اجازه نمی‌دهیم دولت، نمایندگان مجلس را به وکیل‌الدوله تبدیل کند

اخبار سیاسی-​ هر روز که به تشکیل مجلس یازدهم نزدیک‌ می‌شویم، این پرسش به وجود می‌آید که اولویت نمایندگان مجلس چه خواهد بود؟ آیا مانند نمایندگان مجلس دهم تسهیل‌کننده امور دولت خواهند بود یا آنکه در صدد اصلاح خطاهای دولت برمی‌آیند و آیا دولت هم می‌خواهد در مجلس سراسر اصولگرای یازدهم نفوذ کند و بر عدم پاسخگویی خود به نهادهای مختلف اصرار بورزد یا آنکه سعی می‌کند در یک سال پایانی قدری شرایط را بهبود ببخشد؟

به گزارش افکارنیوز، وحید جلال‌زاده، منتخب مجلس یازدهم درباره این موضوع گفت: «بر اساس قانون، شرع و عرف نمایندگان مجلس، نمایندگان مردم هستند و وکیل نمی‌تواند از دیدگاه و خواسته موکل خود عبور کند؛ بنابراین اولویت ما در مجلس خواسته‌های مردم خواهد بود زیرا برای تحقق آنها به ما رأی دادند. واقعیت این است که مردم در وجوه مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نارضایتی دارند و تقلیل نارضایتی مردم به اقتصاد کار درستی نیست. ما اساسا در کشور مدل اقتصادی نداریم و ضرورت دارد که اقتصاد توسط خود مردم اداره شود؛ یعنی باید اقتصاد دست مردم باشد. در عین حال که نمایندگان مجلس یازدهم باید همه این موضوعات را مدنظر قرار دهند اما نباید کل مطالبات کشور به مجلس سرازیر شود. مجلس وظایف و اختیاراتی دارد و این قوه مجریه است که بر کشور حکومت می‌کند و بر اساس قانون اساسی رئیس‌جمهور بعد از مقام معظم رهبری دومین شخص کشور است. برخی در مصاحبه‌ها طوری القاء می‌کنند که گویی بعد از روی کار آمدن مجلس دهم همه مشکلات کشور حل می‌شود. نمایندگان مجلس با تلاش خود می‌توانند ریل‌گذاری درستی انجام دهند تا دولت بتواند بر اساس آن مشکلات را و به خصوص مشکلات اقتصادی را حل کند اما اگر دولت بخواهد قانون‌شکنی کند در آن صورت چالش ایجاد می‌شود».

او درباره اهمیت هیئت‌رئیسه در مجلس اظهار کرد: «ما حق نداریم از جانب خودمان هیئت‌رئیسه تعیین کنیم زیرا این مردم بودند که ما را انتخاب کردند و در این امر هم باید ببینیم مردم خواستار ریاست چه شخصی بر مجلس هستند. برخی نمی‌توانند از مردم رأی بالایی بگیرند اما خوب بلندند که چه‌طور با لابی‌های سیاسی از نخبگان سیاسی رأی بگیرند. بنابراین ما باید چشم‌مان به خواست مردم در این موضوع باشد».

او در پایان درخصوص احتمال دخالت دولت در انتخابات هیئت‌رئیسه تصریح کرد:  «دولت‌ها غالبا تمایل دارند که در انتخاب هیئت‌رئیسه و به خصوص رئیس‌مجلس نفوذ کنند یا دوست دارند که رؤسای کمیسیون‌ها با وزرای مربوطه همراه باشند زیرا در این صورت دولت هم پاسخگوی عملکردش نیست و هم در کارها چالشی با مجلس نمی‌خورد چنین حالتی طبیعی است و غیرطبیعی آن است که یک نماینده از حق انتخاب خود بگذرد و کارگزار دولت بشود و تن به این دست اِعمال نفوذه بدهد اما من باور دارم که عموم نمایندگان دولت اجاره دخالت دولت را نمی‌دهند زیرا از وکیل‌‌الدوله‌ها خسته شده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم که آن تجربه تکرار شود و انشالله با حضور نمایندگانی آزاده مواجه می‌شویم».