سرلشکر باقری: دشمنان در تمام سالها جرأت و جسارت تجاوز به کشور ما را نداشتند و ندارند

سرلشکر محمدباقری در بیست و چهارمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان و مدیران نیروی انتظامی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل، شهیدان انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، شهدای عرصه امنیت به ویژه شهیدان نیروی انتظامی، اظهار کرد: همچنین یاد و خاطره شهید بزرگوار اسلام و انقلاب سردار سپهبد "حاج قاسم سلیمانی" که حق بزرگی بر گردن ملت ایران از منظر تأمین امنیت و سربلندی کشور دارند را نیز گرامی می‌داریم؛ مردم در مراسم بدرقه پیکر ایشان و همراهانشان نشان دادند که قدردان خادمان خود هستند.

سال 98 سالی خاص برای کشور و نیروی انتظامی بود

اخبار سیاسی- رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ضمن قدردانی از تلاشهای تمام عزیزان خدوم در نیروی انتظامی، گفت: حقیقتاً نیروی انتظامی در تمام سالها، روزهای پرتلاش و رو به رشدی را تجربه کرده اما سال 98، سال خاصی برای کشور و نیروی انتظامی بود.

وی تصریح کرد: سال 98 از حیث حوادث طبیعی در کشور و مأموریتهای دیگر، سال خاصی برای نیروی انتظامی بود و ناجا چه از حیث حوادث طبیعی که در کشور اتفاق افتاد و چه از جهت مأموریتهایی که به اقتضاء زمان در سال گذشته پیش آمد، توانست به خوبی نقش‌آفرینی کند، در مسئله غیرمترقبه شیوع ویروس کرونا در کشور نیز نیروی انتظامی توانست به خوبی ایفای نقش کند.

نیروی انتظامی در اجرای مأموریتها کاملاً آماده و پا به کار است

باقری یادآور شد: نیروی انتظامی در اجرای مأموریتهای برنامه‌ریزی و طراحی شده از قبل، کاملاً آماده، پابه‌کار و با مدیریت مناسب وارد میدان عمل شد، این نیروی خدوم و پرتلاش در مأموریتهای غیرمترقبه و غیرقابل پیش‌بینی شده نیز عملکرد خوبی داشته است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح متذکر شد: نیروی انتظامی با انعطاف مناسب، چابکی کامل، مدیریت کارآمد و حضور به موقع در صحنه توانست در نخستین لحظات و پیش از سایر ارگانها، سخت‌ترین مأموریتها را بر عهده بگیرد و در اجرای آنها سربلند باشد که این رویکرد نیروی انتظامی نیز جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به روند برگزاری بیست و چهارمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی به صورت ویدئو کنفرانس، ادامه داد: با ابتکار عمل شاهدیم که در این جلسه ویدئو کنفرانسی بیش از یک هزار و 300 نفر در بیش از 100 نقطه و به شکل برخط امکان حضور و بهره‌مندی از جلسه را دارند که بیانگر این است علی‌رغم کاستی‌ها و مشکلات هیچ موضوعی نمی‌تواند در برابر سازمان جهادی و مدیریت انقلابی ایجاد مانع کند بلکه می‌تواند باعث اتفاقات، پیشرفتها و اجرای مناسب‌تر مأموریتها شود.

باقری با بیان اینکه معاونت فاوای نیروی انتظامی همواره جزو موفق‌ترین فاواهای نیروهای مسلح بوده، گفت: نیروی انتظامی در سال 98 علاوه بر مأموریتهای جاری، مأموریتهای بزرگی را بر عهده گرفت و با گسترش بی‌نظیر خود در سراسر کشور و سطح جغرافیایی توانست امور و مأموریتهایش  را پیش ببرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: از نخستین نقطه مرزی، عزیزانمان در مرزبانی با هوشیاری، آمادگی و توانمندی بالا در برابر شرارتها، قاچاقچیان و ناامنی‌ها ایستاده‌اند و مأموریتهای ذاتی خود را انجام داده و به شایستگی از مرزها حفاظت و صیانت می‌کنند از طرفی پرتلاشان نیروی انتظامی در جاده‌ها، یکایک شهرها، کلان‌شهرها، روستاها و نقطه به نقطه کشور تأمین نظم و امنیت را عهده‌دار هستند و علاوه بر امور تخصصی مختلفی که در حیطه مأموریتهای ذاتی و قانونی دارند، مأموریتهای دیگری  نیز در طول سال به نیروی انتظامی افزوده می‌شود و با این حال این نیرو به خوبی در تأمین امنیت پایدار نقش‌آفرینی می‌کند البته که مردم قدرشناس این امنیت پایدار و کارآمد هستند.

