خبر خوش جهانگیری به مالیات دهندگان

دومین جلسه ساماندهی تسهیلات حمایتی برای اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا عصر امروز (شنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

اخبار سیاسی- اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در نیمه شعبان مبنی بر ضرورت انجام کمک های مومنانه به هموطنان آسیب دیده از کرونا اظهار داشت: مردم ایران همواره نشان داده اند که در مواقع ضروری که به کمک آنها نیاز است،‌ به خوبی در صحنه حضور پیدا می کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به زلزله کرمانشاه و نیز سیل اوایل سال 98 خاطر نشان کرد: یکی از دغدغه ها در کمک رسانی به زلزله زدگان این بود که از مردم خواسته شد از حضور برای کمک رسانی به کرمانشاه خودداری کنند چرا که به دلیل بالا بودن حجم ترددها،‌ مسیرهای منتهی به سرپل ذهاب مسدود شده بود.

وی مهمترین رمز موفقیت ایران در کنترل و مقابله با ویروس کرونا را همراهی مردم ارزیابی و تصریح کرد: علاوه بر کمک های مردمی،‌ همراهی مردم و ماندن در خانه به خصوص در ایام تعطیلات نوروز و حتی در روز سیزده فروردین، نمادی از همراهی و مشارکت مردم برای مقابله با کرونا بود.

 جهانگیری با اشاره به برنامه های دولت برای کمک به افراد آسیب دیده از کرونا تصریح کرد: براساس تصمیم دولت، تسهیلات یک میلیون تومانی قرض الحسنه با بازپرداخت دو ساله به 23 میلیون خانوار یارانه بگیر پرداخت می شود که جمع این تسهیلات حدود 25 هزار میلیارد تومان است که تاکنون به حساب بیش از 17 میلیون خانوار واریز شده و مابقی در هفته آینده واریز می شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به تصمیم دیگر دولت برای کمک به 3 میلیون نفر اقشار آسیب پذیر که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی نیستند، گفت: قرار شد به این افراد ماهانه کمک هایی از 200 هزار تومان تا 600 هزار تومان پرداخت شود که برای اسفند و فرودین پرداخت شده و قرار است یک نوبت اضافی برای ماه مبارک رمضان واریز شود و در ماه های اردیبهشت و خرداد نیز پرداخت انجام خواهد شد.

وی با یادآوری مشارکت و به صحنه آمدن نهادهای عمومی برای کمک به افراد آسیب دیده از کرونا، اظهار داشت: با کمک این نهادها بسته های حمایتی و غذایی برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده که سپاه و بسیج 3.5 میلیون بسته، بنیاد مستضعفان 500 هزار بسته، جمعیت هلال احمر 250 هزار بسته، آستان قدس رضوی 445 هزار بسته و ستاد اجرایی فرمان امام 1 میلیون بسته بر عهده گرفته اند.

جهانگیری افزود: شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در کشور وجود دارند که سالانه چند هزار میلیارد تومان درآمد و سود دارد که اگر از اینگونه شرکت ها کمک خواسته شود قطعا آنها نیز با جدیت به صحنه خواهند آمد و حجم حمایت ها بیشتر خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه رییس جمهور نیز حساسیت ویژه ای نسبت به این کمک ها دارد و به صورت مستمر روند این برنامه را پیگیری می کند، افزود: این برنامه ها به صورت کوتاه مدت و ویژه مخصوص دوره کرونا است که باید به صورت ضربتی و فوری انجام شود تا آسیب دیدگان از کرونا بتوانند در این مقطع که نیاز دارند، از این کمک ها بهره مند شوند.

وی با اشاره به سیاست های پلکانی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای بازگشایی و آغاز به کار کسب و کارها و مشاغل مختلف، تصریح کرد: با این روند که کسب و کارها به تدریج فعالیت خود را آغاز می کنند شاید چند ماه آینده بخش زیادی از خانوارها که امروز به حمایت ها و کمک های ویژه نیاز دارند، با آغاز فعالیت و کسب درآمدهای گذشته، از این حمایت ها بی نیاز شوند.

