تاثیر تحریم بر سلامت مردم ایران و تصمیم ترامپ

رابین رامچاران استاد روابط بین‌الملل و حقوق دانشگاه وبستر است. وی به بیان نظرات خود در مورد شیوع کرونا و تحریم پرداخت.

اخبار سیاسی- وی در ابتدا گفت: ویروس کشنده کرونا  یک شرایط اورژانسی بهداشت جهانی است که به همکاری‌های چندجانبه و همبستگی بین‌المللی برای کمک به کشورهایی مانند ایران نیازمند است.

رامچاران با بیان اینکه در ایران کرونا به طرز چشمگیری افزایش یافته است، گفت:  آمار تلفات جانی و میزان ابتلا یک فاجعه را نشان می‌دهد، این فاجعه هم بهداشتی و هم اقتصادی است. از این همه‌گیری‌ها، مانند سارس و ابولا در سال‌های گذشته وجود داشته است نباید فراموش کنیم که همه‌گیری‌ها و ویروس‌ها  به مرزها احترام نمی‌گذارند و به سرعت گسترش می‌یابند. 

وی افزود: بحران‌های گذشته منجر به هشدارهایی توسط سازمان‌های جهانی شد که شرایط اضطراری بعدی مربوط به جنگ نیست بلکه به دلیل یک بیماری است، اکنون دولت‌ها درگیر جبران بی‌توجهی خود به هشدارها و جبران زمان از دست رفته هستند.

استاد روابط بین‌الملل و حقوق دانشگاه وبستر هم چنین افزود: سازمان بهداشت جهانی (WHO)، علیرغم انتقادهای پرزیدنت ترامپ، با جمع آوری داده‌ها از کشورهای عضو، با انتشار چنین اطلاعاتی، با ارائه مشاوره‌های تخصصی و ارائه فناوری و منابع انسانی برای مقابله با شیوع ویروس، پاسخگو بوده است. پاسخ به بحران کرونا بسیار حیاتی است.

وی در ادامه گفت: جامعه جهانی باید سازوکارهای پیشگیری و واکنش سریع جهانی به این بیماری را ایجاد کند. پاسخ‌هایی که فقط براساس منافع ملی بنا شده‌اند ظاهراً نامناسب هستند. صندوق بین‌المللی پول در حال حاضر پیش‌بینی می‌کند در آینده  روند نزولی بی‌سابقه‌ای وجود داشته باشد. در صورت عدم هماهنگی صحیح از طریق همکاری‌های بین‌المللی قوی‌تر ، از جمله ارائه گزارش دقیق به WHO ، بهبودی و غلبه بر بیماری دشوار خواهد بود.

رامچاران در خصوص تحریم در شرایط فعلی گفت: در شرایط بحران‌های بشردوستانه، مانند این بیماری همه‌گیر، مجازات و تحریم‌هایی که نیازهای بهداشتی اساسی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، باید به حالت تعلیق درآیند یا کاملاً از بین بروند و این وظیفه جامعه جهانی است.

وی تاکید کرد: تجربه گذشته در مورد تحریم‌ها علیه عراق، رنج عمیق مردم را نشان داده است. به همین دلیل است که بسیاری از کارمندان دولت سابق خواستار کاهش هدفمند تحریم‌ها شده‌اند که مانع تجارت لوازم پزشکی و بشردوستانه می‌شود. این افراد شامل  فدریکا موگرینی و  مدیرکل سابق سازمان جهانی بهداشت و دیپلمات‌های ارشد دولت بوش، کلینتون و اوباما بودند. آنها نسبت به احتمال افزایش فوتی‌ها در ایران هشدار دادند.

این استاد دانشگاه هم چنین افزود: تحریم‌های جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل با هدف جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط ایران بود. پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک، اکثر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل برداشته شد. با این حال‌، تحریم‌هایی که  توسط رئیس‌جمهور ترامپ دوباره به طور یک جانبه تحمیل شد، در پی افزایش حداکثر فشار بر ایران و مقابله با برجام بود‌. دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که ایالات متحده باید برخی از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را به دلایل بشردوستانه بردارد و سازمان جهانی بهداشت در حال حاضر به همه کشورها کمک می‌کند.

وی در مورد تاثیر تحریم بر سلامت مردم ایران گفت: تصمیم دادگاه دادگستری ، که در بالا به آن اشاره شد، مربوط به وضعیتی است که به وضوح بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد. دادگاه حقوق بین‌الملل ضروری دانست که محدودیت در واردات مواد غذایی و داروها، از جمله دستگاه‌های نجات بخش زندگی و تجهیزات پزشکی، که تأثیر جدی بر سلامتی و زندگی افراد در قلمرو ایران خواهد گذاشت، برداشته شود.

وی یادآور شد: دیده‌بان حقوق‌بشر (HRW) گزارش داد که پیامدهای تحریم‌های مضاعف آمریکا، چه عمدی و چه غیر عمد، تهدیدی جدی برای حق ایرانیان در جهت سلامتی و دسترسی به داروهای ضروری است و تقریباً به طور قطع آن را نقض کرده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کمبودهای مستند - از فقدان داروهای مهم برای بیماران صرع تا داروهای شیمی درمانی برای ایرانیان مبتلا به سرطان گزارش شده است. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، ادامه تحریم‌ها وضعیت را بدتر می‌کند و جان میلیون‌ها ایرانی را تهدید می کند.

وی اضافه کرد: مردم ایران به درستی خواستار رفع تحریم‌ها هستند زیرا این افراد از همه‌گیری لطمه دیده‌اند. تحریم‌هایی که برای رسیدگی به یک موضوع متفاوت اتخاذ شده است، اکنون بر مشکلات موجود برای حل بحران کرونا افزوده است.

وی گفت: دولت ترامپ با اعتقاد بر اینکه آنها می‌توانند معامله بهتری از برجام را انجام دهند، رویکردی خیلی سخت علیه ایران اتخاذ کرده است. مشاوران کلیدی و جمهوریخواهان در کنگره به شدت از این موضع حمایت می‌کنند. این موضع تغییر نخواهد کرد مگر اینکه سناتورها در کمیته روابط خارجی سنا تصمیم بگیرند با موضع دولت مخالفت کنند. 

رامچاران همچنین در مورد کارشکنی ترامپ در اعطای وام به ایران گفت: ایران کمک مالی از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده است ترامپ با این موضوع مخالفت کرده و مانع از پرداخت وام شده است. این برخلاف روحیه بشردوستانه سنتی آمریکا است. حق بهداشت و سلامتی طبق قانون بین‌المللی از حقوق بشر تضمین شده است. این وظیفه هر دولت است که از دسترسی شهروندان خود به مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت اطمینان حاصل کند.