ترامپ گول چه کسی را برای مقابله با ایران می خورد/ پشت پرده تصمیم های مضحک رئیس جمهور آمریکا

فرانک هیپل (Frank N von hippel) دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است. هیپل در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌های اخیر  بیان کرد.

اخبار سیاسی- دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید در ابتدا در مورد حضور آمریکا در منطقه گفت: از نظر تاریخی، ایالات متحده، با بزرگترین نیروی دریایی دنیا، در نقاط پر دردسر جهان نقش ایفا کرده است. در مورد خلیج فارس، نگرانی از عرضه نفت جهان، عامل حضور بوده است.

وی با اشاره به اینکه یک سوم نفت جهان هنوز توسط خاورمیانه تولید می‌شود، اظهار داشت: گفته می‌شود ایالات متحده تنها در صورت عدم حضور در درگیری‌های منطقه‌ای می‌تواند نقش تثبیت‌کننده‌ای ایفا کند. متأسفانه در دولت ترامپ اینگونه نیست و ترامپ نمی‌تواند بپذیرد که باید از منطقه خارج شود.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون درباره نگرانی‌های ترامپ از پرتاب ماهواره ایرانی گفت: نگرانی این است که ایران یک موشک بالستیک بین قاره‌ای را به عنوان یک پرتابگر ماهواره آزمایش نکند. از لحاظ تاریخی یک ارتباط بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال، وقتی اتحاد جماهیر شوروی اولین ماهواره به نام «Sputnik» را پرتاب کرد، این موشک اولین بالستیک بین قاره‌ای اتحاد جماهیر شوروی شد. این روزها نظامیان موشک‌های با سوخت جامد را برای اهداف نظامی ترجیح می‌دهند، زیرا آنها می‌توانند به راحتی حمل شوند و برخلاف موشک‌های با سوخت مایع، آنها قبل از پرتاب نیازی به سوخت ندارند.

فرانک هیپل ادامه داد: در خبرها آمده است که این  ماهواره هم دارای سوخت‌گیری جامد و هم با سوخت مایع است، پس به نظر می‌رسد برای یک موشک بین قاره‌ای مدرن مناسب نباشد.

وی تاکید کرد: کسانی که در دولت ترامپ هستند و می‌خواهند ایران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کنند، باید در مورد درستی اتهامات خود نگران باشند.

فرانک هیپل افزود: بیانیه ترامپ در مورد پرتاب ماهواره ایران نباید براساس واقعیت تلقی شود. ترامپ ممکن است تلاش کند توجیه‌کننده خروج آمریکا از برجام با نشان دادن ایران به عنوان تهدیدی برای ایالات متحده باشد.

وی در ادامه در مورد تداوم تحریم‌ها گفت: من فکر می‌کنم برخی در دولت ترامپ امیدوارند که این تحریم‌ها برای ایران چنان دردناک شوند که تسلیم شوند. تا حدودی این یک موضوع اصلی برای پرزیدنت ترامپ است. او می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند توافق  بهتری را از رئیس‌جمهور اوباما انجام دهد. به نظر می‌رسد وی در مورد پرزیدنت اوباما یک حسادت و عقده دارد.

این استاد دانشگاه در مورد کارشکنی آمریکا در پرداخت وام به ایران گفت: اگر ایران برای مقابله با ویروس کرونا نیاز به پول دارد، فکر می‌کنم این مانع تراشی توسط ترامپ  غیراخلاقی باشد.

وی همچنین در مورد توییت‌های ترامپ درباره حمله به قایق‌های ایرانی گفت: چنین توئیت‌هایی اوضاع را بدتر می‌کند. ترامپ اغلب پس از تماشای شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز که شبکه خبری غیرواقع و مغرضانه سیاسی است، به جای مشورت با کارشناسان دولتی، سیاست‌های خود را در توییتر اعلام می‌کند که این اقدامات معمولاً اوضاع را بدتر می‌کند.