معاون اول رییس جمهور افزود: شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در امر حمایت و کمک رسانی به آسیب دیدگان از کرونا مشارکت می کنند، در صورتی که کمک های آنها به حساب های مشخص شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واریز شود، از امتیازهای مالیاتی برخوردار خواهند شد.

وی اقدام مشترک کمیته امداد امام خمینی (ره) و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایجاد پنجره واحد و سامانه یکپارچه برای تجمیع حمایت ها را اقدامی مثبت توصیف کرد و افزود: یکی از دغدغه های همیشگی در کشور فقدان بانک اطلاعاتی دقیق بوده است که با راه اندازی این سامانه به نحو مناسبی، گروه های ضعیف و نیازمند حمایت شناسایی و کمک ها به صورت سازمان یافته و منسجم به آنها ارائه خواهد شد.

جهانگیری ادامه داد: البته باید به این نکته توجه شود که در فرایند شناسایی و حمایت از نیازمندان، حتما باید عزت و آبروی کسانی که کمک دریافت می کنند حفظ شود و اطلاعات شخصی افراد به صورت محرمانه در این سامانه ها محافظت شود.

جهانگیری از استانداران و فرمانداران سراسر کشور نیز خواست جلسات ساماندهی تسهیلات حمایتی را در استان های خود برگزار و از ظرفیت ها و توان استان ها در این راستا استفاده کنند.

در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گزارشی از آماده سازی بسته های غذایی و حمایتی از سوی نهادها و بخش های مختلف جهت توزیع به اقشار آسیب پذیر در ماه مبارک رمضان ارائه کرد و سپس از راه اندازی و رونمایی دو سامانه سخاوت ایرانیان و سامانه ثبت نام مددجویان موسسات خیریه برای کاهش ناهماهنگی ها در سیستم رفاه اجتماعی کشور خبر داد.

محمد شریعتمداری همچنین با اشاره به اقدمات شهرداری تهران و وزارت کشور برای شناسایی نیازمندانی که به دلیل راکد بودن فعالیت آنها نظیر مجموعه ها و مراکز فرهنگی و ورزشی دچار آسیب شده اند، خاطر نشان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده این گونه افراد شناسایی شده و قرار است تحت پوشش وام قرض الحسنه دو میلیون تومانی قرار گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از هماهنگی با خیرین و بنگاه های اقتصادی که آماده هستند به مسئولیت اجتماعی خود در مقطع کرونا عمل کنند، خبر داد و افزود: پرداخت تسهیلات به بنگاه های آسیب دیده با سود 12 درصد نیز از هفته آینده آغاز خواهد شد و برنامه بیمه بیکاری را نیز با جدیت پیگیری می کنیم.

در این جلسه که وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، شهردار تهران، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره)، رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، رییس جمعیت هلال احمر، رییس سازمان بهزیستی،‌ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، رییس سازمان بسیج مستضعفان و سخنگوی دولت نیز حضور داشتند، گزارشی از تفاهم نامه کمک مومنانه به نیازمندان در قالب مشارکت کمیته امداد و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه اندازی سامانه سخاوت ایرانیان (سخا) و سامانه ثبت نام مددجویان موسسات خیریه ارائه شد.

در این نشست همچنین پس از ارائه گزارش و توضیحات رییس کمیته امداد،‌ شهردار تهران، رییس سازمان بسیج و جانشین فرمانده سپاه پاسداران در خصوص کمک ها و بسته های حمایتی به آسیب دیدگان از کرونا، نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از سامانه های راه اندازی شده، روش های کمک به نیازمندان، روش های شناخت نیازمندان و انواع کمک ها ارائه کرد و گفت: گروه ها و افراد خیر می توانند از طریق این سامانه ها کمک های مورد نظر را به نام خود به نیازمندان ارائه دهند.