیل شیوع کرونا به صورت مجازی برگزار شد، گفت: با همه خانواده‌ها و بازماندگان کسانی که در این ایام عزیزان‌شان را در سراسر دنیا از دست دادند، ابراز همدردی می‌کنم و امیدواریم هرچه سریعتر شر این ویروس منحوس از سر بشریت کم شود.
 
اخبار سیاسی- وی افزود: به رغم تحولاتی که در زمینه پزشکی در دنیا رخ داده، دیپلماسی ادامه دارد و وزیر امور خارجه و شخص رئیس جمهور تماس‌های زیادی را با مقامات جهانی داشته اند و برخی برنامه‌ها نیز در حال انجام است که در آینده انجام می‌گیرد.
موسوی تصریح کرد: در این مدت وزیر امور خارجه ۱۴ تماس تلفنی با مقامات سیاسی دنیا داشت که عمده مباحث درباره شرایط جاری دنیا، تروریسم و تحریم‌های آمریکا علیه کشور‌های مستقل بود. بحث افغانستان و یمن هم در دستور کار دیپلماسی ایران است؛ ظریف امروز هم به سوریه می‌رود و دیدار‌هایی در مورد اوضاع این کشور خواهد داشت که اخبار آن به اطلاع می‌رسد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در زمینه دیپلماسی ایران در موضوع افغانستان اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان به دنبال کشوری امن و با ثبات بوده و همیشه سیاست ما بر این موضوع بوده است. بعد از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان و مشکلاتی که پیش آمد، در این مدت ظریف تماس‌هایی را با چند مقام افغان داشت و دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان هم سفر‌هایی به افغانستان داشت که هنوز هم در آنجا بسر می‌برد ودر حال رایزنی با مقامات افغانستانی است.
 

وی با بیان اینکه ما به آمریکا کاری نداریم و پیگیر ثبات و صلح در افغانستان بوده و هستیم، تاکید کرد: ما به عنوان کشوری همسایه تمامی تلاش خود را برای بازگشت ثبات به افغانستان می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر ظریف به سوریه، بیان کرد: طیف وسیعی از مسایل در سفر ظریف به سوریه مطرح خواهد شد. لازم بود برای هماهنگی امور و به ویژه شرایط موجود میان تهران و دمشق این سفر انجام شود. این سفر به تازگی برنامه ریزی شد و قرار است در این سفر در مورد شرایط کنونی سوریه صحبت شود.
 
روند آستانه مختل نشده است
موسوی با بیان اینکه روند آستانه به عنوان بهترین راه حل برای حل بحران مناقشه بوده و هنوز در دستور کار است، اظهار داشت: قراربود نشست سران عضو روند آستانه را در تهران داشته باشیم که به دلیل ویروس کرونا این امر به تعویق افتاده، اما این بدان معنا نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های ما در این زمینه مختل شود. این سفر لازمی بود که در این شرایط انجام شد و امیدوارم به نتایج خوبی منجر شود.

نیرو‌های خارجی در تنگه همرز باید به هشدار‌های ایران توجه کنند
وی در پاسخ به سؤالی در زمینه حضور تحریک آمیز آمریکا در خلیج فارس، تصریح کرد: ما اساسا حضور خارجی‌های و آمریکا را تحریک آمیز و نامشروع می‌دانیم. اینجا منطقه ما بوده و ما باید امنیت آن را باگشت زنی تامین کنیم. ما مسئول حفاظت از آبراه مهم تنگه هرمز را به عهده داریم. دیگر نیرو‌ها باید به هشدار‌ها توجه کرده و توصیه می‌کنیم زودتر این منطقه را ترک کنند تا امنیت برقرار شود.

موضوع توقیف کشتی هنگ کنگی احتمالا سوتفاهمی بوده و حل شده است
بسخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی در خصوص رخی ادعا‌ها در مورد توقیف کشتی «هنگ کنگی» در خلیج فارس، گفت: من در این مورد خبری نشنیده ام، اما نیرو‌های ایرانی همیشه گشت زنی‌هایی دارند و هشدار لازم را می‌دهند. اگر چنین موضوعی رخ داده، احتمالا سوتفاهمی بوده و حل شده است.

