ساماندهی ظرفیت های مردمی نیاز امروز کشور است

حسین ذوالفقاری  رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا امروز دوشنبه در نشست کارگروه ملی مشارکت‌های مردمی مبارزه با کرونا که در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، افزود: کشورمان همواره با بلایا و بحرانهای طبیعی از قبیل سیل و زلزله مواجه است؛ و به همین دلیل، باید زمینه مشارکت مردم به طور اصولی فراهم شود.

اخبار سیاسی- وی با تاکید بر اینکه اقدامات ما در امر مبارزه با کرونا نباید محدود به خود کرونا باشد، خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که بتوانیم ظرفیت های بالقوه را در کشور حفظ و سازماندهی دقیق کنیم و  این ظرفیت ها را برای پاسخگویی به چالش های عمومی کشور به کار گیریم.

ذوالفقاری گفت: برای رسیدن به مرز آمادگی کامل باید نخست، شناخت دقیقی از حجم ظرفیت های مردمی در کشور داشته باشیم و سپس، این ظرفیت ها را سازماندهی و ساماندهی کرد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت سازمان یافتگی دقیق ظرفیت ها در کشور، بهتر می توانیم بر مشکلات فائق آییم، گفت: ظرفیت‌های بزرگی در کشور در حوزه های عمومی و مردم نظیر سازمان هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بسیج، گروه‌های جهادی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، تولیت اماکن مقدس، افراد خیر و نیکوکار و موسسات خیریه، سمن ها و آحاد مختلف مردمی وجود دارد که می توانیم با شبکه سازی درست، از ظرفیت آنها برای حل مشکلات جامعه بهره گیریم.

رئیس کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا افزود: برای رسیدن به این ظرفیت ها باید سازماندهی مناسب با هدف شناخت ظرفیت ها- تعیین اولویتها- تهیه برنامه و انجام هزینه  بر مبنای اولویت ها و در چارچوب برنامه ها ساماندهی شود تا از موازی کاری و بخشی عمل کردن جلوگیری شود. البته سازماندهی و ساماندهی امور به هیچ وجه نباید مانع اقبال عمومی شده و بلکه باید همه ظرفیت ها و توانمندی ها چه مادی و چه فکری و چه عملی افراد را شکوفا نماید.

ذوالفقاری یادآور شد: باید اولویت بندی درستی از مشکلات داشته باشیم و متناسب با این اولویت ها، امکانات و هزینه ها را تخصیص داده شود.

معاون وزیر کشور با تاکید بر اینکه در توزیع کمک ها و حمایت ها باید رویکردی متوازن داشته باشیم، گفت: طبق گزارشهای واصله در جریان بحران کرونا، در برخی مناطق و محله ها، کمک های مردمی و دولتی چند بار توزیع شده اما در برخی محله ها، حمایتی از مردم و خانواده های که واقعا نیازمند هستند، صورت نگرفته است.

ذوالفقاری با اشاره به تجربه موفق برگزاری مراسم اربعین حسینی خاطرنشان کرد: برای حل تمامی چالش ها مسیری جز هم افزایی نیروها و ساختارسازی درست نداریم.

وی افزود: باید با ساختار سازی درست به سمتی حرکت کرد که اقبال عمومی در کشور را به حل چالش ها بیشتر کرده و همه ظرفیت ها را در جهت خدمت به مردم بسیج کرد.