مهلت شورای نگهبان برای رسیدگی به شکایات نامزدهای رد صلاحیت شده افزایش یافت

نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی جزییات «الحاق یک تبصره به قانون انتخابات ریاست جمهوری، خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی» با ماده ۹ و ۱۰ این طرح موافقت کردند.

اخبار سیاسی- در ماده ۹ این طرح آمده است؛ به موجب آن ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به شرح زیر اصلاح و تبصره آن ابقاء می‌شود:

ماده ۵۰ – هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های اجرایی موظفند حداکثر ظرف ۱۵ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج به دست آمده با استفاده از نتایج اعلام شده توسط وزارت کشور صلاحیت داوطلبان را براساس صلاحیت‌های مذکور در این قانون مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را کلا به هیات‌های نظارت اعلام کنند.

پیش از تصویب این ماده مدت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی حداکثر ۱۰ روز بود که نمایندگان آن را در این مصوبه به حداکثر ۱۵ روز افزایش دادند.

نمایندگان همچنین ماده ۱۰  این طرح را تصویب کردند که طبق آن در تبصره چهار ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی عبارت ۲۰ روز به ۳۰ روز اصلاح می‌شود.
 
بر اساس تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ پس از اعتراض نامزد انتخابات به رد صلاحیت خود از سوی هیئت مرکزی نظارت، شورای نگهبان ۳۰ روز پس از اظهارنظر هیئت مرکزی نظارت «نظر قطعی و نهایی» خود را در خصوص تأیید یا رد صلاحیت داوطلبان به وزارت کشور اعلام خواهد کرد.