برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، گزینه‌های متعددی داریم

مورگان اورتاگس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد واشنگتن برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد گزینه‌های متعددی دارد، اما در حال حاضر، به دنبال همکاری دیپلماتیک با شورای امنیت است.

اخبار سیاسی- سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره نامه حدود چهارصد نماینده دموکرات و جمهورخواه به مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و درخواست آنان برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، با مطرح کردن برخی ادعا‌ها گفت: «این مسئله، بسیار مهم است، وزیر امور خارجه نیز گفته است که اگر تحریم تسلیحاتی ایران از ماه اکتبر امسال تمدید نشود به این معنی است که ایران می‌تواند تسلیحات متعارفی، چون تانک و ... خریداری کند.» وی در ادامه ادعا‌های خود ایران را عامل تنش زایی در منطقه و حمایت از تروریسم معرفی کرد!

وی در ادامه اظهارات بی اساس خود خود علیه ایران مدعی شد: «اینکه به ایران اجاره داده شود تا بتواند سلاح بخرد، از نگاه جهان بسیار خطرناک است. ما با تمام توان با سازمان ملل همکاری خواهیم کرد تا مانع از آن شویم که چنین اتفاقی رخ دهد.»

اورتگاس درباره اهمیت نامه کنگره آمریکا به پمپئو گفت: «این نامه نشان می‌دهد چنین تلاش‌هایی از حمایت هر دو حزب بهره می‌برد. بخشی از دموکرات‌ها به همراه جمهوریخواهان با این ایده پمپئو که ضرورت دارد تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود همراهند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه ادعاهای خود و در پاسخ به این سئوال که واشنگتن چگونه میان ادعای حضورش در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و خروجش از برجام ارتباط برقرار می‌کند؟ گفت: «ما عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد هستیم و در تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ نقش داشتیم، در نتیجه در حال حاضر، تمرکز ما این است که با دیگر اعضای شورای امنیت برای تمدید تحریم همکاری کنیم. آنچه مایه طنز است این است که برخی معتقدند باید به ایران اجازه داد تا بتواند از ماه اکتبر سلاح متعارف خریداری کند. آنها استدلالشان این است که این کشور به توافقنامه هسته‌ای پایبند بوده است؛ اما می‌دانیم تهران بار‌ها از شرایط مندرج در توافقنامه و محدودیت‌های اعمال شده تجاوز و آن‌ها را نقض کرده است.»

او در پاسخ به این پرسش که «اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد نتواند تحریم را تمدید کند، گزینه‌های پیش روی آمریکا برای جلوگیری از خرید سلاح از طرف ایران چیست؟» گفت: «تاکنون کلی کرافت، برایان هوک، مایک پمپئو و تمامی اعضای امنیت ملی آمریکا با اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، سه کشور مهم اروپایی و دیگر کشور‌هایی که معتقدند نباید به ایران اجازه داد به سلاح متعارف دست یابد، در ارتباط و رایزنی بودند. هدف ما این است که در این زمینه موفق عمل کنیم و بتوانیم تحریم را در شورای امنیت تمدید کنیم. ما کشور مسئولیت پذیری هستیم؛ در نتیجه اگر نتوانیم از این راه به هدف برسیم، گزینه‌های دوم و سوم هم در اختیار داریم، اما نمی‌توانم درباره این گزینه‌ها اطلاعات بدهم. من معتقدم اطلاعات در همین حد که در بعد سیاسی با سازمان ملل متحد همکاری می‌کنیم، کافیست.»

وی درباره امکان استفاده روسیه و چین از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: «چنین سئوالاتی همواره می‌تواند مطرح باشد، اما تلاش ما این است که همه، حتی چین و روسیه، را هم، به این همکاری بکشانیم.»