وی در مورد اولین تبادل مالی «اینستکس» و بحث تهدید آمریکا برای عدم انجام معامله در این چارچوب گفت: اینستکس مقدمه‌ای برای انجام تعهدات اروپا در قبال خروج آمریکا از برجام است و آن‌ها اعلام کرده بودند که برای انجام تعهدات خود نیازمند ایجاد یک کانال مالی هستند. ما ضمن استقبال از این ابتکار گفته بودیم که این کافی نیست و اروپا باید به تعهدات ۱۱ گانه خود عمل کنند؛ من نشنیده ام که آن‌ها عقب نشینی کرده باشند. ما منتظر اروپا نبوده و نیستیم، اما اروپا باید به تعهدات خود عمل کرده و به حقوق ما در برجام باید عمل شود. ایران منتظر اروپا نخواهد ماند. اروپایی‌ها موقعی که اینستکس را ایجاد کردند اعلام کردند که آمادگی دارند کشور‌های دیگر به این ساز و کار بپیوندند.

تا اواسط فروردین ۹۵ هزار زندانی داخل ایران به مرخصی رفتند و یا مرخصی آن‌ها تمدید شد
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره زندانیان در ایران، عنوان کرد: این گزارش‌ها را من رد می‌کنم. بر اساس نگاه انسانی که ایران داشته، تا اواسط فروردین، ۹۵ هزار زندانی داخل ایران با بررسی پرونده و تشخیص قاضی به مرخصی رفته و مرخصی بسیاری نیز تمدید شده‌است. هیچ گونه تبعیضی نشده و هر کسی شرایط آن را داشت، شامل این مرخصی شده و تبعیضی برای ایرانیان و خارجی‌ها نبوده است. قوه قضائیه مجددا در حال بررسی پرونده‌های دیگری است که اگر کسانی شامل شوند، مرخصی داده خواهد شد. این گزارش‌ها را ما رد می‌کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد طرح ایران برای همکاری منطقه‌ای بین ایران و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در شرایط کنونی اظهار داشت: از جمله اتفاقات خوب که فرصتی برای دنیا در دوران کرونا است، تغییر اولویت‌ها و جهت گیری‌ها و نزدیکی کشور‌ها در بعضی از موضوعات است. ما همیشه آماده تعامل و همکاری با همسایگان در منطقه بوده ایم و گفته بودیم که بدون پیش شرط برای رفع سو تفاهمات حاضر هستیم گفت‌وگو کنیم. دیپلماسی و همکاری اولویت دارد از این رو اگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس و دو سه کشور که اختلافاتی دارند، آماده باشند، حاضر به گفتگو هستیم.

موسوی در مورد پاسخ‌های کشور‌های منطقه در مورد طرح امید برای صلح در خلیج فارس، گفت: در برخی صحبت‌ها و رفت و آمد‌ها با کشور‌های منطقه، اعلام شد که این طرح در حال بررسی است. ما آمادگی داریم تا تک تک یا با تمامی کشور‌ها در مورد این طرح صحبت کنیم.

وی در مورد پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در ۶ ماه آینده و تلاش آمریکا علیه قطعنامه ۲۲۳۱ و تمدید تحریم ایران، اضافه کرد: این از عجایب روزگار است که دولت قانون شکنی که از برجام خارج شده و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده، پیگیر مفاد آن بوده و دیگران را وادار می‌کند تا این قطعنامه را مانند خود نقض کنند. آنچه آمریکا انجام می‌دهد، تلاش برای انحراف افکار عمومی جهان از تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران است و یا با تکرار این اتهامات می‌خواهند برخی جنگ افروزی‌های خود را دنبال کنند. دلیلی ندارد شورای امنیت و سازمان ملل به نقض قطعنامه خود رأی دهد. این درخواست آمریکا ادعای گزافی است. آمریکا نباید زیاد نگران باشد و اگر آن‌ها نگران موضوع جنگ تسلیحاتی در خاورمیانه(غرب آسیا) هستند، فروش دیوانه وار سلاح به برخی کشور‌ها که موجب برادر کشی شده است را پایان دهند.

