مخالفت اروپا با فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» علیه ایران

دیپلمات‌های اروپایی معتقدند که حرف‌ها و استدلال‌های مقام‌های آمریکایی در زمینه حق این کشور برای فعال‌سازی « مکانیسم ماشه » به منظور بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، خریدار چندانی در بین کشورهای جهان ندارد.

اخبار سیاسی- در هفته‌های اخیر، مقام‌های آمریکا یی از جمله «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا تلاش‌های خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران تشدید بخشیده‌اند.

بنا بر گزارش پایگاه تحلیلی «بلومبرگ»، «برایان هوک» نماینده دولت آمریکا در امور ایران نیز هفته گذشته در جمع خبرنگاران در این خصوص گفت: «ما با این فرض وارد عمل می‌شویم که می‌‌توانیم تحریم‌های تسلیحاتی (ایران) را تجدید کنیم».

با این حال وی هشدار داد در صورتی که اعضای شورای امنیت سازمان ملل با آمریکا در خصوص موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران همراهی نکنند: «به خوبی در چارچوب حقوق خود»، مکانیسم ماشه را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده می‌کنیم.

بلومبرگ به نقل از دیپلمات‌های اروپایی در واکنش به اظهارات برایان هوک گزارش داد که این استدلال‌های مقام‌های آمریکایی خریدار چندانی در بین کشورهای جهان ندارد و بسیاری از کشورهای جهان با تفسیرهای مقام‌های آمریکا در زمینه فعال‌سازی مکانیسم ماشه مخالف هستند به طوریکه یکی از دیپلمات‌های اروپایی که خواست نامش فاش نشود تصریح کرد که درست همان زمان که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفت به مشارکت واشنگتن در برجام پایان دهد، حق فعال‌سازی مکانیسم ماشه از آمریکا سلب شد.

طبق این گزارش، با توجه به حق وتوی دو کشور چین و روسیه و تأکید آنها بر مخالفت با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، پیشبرد طرح آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل نیز امر بسیار دشواری است.

بنا بر گزارش بلومبرگ، علی‌رغم تلاش‌های واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، مقام‌های برلین، پاریس و لندن که هر سه از اعضای برجام هستند، می‌گویند که گرچه نگرانی‌های آمریکا در خصوص منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران در اکتبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) را درک می‌کنند اما این نگرانی نباید موجب از بین رفتن تلاش‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای ایران شود.

«نیسان رفعتی» تحلیلگر امور ایران در گروه بین‌المللی بحران می‌گوید: «اروپایی‌ها همچنان در حس و حال حفظ این توافق (برجام) هستند».

وی ادامه داد: «اروپایی‌ها در حقیقت در بسیاری از مسائل مربوط به ایران با آمریکا موافقند اما  در خصوص زنده نگه داشتن برجام به عنوان اساسی برای مذاکره (با ایران) با این کشور (آمریکا) اختلاف دارند».

علی‌رغم آنکه بسیاری از مقام‌های اروپایی در خصوص تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل واکنش چندانی از خود نشان نداده‌اند اما خشم و واکنش مقام‌های ایرانی را به همراه داشته است.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران اخیراً در پیامی توییتری نوشت: «دو سال پیش، مایک پامپئو (وزیر خارجه آمریکا) و رئیس او (ترامپ)، "توقف" مشارکت آمریکا در برجام را اعلام کردند. در رؤیای خود دیدند که "فشار حداکثری" آنها ایران را به زانو درمی‌آورد. با توجه به شکست آن سیاست، او (پامپئو) هم‌اکنون خواستار مشارکت در برجام شده است. رؤیاپردازی را متوقف کنید: ملت ایران همیشه درباره سرنوشت خود تصمیم‌گیری می‌کند».

بخشی در برجام که مقام‌های دولت آمریکا مدعی هستند می‌توانند از آن برای بازگرداندن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران استفاده کنند «ساز و کار حل و فصل اختلافات» است که با نام‌های دیگری مانند «مکانیسم ماشه» یا «ساز وکار بازگشت خودکار تحریم‌ها» هم شناخته شده است.