وی بیان کرد: ما انسانها نوعاً تا زمانی که غرق نعمتی هستیم، قدر آن را نمی‌دانیم، در مسئله شیوع ویروس کرونا یکایک مردم جهان و کشور قدر سلامت را دانستند و تا حدی متوجه اهمیت این موضوع شدند و در حوادث و گرفتاری‌ها، مردم نیز به خوبی قدر امنیت را می‌فهمند بنابراین باید بدانیم این امنیت پایدار و کارآمد در کشور موضوع ساده‌ای نیست و با تلاش و جانفشانی‌های نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی به دست آمده است.

امنیت مطلوبی در کشور داریم

باقری با اشاره به وجود برخی ناامنی‌ها در برخی از کشورهای پیرامونی و همسایه، خاطرنشان کرد: برخی از اخبار ناامنی در کشورهای پیرامونی را در تلویزیون و اخبار می‌بینیم، در بسیاری از کشورهای پیرامونی و همسایه، مردم می‌گویند در زمان خروج از منزل، وصیت‌نامه می‌نویسیم یا زمانی که فرزندانمان به قصد مدرسه از منزل خارج می‌شود، نمی‌دانیم که آیا سالم به منزل باز می‌گردد یا خیر؟! این اتفاقات در حالی است که به لطف خداوند و تلاش نیروهای مسلح، امنیت مطلوبی در کشور داریم و بحمداله کشور ما در اوج امنیت به سر می‌برد و نیروی انتظامی در تمام سطوح و جغرافیا در حوزه تأمین نظم و امنیت مسئولیت را عهده‌دار است و به نحو احسن کار می‌کند که جای قدردانی دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: از آغازین ساعات شیوع این ویروس در کشور یعنی از نخستین ساعاتی که مشخص شد این ویروس به کشور وارد شده و احتمال همه‌گیری دارد، نیروی انتظامی وارد عمل شد؛ نیروی انتظامی چه در مسئله کنترل شهرها و جاده‌ها و چه در مسئله مدیریت فضای مجازی و جلوگیری از شایعه‌پردازی و ایجاد ناامنی‌های روانی و از طرفی در برخورد با محتکران نیازمندی‌های اساسی مردم به خوبی عمل کرد البته این نیرو در مسئله امنیت مرزها و جلوگیری از ورود غیرمجاز اتباع بیگانه نیز عملکرد خوبی داشته و از طرفی به پاک‌سازی و گندزدایی معابر و نقاط آلوده پرداخت، همچنین درمان بیماران در بیمارستانهای نیروی انتظامی از دیگر اقدامات این نیروی پرتلاش بود.

نیروی انتظامی مأموریتهای ذاتی‌اش را حتی برای لحظه‌ای تعطیل نکرد

وی اضافه کرد: علاوه بر تمام اقداماتی که برشمردم، نیروی انتظامی مأموریتهای ذاتی‌اش را حتی برای لحظه‌ای تعطیل نکرد و تمام مأموریتهای این نیرو به صورت شبانه‌روز در حال جریان است و تمام مأموریتها با چابکی و تلاش پیش رفت و باید بگویم اقدامات نیروی انتظامی در این برهه زمانی و در کنار انجام و اجرای مأموریتهای ذاتی و قانونی، مسئله کوچکی نیست.

باقری یادآور شد: باید از تجربه مواجهه با ویروس کرونا استفاده کنیم چرا که این موضوع برای ما درسهای زیادی به همراه داشت؛ شاید ما و سایر کشورهای جهان هرگز پیش‌بینی نمی‌کردیم با چنین پدیده‌ای با این سطح از اپیدمی مواجه شویم حتی در زمان جنگ جهانی جنگ اول و دوم نیز شرایط این گونه نبود که تمام جهانیان درگیر یک موضوع واحد و مشترک شوند یا در زمان بیماری‌های واگیردار گذشته، این چنین گستردگی را شاهد نبودیم و محدود به برخی کشورها و قاره‌ها بود اما بیماری کرونا سطح گسترده‌ای دارد و به گونه‌ای توسعه پیدا کرد که تمام جهان درگیر شد؛ تمام اجتماعات جهان را به تعطیلی کشاند و رفتارهای مردم با تغییرات اساسی مواجه شد به گونه‌ای که این ویروس مردم را برای مدت قابل توجهی خانه‌نشین کرد و فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را به تعطیلی کشاند و شرایط خاصی را همه کشورهای جهان تجربه کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با طرح این سؤال که این حادثه و حوادثی مشابه چه تأثیری در نحوه اجرای مأموریتهای سازمانهای نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی دارد، خاطر نشان کرد: آیا ساختار و سازمان‌دهی ما اعم از نیروی انسانی، آموزش و تجهیزات متناسب با چنین پدیده‌ای است یا نیاز به اصلاح دارد؟

وی ادامه داد: حتماً باید در ساختار و سازمان‌دهی‌های اشاره شده بازنگری‌هایی کنیم یعنی توان، آمادگی، آموزش و تمرین ما در انجام وظایف و مأموریتها در بخشهای مختلف باید متناسب با پدیده‌ها باشد.

