مرز ایران و ترکمنستان بازگشایی می شود؟

 دور جدید رایزنی‌های سیاسی بین معاونان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به صورت ویدئو کنفرانس دیروز (سه‌شنبه) ۱۶ اردیبهشت برگزار شد.

اخبار سیاسی- در این نشست که به ریاست سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران و «وفا حاجی اف» معاون وزارت امور خارجه ترکمنستان برگزار شد، آخرین وضعیت همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، کنسولی و نیز مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

طرفین با اشاره به اهمیت روابط دو کشور دوست و همجوار، بر لزوم همکاری مشترک و اتخاذ تدابیر عاجل برای برطرف کردن موانع و مشکلات حاصل از بحران کرونا تاکید کردند.

بازگشایی مرزهای ریلی و جاده‌ای با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همکاری برای مقابله با اثرات اقتصادی بحران جهانی کرونا، از سرگیری جلسات تخصصی بین دستگاه‌های مختلف اقتصادی ۲ کشور با روش ویدئو کنفرانس، از سرگیری مبادلات تجاری، رفع مشکلات ترانزیتی از اهم تفاهمات ۲ معاون وزیر خارجه در این نشست بود. 

مسائل منطقه‌ای از جمله تحولات در افغانستان و نیز امنیت منطقه از دیگر موارد مطروحه در این دیدار بود.

گفتنی است، دور پیشین رایزنی‌های سیاسی ایران و ترکمنستان به ریاست عراقچی و «وفا حاجی اف» بهمن ۱۳۹۷ در تهران برگزار شد.طرفین در این نشست در خصوص همکاری‌های دو کشور در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای رایزنی و راهکارها و برنامه‌های مشترک برای توسعه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی را بررسی کردند.

پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه نیز محمدجواد ظریف و رشید مردوف وزرای خارجه ایران و ترکمنستان تلفنی گفت‌وگو و درباره مناسبات دوجانبه و شیوع ویروس کرونا به رایزنی پرداختند.

از سوی دیگر نیز حسن روحانی و قربانقلی بردی محمداف روسای جمهور ۲ کشور اخیرا تلفنی گفت‌وگو کردند. روسای جمهور ایران و ترکمنستان در این گفت‌وگو تلاش مسئولان ۲ کشور در راستای بازگشت روند همکاری‌های اقتصادی به روال قبلی و برقراری تبادلات تجاری در مرزهای مشترک با رعایت کامل دستور‌العمل‌های بهداشتی را مورد توافق قرار دادند.

گفتنی است در پی شیوع ویروس کرونا ترکمنستان اقدام به بستن مرزهای خود با سایر کشورها از جمله ایران کرده است. در همین خصوص نیز غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه پیش از این گفته بود: اکثر مرزهای ما به جز ترکمنستان باز است. ترکمنستان مرزهای خود را به روی همه کشورها اعم از همسایه و غیرهمسایه به علت کرونا بسته است و آنگونه که مقامات ترکمنستان ادعا دارند کرونا در این کشور دیده نشده و آنها برای حفاظت خود از آسیب‌های کرونا، تقریبا همه مرزها را بسته‌اند.