وزارت خارجه مجوز انتقال ایرانیان از کشور‌های مختلف در شرایط شیوع کرونا را دریافت کرده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در مورد بازگشت دانشجویان از اروپا، اظهار داشت: با توجه به تحولات خوبی که در مورد کنترل و درمان کرونا در ایران انجام شده و متعاقب آن، اتفاقات بدی که در اروپا شکل می‌گیرد، برخی دانشجویان و اتباع ایرانی تصمیم گرفته اند که به ایران بازگشته و یا اگر بیمار هستند، در ایران درمان شوند. ما در این باره اقدام کردیم و با وجود سختی دریافت مجوز پرواز، همکاران ما در وزارت خارجه مجوز را برای انتقال ایرانیان از کشور‌های مختلف گرفتند. وزارت بهداشت مقرراتی را در این زمینه دارد که قبل و بعد از پرواز مسافران چک شوند و در حالتی شبیه قرنطینه باشند.

 
آماری در مورد فوت ایرانیان در خارج از کشور بر اثر کرونا نداریم
موسوی با بیان اینکه وزارت بهداشت پروتکل‌هایی دارد که قبل از پرواز و رسیدن به کشور تست شده و در حالتی مانند قرنطینه حاضر شوند، اظهار داشت: متاسفانه برخی از هموطنان تمکین نکردند. این عدم تمکین باعث شد تا وزارت بهداشت به عنوان فرمانده مقابله با کرونا در کشور این ریسک را نپذیرد تا این افراد بدون رعایت پروتکل‌ها به جامعه بازگردند. اگر دوستان بخواهند پروتکل‌ها را رعایت کنند، مشکلی پیش نخواهد آمد. ما آماری در مورد فوت ایرانیان در خارج از کشور بر اثر کرونا نداریم، اما سفارتخانه‌های ما مامور هستند تا رسیدگی‌های لازم را انجام داده و آمار را اعلام کنند.

آمریکا در بحث شیوع کرونا در معرض اتهام است
سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تلاش آمریکا برای اعلام منشأ کرونا از آزمایشگاهی در «ووهان»، بیان کرد: ایران هر اقدامی که در جهت سیاسی کردن کرونا در جهان است را تقبیح می‌کند. متاسفانه رژیم آمریکا در رأس سیاسی کاری این موضوع است. این اتفاق در حالی است که خود این رژیم در این موضوع متهم است. ما فکر می‌کنیم مقامات آمریکایی به جای کمک به حل این اپیدمی مشغول سیاسی کاری هستند تا تبلیغاتی برای انتخابات انجام داده و یا اینکه ذهن افکار عمومی را از بی تدبیری دولت خود منحرف کنند. ما همچنین کار آمریکا در قطع کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت را تقبیح می‌کنیم. آمریکا بهتراست به جای سیاسی کاری به دانشمندان اجازه دهد تا در این مورد قضاوت کنند.

وی در مورد ادعای ترامپ جهت علاقه ایران برای توافق با آمریکا و مشاوره غلط برخی مقامات آمریکایی به ایرانی‌ها گفت: ترامپ گا‌ها ادعا‌هایی مطرح می‌کند که دروغ است. به تازگی نیز وی از دریافت نامه‌ای از رهبر کره شمالی خبر داده بود که «پیونگ یانگ» آن را بلافاصله تکذیب کرد. ترامپ بیشتر به دنبال جلب نظر است. جمهوری اسلامی ایران به دلیل اقدام آمریکا در مورد خروج غیرقانونی از برجام و فشار و تحریم، تمایلی به مذاکره با آمریکا ندارد. کارنامه عهدشکنی آمریکا مشخص است و آن‌ها فکر می‌کنند با سو استفاده از شرایط موجود، می‌توانند مذاکره کرده و به توافق جدیدی دست یابند. متاسفانه ادبیات آن‌ها نازل است و در حالی که خود آمریکا محتاج لوازم پزشکی است، ادعا می‌کنند که حاضر هستند به شرط مذاکره، دستگاه «ونتیلاتور» به ایران ارسال کنند.