عالی‌ترین مقام مسئول در ستاد کل نیروهای مسلح گفت: یکی از تأثیرات بزرگ این حادثه، توجه و بهره‌برداری از فضای مجازی بود در واقع در این چنین شرایطی بهره‌برداری از فضای مجازی به شدت توسعه پیدا کرد اما این سؤال پیش می‌آید که آیا ما فرهنگ استفاده از فضای مجازی در این سطح را داریم؟ یا با چه آسیبهایی مواجه هستیم؟ بدخواهان و مجرمان چه ترفندها و روشهای جدیدی را در این شرایط به کار می‌گیرند.

باید امنیت فضای مجازی را بهتر از گذشته تأمین کنیم

باقری تأکید کرد: در چنین شرایطی باید هر موضوعی را پیش‌بینی و پیشگیری و امنیت فضای مجازی را بهتر از گذشته تأمین کنیم چرا که تأمین آرامش روانی مردم بسیار حائز اهمیت است و باید با جدیت این امور را دنبال کنیم البته در این برهه زمانی نیروی انتظامی نیز به خوبی عمل کرد و بسیاری از سایتها و مجرمان سایبری مورد برخورد پلیس قرار گرفتند و در موارد متعددی برخورد انضباطی و قضائی صورت گرفت اما باید بگویم لازم است در هر شرایطی آماده باشیم.

وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نیروهای مسلح مبنی بر تشکیل قرارگاه بهداشتی امام رضا (ع)، یادآور شد: فرماندهی معزز کل قوا در امر تشکیل قرارگاه بهداشتی امام رضا (ع) توسط نیروهای مسلح فرمودند:"این را به عنوان یک رزمایش دفاع بیولوژیک در نظر بگیرید" و واقعاً نیروی انتظامی در عمل به این دستور، چنین رویکردی داشت.

این مقام عالی نیروهای مسلح اضافه کرد: این رزمایش ویژگی‌ها، سطوح، ابعاد و لایه‌های مختلفی دارد و نیروی انتظامی با تجربه گرانسنگی که در جریان رزمایش به دست آورده حتماً در برنامه‌های سال 99 این تجربیات را به کار بگیرد به گونه‌ای که بداند با چه تغییر و تحولی می‌تواند در این فرآیندها ارتقاء یابد.

وی ضمن قدردانی از زحمات کادر پزشکی، درمانی و بهداشتی نیروی انتظامی و طلب مغفرت برای عزیزانی که جان عزیزشان را در جریان مأموریتها از دست دادند و شهید شدند، گفت: آمارها نشانگر این است که در مجموعه سازمانهای نیروهای مسلح از جمله نیروی انتظامی با توجه به وجود فرهنگ، آگاهی و مراقبت بیشتر، درصد کمتری به این بیماری مبتلا شدند و بیماران بستری شده در بیمارستانهای نیروهای مسلح از جمله بیمارستانهای نیروی انتظامی درصد کمتری از فوتی‌ها و از طرفی درصد بالاتری از بهبودیافتگان را نسبت به سایر سازمانها داشته‌اند.

لازم است خودمان را برای روزهای آینده به صورت حداکثری آماده کنیم

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: این واقعیت است که کشور ما و تمام جهان درگیر این ویروس هستند و به نوعی باید با این ویروس خو بگیریم و کنار بیاییم، ممکن است در فصل تابستان شیوع این بیماری  قدری کاهش یابد اما بر مبنای نظر وزارت بهداشت و متخصصان امکان دارد در پاییز و زمستان اپیدمی ویروس کرونا توسعه یابد بنابراین لازم است که ما خودمان را برای روزهای آینده به صورت حداکثری آماده کنیم و از فرصت باقی مانده بهار و به ویژه تابستان به عنوان فرصت استثنایی در سال 99 در بخشهای مختلف از جمله آموزش بهره ببریم یعنی از روزهای تابستان به قدر کفایت برای موضوعاتی چون انجام آموزش، تمرینات و برگزاری رزمایش ها با رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده کنیم چون ممکن است در پاییز و زمستان مجدداً گرفتار شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت منطقه و تهدیدات پیرامونی پرداخت و گفت: سال 98 در ادامه تهدیدات سال 97 برای ملت ایران و منطقه بود؛ امریکای بدعهد و جنایتکار اعلام خروج از برجام را کرد و تمام تعهدات را کنار گذاشت و با وجود بدعهدی امریکا و علی‌رغم تمام تحریمها و فشارهای اقتصادی ملت ایران در مسیر خود به خوبی پیش رفت و راهبرد مقاومت را به صورت فعال هدایت کرد.

