ماجرای رایزنی‌های تلفنی مقامات ایران و قطر

طی دو هفته اخیر مقامات ایران و قطر در چند دور رایزنی‌ تلفنی مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه اوضاع افغانستان را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

اخبار سیاسی- وزیر خارجه ایران در ۲ هفته اخیر رایزنی‌هایی تلفنی با اشرف غنی، عبدالله عبدالله و حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان درباره اوضاع سیاسی در این کشور داشت و بار دیگر بر محوریت ساختارهای سیاسی مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان در روند صلح و آشتی ملی آن کشور تاکید و حمایت جمهوری اسلامی ایران را از روند صلح با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی افغانستان در چارچوب قانون اساسی آن کشور اعلام کرد. او همچنین در این زمینه با برخی همتایان خود از جمله وزیر خارجه قطر نیز تلفنی گفتگو کرده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران  ۲۵ فروردین ماه در گفتگویی تلفنی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همتای قطری در خصوص آخرین تحولات بحران سیاسی در افغانستان، خصوصا روند صلح در این کشور گفتگو و تبادل نظر کرد. البته آخرین وضعیت شیوع کرونا در منطقه و جهان و راه‌های جمعی مقابله با آن نیز از دیگر موضوعات مورد گفتگو در این تماس تلفنی بود.

وزرای خارجه ایران و قطر امروز شنبه ششم اردیبهشت ماه نیز برای دومین بار بعد از حدود ۲ هفته دوباره در تماسی تلفنی درباره اوضاع افغانستان به گفتگو پرداختند. ظریف در این گفتگو حلول ماه مبارک رمضان را به همتای قطری و دولت و ملت این کشور تبریک گفت و طرفین همچنین در خصوص آخرین تحولات در افغانستان و تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تفاهم سیاسی و تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان رایزنی و تبادل نظر کردند.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اوضاع افغانستان و اقدامات ایران برای حل مسائل کنونی در این کشور عنوان کرده بود: ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان مایل است افغانستان امن، آرام و باثبات در کنار مرزهای شرقی ما باشد. متاسفانه اختلافات سیاسی در افغانستان بعد از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، ایران را بر آن داشته به عنوان کشور دوست همیشگی افغانستان، اقدامات خودش را در این زمینه شروع کند.

وی به رایزنی‌های تلفنی ظریف و همچنین سفر طاهریان‌فرد دستیار وزیر خارجه در امور افغانستان به کابل اشاره و گفته بود: همه تلاش ایران این است طرفین موضوع به تفاهمی دست یابند و دولت فراگیری تشکیل شود که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کند و این گام اصلی برای داشتن یک افغانستان امن و آرام در کنار مرزهای ماست که همواره همسایگان جزو اولویت‌ها برای ما بودند. تلاش‌های ایران مستقل است که در چارچوب منافع دولت و ملت افغانستان است و به عنوان کشور همسایه وظیفه خود می‌دانیم در این شرایط اگر کاری از دستمان برمی‌آید برای بازگشت آرامش به آن کشور انجام دهیم.

*دو تماس تلفنی روحانی و امیر قطر در چند روز اخیر

رایزنی تلفنی وزرای خارجه ۲ کشور در حالی صورت گرفت که رئیس جمهور ایران و امیر قطر نیز چند روز بعد از گفتگوی تلفنی اخیرشان امروز (شنبه) نیز تماس تلفنی برقرار کردند.

حسن روحانی امروز شنبه در تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با وی، ضمن تبریک فرارسیدن حلول ماه مبارک رمضان به دولت و ملت مسلمان قطر و همه مسلمانان جهان، ابراز امیدواری کرد که این ماه برای امت اسلام برکات و خیرات فراوانی به همراه داشته باشد.

روحانی و امیر قطر روابط و همکاری‌های تهران - دوحه را مثبت و رو به توسعه ارزیابی و بر ضرورت تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات ۲ کشور تاکید کردند.