فشار‌های آمریکا ما را مجبور به مذاکره نخواهد کرد
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به توییت روز گذشته ظریف در مورد توان صادراتی ایران برای «ونتیلاتور» عنوان کرد: ما اگر در مورد برخی اقلام دیگر نیازمندی‌های داخلی نداشته باشیم، حاضریم به مردم آمریکا کمک کنیم. فشار‌های آمریکا ما را مجبور به مذاکره نخواهد کرد.

نهاد‌های بین المللی تسلیم قلدری آمریکا نشوند
موسوی در مورد درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول، اظهار داشت: اطلاعات لازم در این زمینه را دوستان ما در بانک مرکزی به اطلاع عموم می‌رسانند. ما به عنوان عضو قدیمی صندوق که حق عضویت خود را می‌پردازیم، در خواست وام داده ایم و استحقاق دریافت آن را داریم. متاسفانه این درخواست با سنگ اندازی آمریکا مواجه شده که در راستای فشار واشنگتن علیه ایران است و ما تقاضا داریم دیگر کشور‌ها و نهاد‌های بین المللی تسلیم قلدری آمریکا نشوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مسئولان ایرانی در وزارت خارجه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تلاش و رایزنی‌های خود را انجام می‌دهند و امیدواریم مسئولان صندوق با نیت خوب این درخواست را عملی کنند.

راه حل بحران یمن سیاسی بوده و نظامی نیست
موسوی همچنین در مورد گفت‌وگو‌های ظریف با همتای روس خود در مورد یمن، گفت: ما همیشه بر این اعتقاد بودیم که راه حل بحران یمن سیاسی بوده و نظامی نیست. روس‌ها نیز همین نظر را داشته و دو کشور معتقدیم که با گفت‌وگو و حسن نیت می‌توان این بحران را حل کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه هنوز حسن نیتی از گروه مقابل یمنی که ائتلاف متجاوز به این کشور هستند، ندیده، به طوری که آن‌ها حتی به آتش بس یک طرفه خود نیز پایبند نبوده اند. ما از هر راه حلی که منجر به آتش بس و حل بحران یمن شود، استقبال کرده و تلاش خود را در این راستا انجام می‌دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد وضعیت سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور، گفت: سفارت‌های ما کار خود را انجام می‌دهند. تعدادی از کارمندان سفارت‌های ما که به کرونا مبتلا شده اند، کم بوده و برخی که مبتلا شده بودند یا درمان شده و یا در حال درمان هستند. همچنین بخش کنسولی سفارت‌های ما در حال پیگیری وضعیت ایرانیان بوده و اگر مشکلی پیش آید به آن‌ها کمک خواهند کرد. ما به پروتکل‌های اعلامی سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت خود و پروتکل‌های کشور‌های میزبان عمل می‌کنیم، تا سفارت‌های ما ماموریت‌های خود را ادامه دهند.

موضوع کابینه عراق یک موضوع داخلی است
وی در مورد وضعیت سیاسی در عراق و بحث همفکری ایران با عراق در مورد انتخاب کابینه، گفت: موضوع تعیین کابینه عراق، موضوعی داخلی بوده و خود دولت و ملت این کشور به عنوان دولت و ملتی رشید برای آن تصمیم می‌گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایران با توجه به دوستانی که در عراق دارد و نیت کمک، اگر بتواند مشورتی دهد در این راستا کمک خواهد کرد. تاکنون در مورد انتخاب نخست وزیر و کابینه ما ورود نداشته و معتقدیم خود دولت و ملت عراق این کار را انجام خواهند داد.