باقری خاطرنشان کرد: ما در سال 98 در کنار مسئولیتهای ذاتی، با تمام قوا در زمان وقوع بلایا به کمک دولت و مردم آمدیم و از طرفی با وجود تمام تهدیدات به نحو احسن مأموریتهایمان را پیش بردیم و در اجرای فرآیند محور مقاومت، اقدامات مؤثری نیروهای مسلح داشتند که دفاع جانانه از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی یکی از اقدامات اساسی ما بود.  

توطئه و تهدیدات فراوانی را در طول سال 98 خنثی کردیم

وی ادامه داد: پهپاد متجاوز به مرزهای هوایی ما مورد هدف قرار گرفت و شناور متخلف انگلیسی را تصرف و توقیف کردیم و پس از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی" ، پایگاه عین الاسد مورد هدف قرار گرفت، توطئه و تهدیدات فراوانی را در طول سال 98 خنثی کردیم و امنیت پایداری برای کشور به ارمغان آوردیم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یادآور شد: بازدارندگی در برابر دشمنان خونخواری چون امریکا و رژیم صهیونیستی مسئله کوچکی نیست؛ کشورهایی که به جای رسیدگی به مردمشان، منابع و امکاناتشان را صرف جنگ‌افروزی می‌کنند، در تمام سالها جرات و جسارت تجاوز به کشور ما را نداشتند و ندارند و در مقابل هدف قرار دادن پایگاه عین الاسد قدرت حمله به ما را نداشتند و این بیانگر قدرت بازدارندگی و  توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

باقری با اشاره به ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی" توسط امریکا، ادامه داد: این اقدام مذبوحانه و منفعلانه از جانب دشمن بود اینکه فردی مهمان کشوری دیگر باشد و این چنین مورد ترور قرار بگیرد اقدام شجاعانه‌ای نیست بلکه ترور مذبوحانه است.

وی یادآور شد: نیروهای مسلح ما پاسخ مناسبی دادند و مردم عراق و محور مقاومت نیز پاسخ محکمی به این ترور مذبوحانه دادند به گونه‌ای که اخراج نظامیان آمریکا در مجلس عراق تصویب شد، که این مسئله کوچکی نیست.

عالی‌ترین مقام ستاد کل نیروی های مسلح بیان کرد: پس از ترور سپهبد شهید "حاج قاسم سلیمانی" و همرزمانش، موضوع تصویب اخراج نظامیان امریکا از عراق دنبال شد و دولت عراق به دنبال اجرای این مصوبه است و ان‌شاءالله محور مقاومت نیز تحقق این مصوبه را دنبال می‌کند.

در سال 98 با نیت امریکا برای براندازی نظام مواجه بودیم

وی افزود: در سال 98 با مشکلات، تحریمها و نیت امریکا برای براندازی نظام مواجه بودیم اینها در حالی است که در هر برهه‌ای به موقع به آنها پاسخ دادیم و مقتدرانه در برابر تهدیدات ایستادیم؛ در تمام برهه‌ها نحوه پاسخ ما پیرو تدبیر و فرمایش رهبری مبنی بر این بود که در برابر تهدیدات به معنای واقعی صبر، ایستادگی، مقاومت، مقابله و پیشبرد مأموریتها به نحو احسن دنبال شود ما نیز این رویکرد و امر فرماندهی معزز کل قوا را دنبال کردیم و این راه را ادامه خواهیم داد.

باقری متذکر شد: مردم نیز به خوبی نشان دادند که دشمنان را می‌شناسند و در برابر توطئه‌‌های آنها ایستادگی می‌کنند؛ در سال گذشته رفتار و منشی که مردم در مراسم تشییع و بدرقه پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمانشان از خود نشان دادند، بیانگر این بود که پایبند به انقلاب و ارزشها هستند، در این مراسم از تمام سلیقه‌های سیاسی به خیابانها آمدند و فریاد مقاومت سردادند و بر تداوم راه شهیدان و انقلا ب اسلامی تأکید کردند.