رئیس جمهور ایران با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در منطقه، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران فعالیت و تحرکات آمریکایی‌ها را با دقت زیر نظر داشته و آن را دنبال می‌کند،  اما هرگز آغازگر هیچ درگیری و تنشی در منطقه نخواهد بود.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» نیز در این گفتگوی تلفنی با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان به دولت و ملت ایران، بر ضرورت تلاش همه کشورها برای جلوگیری از تنش آفرینی در منطقه تاکید کرد.

رئیس جمهور ایران همچنین دوم اردیبهشت ماه (+) نیز در تماس تلفنی با «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر، گسترش همکاری و همراهی کشورهای جهان در مسیر مقابله با کرونا  را مهم و تاثیرگذار عنوان کرده بود.

روحانی همچنین آمادگی ایران برای انتقال تجربیات در امر مبارزه با کرونا را به همه کشورها به ویژه قطر اعلام کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا روابط تجاری و اقتصادی دو کشور  با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی استمرار داشته باشد و مسئولان ۲ کشور در کمیسیون مشترک همکاری‌ها باید در این راستا تلاش کنند.

رئیس جمهور اظهار داشت: اعمال فشار و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران، نه تنها نقض مقررات بین‌المللی است بلکه آنان با تشدید این رفتار خود در این شرایط سخت از جمله جلوگیری از پرداخت وام به ایران توسط صندوق بین‌المللی پول، اصول انسانی را زیرپا می‌گذارند.

 روحانی خاطرنشان کرد: معتقدیم در این شرایط خاص همه کشورهای جهان برای مبارزه با کرونا باید در کنار هم قرار داشته و در برابر اقدامات خصمانه آمریکا مواضع خود را به روشنی اعلام کنند.

رئیس جمهور با ابراز تاسف شدید از ادامه حملات ائتلاف سعودی به یمن و کشتار و ویرانی در این کشور، گفت: متاسفانه آنان هنوز حاضر به پایان دادن به اقدامات غیر انسانی خود نیستند، اما تردیدی نداریم که دیر یا زود می‌فهمند باید مسیر خود را تغییر دهند.

روحانی تاکید کرد: معتقدیم تامین امنیت و ثبات پایدار در منطقه هیچ راهی جز همکاری و دوستی میان کشورهای منطقه ندارد.

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر نیز در این تماس تلفنی، با آرزوی سلامتی برای دولت و ملت ایران و همه مسلمانان جهان، اظهار داشت: باید با همکاری و همراهی یکدیگر از گسترش این بیماری جلوگیری کرده و با آن مقابله کنیم.

امیر قطر با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری های تجاری و اقتصادی بین ایران و قطر، بر تلاش مسئولان دو کشور در این راستا تاکید کرد.

وی با اشاره به ظالمانه بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: امروز جهان در شرایط خاصی قرار دارد و معتقدیم در این شرایط آمریکا باید تحریم‌های خود را برداشته و  همه کشورها نیز باید در راستای شرایط جدید حرکت کنند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی با بیان اینکه متاسفانه مشکلات منطقه همچنان ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد شرایط در منطقه به گونه‌ای ادامه یابد که شاهد آتش بس جنگ ‌ا در سوریه و یمن بوده و با همکاری و تلاش جمعی بتوانیم راه‌حلی برای مشکلات منطقه بیابیم.

لازم به ذکر است امیر قطر ۲۲ دی ماه سال گذشته ۱۳۹۸ به تهران سفر و ضمن دیدار با حسن روحانی به دیدار مقام معظم رهبری نیز رفت.

*سه محموله کمک ارسالی قطر به ایران

لازم به ذکر است، در پی شیوع کرونا در ایران دولت قطر تاکنون سه محموله کمک شامل تجهیزات پزشکی و بهداشتی به ایران ارسال کرده است که آخرین محموله دیروز (جمعه) پنجم اردیبهشت ماه وارد ایران شد و شامل بیش از ۱۵ تن کالا و تجهیزات بود. دومین محموله این کمک‌ها شامل هفت تن تجهیزات پزشکی و بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا اولین فروردین به تهران ارسال شد.نخستین محموله کمک‌های بهداشتی کشور قطر بیش از پنج و نیم تن اقلام بهداشتی و درمانی، قبل از آن به ایران ارسال شده بود.