جزئیات گفتگوی تلفنی حسن روحانی با نخست وزیر اسپانیا

حجت الاسلام حسن روحانی امروز در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر اسپانیا ضمن ابراز همدردی با مردم این کشور خاطرنشان کرد: آماده هستیم تجربیات خود را در زمینه مقابله با ویروس کرونا به اشتراک بگذاریم.

اخبار سیاسی- رئیس جمهور با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای شهروندان ایرانی بخاطر شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد:  در چنین شرایطی باید روابط کشورها براساس اصول انسانی باشد و با سیاست های خصمانه مقابله شود، اما متاسفانه شاهد هستیم که در این شرایط بسیار سخت  آمریکا همچنان  تحریم های خود علیه ایران را تشدید می‌کند و حتی در زمینه دارو نیز اعمال می‌شود.

روحانی در ادامه با اشاره به تقاضای وام ایران از صندوق بین المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: آمریکا با پرداخت این وام هم مخالفت کرده و انتظار این است که اتحادیه اروپا و اسپانیا در مقابل این اقدام غیر قانونی اتخاذ موضع کنند.

وی با استقبال از پیشنهاد نخست وزیر اسپانیا برای از سرگیری دیدارها و مذاکرات وزیران خارجه دو کشور برای تبادل نظر درخصوص مسائل مهم دوجانبه و بین المللی از جمله اجرای برجام، تاکید کرد:  درصورتی که کشورهای مقابل به همه تعهدات خود عمل کنند، ما نیز به تعهدات  خود باز خواهیم گشت.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت اجرایی شدن توافقات دو کشور، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و اسپانیا در همه زمینه ها توسعه و تعمیق یابد.

نخست وزیر اسپانیا نیز ضمن ابراز همدردی با مردم ایران درخصوص ویروس کرونا، با بیان گزارشی از وضعیت کشورش در مقابله با این ویروس و اعمال محدودیت های شهری برای شهروندان، افزود:  در کنار نگرانی از  وضعیت سلامتی مردم، نگرانی های عمیقی  درخصوص بحران اقتصادی داریم که در آینده کشور ما درگیر آن خواهد شد.

"پدرو سانچز" تاکید کرد: باور داریم که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران و سلامتی مردم بویژه در این دوره سخت که درگیر کرونا هستید، تاثیر شدیدی گذاشته است و اسپانیا و اتحادیه اروپا با این تحریم ها موافق نیستند.

نخست وزیر اسپانیا همچنین با اعلام حمایت از فعال شدن ساز وکار مالی اتحادیه اروپا ( اینستکس)، اظهار داشت: ما نیز ملحق شدن به اینستکس را در دستور کار داریم.

پدرو سانچز روابط ایران و اسپانیا را خوب توصیف کرد و گفت: بسیار مهم است که در این شرایط روابط تجاری خود را نیز دوباره از سربگیریم.