واکنش دوباره نماینده روسیه در سازمانهای بین المللی به خروج آمریکا از برجام

 «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بار دیگر به ادعاها درباره مخرب بودن برجام و مفید بودن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران واکنش نشان داد.

اخبار سیاسیاولیانوف بامداد امروز (دوشنبه) در صفحه توئیتر خود نوشت: «بسیاری از کشورها موضع متفاوتی دارند. آنها معتقدند برجام یک شاهکار دیپلماتیک و کمک بزرگی به تقویت رژیم عدم اشاعه در جهان بود».

وی در واکنش به ادعاهای «نیل گاردینر» تحلیلگر سیاست خارجی انگلیسی و از دستیاران پیشین «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر سابق این کشور، توضیح داد: «آمریکا به‌صورت ویژه در موضوع [برجام] در شورای حکام، در انزوای کامل قرار دارد».

این دیپلمات روس، سپس در پاسخ به توئیت «شموئیل مئیر» تحلیلگر پیشین ارتش رژیم صهیونیستی و ستون‌نویس کنونی روزنامه هاآرتص که در این موضوع با او ابراز هم‌نظری کرد، گفت: «آنها (آمریکا و انگلیس) نمی‌فهمند که اگر نهایتاً توافق [هسته‌ای] را نابود کنند، وضعیت امنیتی در منطقه بیش از این وخیم می‌شود. آنها هیچ جایگزین واقعی هم برای ارائه در این باره ندارند».

اولیانوف پیشتر درباره عواقب خروج آمریکا از برجام گفته بود: «دو سال پیش در چنین روزی، آمریکا از برجام خارج شد. اکنون می‌بینیم که این گام، منجر به افول امنیت در خلیج فارس شده است». (جزئیات بیشتر)

دولت آمریکا در روزهای گذشته قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت ۹ عضو شورای امنیت و عدم وتو از سوی روسیه و چین است. 

تحلیل‌‌گران بر این باورند که دولت آمریکا تنها می‌تواند امیدوار به جلب حمایت فرانسه، بریتانیا و آلمان به عنوان سه عضو اروپایی برجام باشد. چین و روسیه به عنوان دو عضو دارای حق وتو در شورای امنیت به احتمال زیاد با هر گونه تلاش از سوی آمریکا برای تمدید این تحریم‌ها مخالفت خواهند کرد.

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران نیز با انتقاد از تلاش‌های «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق قطعنامه ۲۲۳۱، گفت آمریکا جایگاهی در آن ندارد.