آخرین وضعیت اردوگاه اصلاح طلبان پس از شکست در انتخابات/ استعفا، کمکی نمی کند

چندی پیش استعفای یکی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب باعث به وجود آمدن خبرها و تحلیل‌های بسیاری از سوی جریانات سیاسی در کشور شد. ۶ اردیبهشت‌ماه، عبدالواحد موسوی لاری نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان طی نامه‌ای خطاب به محمدرضا عارف از سمت خود در این شورا استعفا کرد. هرچند موسوی لاری علت اصلی استعفای خود را کسالت و مشکلات جسمانی اعلام کرد، اما بخش پایانی استعفانامه او کمی درباره علل این استعفا ایجاد شبهه می‌‌کند.

اخبار سیاسی- در این نامه موسوی‌لاری ضمن اشاره تلویحی به شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم، از لزوم بازنگری در ساختارها و سازوکارهای  اصلاح‌طلبان به‌منظور ایفای نقش بهتر، مناسب‌تر و چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ اشاره کرده بود. این قسمت از نامه وی موجب شد تا حزب کارگزاران سازندگی که پیش از انتخابات مجلس بارها از عملکرد شورای سیاست‌گذاری و رئیس آن انتقاد داشت و بارها به نیاز بازنگری در ساختار این شورا اشاره می‌کرد، از این استعفا به‌عنوان آغاز تغییرات در ساختاری شورای سیاست‌گذاری و پررنگ شدن نقش احزاب اصلاح‌طلب در این شورا یاد کند.

حتی پس از این استعفا برخی دیگر از رسانه‌ها و شخصیت‌های اصلاح‌طلب گمانه‌هایی مبنی بر استعفای محمدرضا عارف طی آینده نه‌چندان دور نوشته‌اند. بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند این‌گونه استعفاها تنها بازی‌ای است که اصلاحات در زمان شکست در انتخابات انجام می‌دهند تا بتوانند دوباره خود را به میدان نبرد نزدیک کنند. با توجه به این‌که تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ یک سال باقی‌مانده است بنابراین  دور از ذهن نیست که این‌گونه استعفاها از سوی جریان سیاسی اصلاحات آن‌هم از طرف یک چهره شاخص آن‌ها تنها بازی دیگری است تا بتوانند با استفاده از درگیر کردن عواطف مردم، نظر آن‌ها را به خود جلب کنند. یک فعال سیاسی با اشاره به این استعفا می‌گوید: «این‌گونه استعفا‌ها نمی‌تواند هیچ تغییر یا اصلاحی در ساختار این جریان سیاسی به وجود آورد بنابراین نباید به آن‌ها چندان امیدوار بود، چراکه جریان سیاسی اصلاحات با ورود به ساختار کشور تنها به دنبال سوءاستفاده است و از روش‌های گذشته خود استفاده می‌کند.» مشروح گفت‌وگوی «رسالت» با این فعال سیاسی را در ادامه بخوانید.
* استعفا‌ی برخی چهره‌ها، کمکی به اصلاحات نمی‌کند
سید کمال‌الدین سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری دراین‌باره گفت: «اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اهدافشان از بازی‌های پیچیده‌ای در انتخابات‌های مختلف استفاده می‌کنند. آن‌ها با تمام عیوب، بی‌تعهدی و گرایشات غرب‌زده‌شان در تلاش هستند تا در ساختار سیاسی کشور به‌ویژه در بخش‌های مربوط به ساختار قدرت یا مشارکت در اداره کشور باقی بمانند بنابراین از تمام راه‌ها برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند.»
وی ادامه داد: «این جریان سیاسی با به بازی گرفتن مطالبات قشر کوچکی از جامعه نیز به‌طور دائم به دنبال رسیدن به اهدافشان هستند. از این مطالبات می‌توان به ورود زنان به ورزشگاه‌ها نام برد. این جریان سیاسی در بازه زمانی بسیار بر روی این موضوع مانور و تحلیل‌های بسیاری ارائه داد تا بتواند تنها مقداری نظر مردم را برای کسب رأی جلب کنند.»این فعال سیاسی با تأکید بر این‌که اصلاحات در انتخابات دور یازدهم مجلس با شکست سنگینی روبه‌رو شد، افزود: «این جریان سیاسی تصور نمی‌کند که مردم نسبت به آن‌ها تا این اندازه بی‌اعتنا باشند. به این جریان سیاسی باید تأکید کرد که مردم ایران بسیار هوشمند هستند و مانند گذشته فریب ترفندهای شما را نخواهند خورد و این موضوع را در انتخابات مجلس اثبات کردند.»سجادی تصریح کرد:‌ «در دولت تدبیر و امید اکثریت پست‌های کلیدی کشور در دست جریان سیاسی اصلاحات است اما طنز تلخ این موضوع آنجاست که آن‌ها مجدد در قالب اپوزیسیون رفته و ادعای‌شان آن است که اقدامات دولت به ما هیچ ارتباطی ندارد اما بر همگان روشن است که تمام سیستم دولت از جمله وزرای دولت، رئیس سازمان‌ها و قسمت‌هایی که مربوط به دولت است از میان اصلاح‌طلبان انتخاب شدند بنابراین این جریان سیاسی باید پاسخگوی ناکارآمدی‌ها باشند.»
سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به استعفای یکی از چهره‌های شناسنامه‌دار اصلاحات از شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: «این‌گونه استعفا‌ها نمی‌تواند هیچ تغییر یا اصلاحی در ساختار این جریان سیاسی به وجود آورد بنابراین نباید به آن‌ها چندان امیدوار بود چراکه جریان سیاسی اصلاحات با ورود به ساختار کشور تنها به دنبال سوءاستفاده است و از روش‌های گذشته خود استفاده می‌کند.»وی تأکید کرد: «البته نباید ناگفته بماند که در این جریان سیاسی برخی چهره‌ها وجود دارند که هنوز به قانون اساسی و ولایت‌فقیه متعهد هستند اما باید به‌نظام و مردم ثابت کنند که تنها به فکر کمک به کشور و مردم هستند نه سوءاستفاده از جایگاه‌هایشان!»
سجادی با بیان این‌که دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا از گذشته‌های بسیار دور در حال رقابت با یکدیگر هستند، گفت: «وجود این دو جریان سیاسی برای کشور لازم و ضروری است اما آن‌ها باید برادری‌شان را نسبت به انقلاب و اصول انقلاب ثابت کنند تا درنتیجه اعتماد مردم به آن‌ها بازگردد. در هر صورت اما به برخی چهره‌های خاص اصلاحات که تحلیل‌های به دور از واقعیت را به مردم تزریق می‌کنند نباید اعتماد کرد.»