اروپا قادر است برابر آمریکا ایستادگی و توازن برجام را حفظ کند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلژیک و اتحادیه اروپا در مقاله‌ای که در وبگاه شبکه خبری «یورو نیوز» منتشر شده نوشت که بی اعتماد سازی ایجاد شده توسط دولت ایالات متحده و تلاش آنها برای خشمگین کردن ایران، فضای سازنده برجام را کشته است.

اخبار سیاسی- « حسین دهقانی » سفیر ایران در بلژیک در بخشی از این مقاله نوشته است، هشتم  ماه مه (شنبه 22 اردیبهشت) 2020 دومین سالگرد خروج آمریکا  از برجام و تحمیل مجدد همه تحریمهای ایالات متحده بر ایران است. این یک واقعیت کاملاً اثبات شده است که ایالات متحده دیگر مشارکتی در برجام ندارد.

دهقانی با پرداختن به ایده توازن در اجرای برجام نوشت از منظر امنیتی و اقتصادی، برجام قرار است بخش عمده‌ای از نتایج مثبت خود را در چند بخش چند و دو جانبه به بار آورد. یعنی در ازای اقدامات موقت و داوطلبانه‌ای که ایران فراتر از تعهدات خود تحت معاهده منع گسترش سلاح های هسته‌ای توافق نامه پادمانها انجام داده، همه محدودیتهای بین المللی علیه ایران از جمله تحریم تسلیحاتی در 18 اکتبر (آبان) 2020  طبق یک برنامه زمانی مشخص خاتمه یابد.

 سفیر ایران در بلژیک و اتحادیه اروپا در بخشی دیگر از این مقاله نوشت، بی اعتماد سازی ایجاد شده توسط دولت ایالات متحده و تلاش آنها برای خشمگین کردن ایران تا زمان خروج از توافق، فضای سازنده‌ای که در برجام توانست با موفقیت به اجرا در بیاید  را کشته است.

حسین دهقانی البته معتقد است که اروپا میتواند برابر اهانتهای آمریکا به برجام ایستادگی کند. وی در این زمینه نوشت که  از منظر اقتصادی، سیاسی و امنیتی، اتحادیه اروپا یکی از برندگان مهم برجام  بود. توافق هسته‌ای یک دستاورد مهم سیاست خارجی اتحادیه اروپاست و معتقدم  اتحادیه اروپا در موضع خوبی برای ایستادگی برابر اقدامات اهانت آمیز آمریکا و بازگرداندن توازن ضعیف چند جانبه و دوجانبه در برجام به ویژه در بخش اقتصادی و احیای این توافق در حال نابودی قرار دارد.

این در حالی است که وزیر خارجه ایالات متحده ضمن اشاره به سالروز خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران، مدعی شده که آمریکایی‌ها و منطقه غرب آسیا بعد از این اقدام در صلح  بیشتری هستند.  «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که بعد از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای، آمریکا امن‌تر شده است. 

پامپئو در صفحه توئیتر خود، با اشاره به سالروز خروج آمریکا از برجام، نوشت: «دو سال پیش، دونالد ترامپ (رئیس‌جمهور آمریکا) تصمیم جسورانه خروج از توافق [هسته‌ای] ایران را اعلام کرد تا جهان را از خشونت‌ها و تهدیدات هسته‌ای ایران حفظ کند.»