سوئیس مسئولیت مذاکره در تبادل زندانیان را بر عهده داشت

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در گفت‌وگویی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا عنوان کرد: این تبادلات از بعد انسانی است.

اخبار سیاسی- چند تن از اتباع ما به دلایل واهی و غیرقانونی در آمریکا گروگان گرفته شدند، به این بهانه که تحریم‌های آمریکا را دور زده و نقض کردند.

* سوئیس مسئولیت مذاکره را بر عهده داشت

موسوی با بیان اینکه از نظر ما چنین اتفاقی نیفتاده و ضمن اینکه تحریم‌های آنها غیرقانونی و بی مبناست، اظهار داشت: در این مدت سعی کردیم از همه توان خود و با کمک دولت سوئیس استفاده کنیم.

وی ضمن تشکر از دولت سوئیس عنوان کرد: مسئولیت مذاکره را در این زمینه دولت سوئیس بر عهده داشت و هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا صورت نگرفت، رایزنی‌ها و گفت‌وگوها از طریق دولت سوئیس انجام شد که منجر به آزادی شد.

موسوی افزود: اگر امکان باشد و این آمادگی کماکان در دولت سوئیس باشد، آمادگی داریم بقیه ایرانی‌هایی که در بند آمریکا هستند را آزاد و به میهن برگردانیم.

*فکر نمی‌‌کنیم با ماندن یا رفتن ترامپ تحول خاصی رخ دهد

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: مسائل داخلی آمریکا خیلی برای ما مهم نیست، آنچه برای ایران مهم است عمل دولت‌های مختلف آمریکاست که متاسفانه در سال‌های گذشته عملی که باعث شود جمهوری اسلامی و ملت ایران اعتمادشان جلب شود، مشاهده نکردیم.

وی همچنین عنوان کرد که دیوار بی اعتمادی هنوز بین ایران و آمریکا وجود دارد و گفت: آقای ترامپ مسئله داخلی خودش و بحث انتخابات را دارد و بحث انتخابات مسئله داخلی آمریکایی‌هاست.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هیچ وقت منتظر تحولات داخلی در آمریکا و اینکه نتیجه انتخابات چه خواهد شد نبودیم و نخواهیم ماند.

وی با بیان اینکه ما میز مذاکره را ترک نکردیم، اظهار داشت: آنها در قالب ۱+۵ در برجام حضور داشتند، آنها میز مذاکره را ترک کرده و تعهدات خودشان و قطعنامه ۲۲۳۱  سازمان ملل را نقض کردند و فکر نمی‌‌کنیم با ماندن یا رفتن ایشان (ترامپ) تحول خاصی رخ دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برای ما عمل آمریکا به تعهداتش مهم است و گفتار اصلا مهم نیست که تاکنون نشان داده به تعهداتش عمل نکرده است.

وی عنوان کرد: شرطی را مقامات عالی‌رتبه ما عنوان کردند که اگر آمریکا توبه کند و به برجام برگردد و خساراتی که به ملت ایران زده جبران و تحریم‌های ظالمانه را بردارند آنها می‌توانند دوباره در قالب چارچوب برجام و ۱+۵ حضور داشته باشند.

به گزارش فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اخیرا در توئیتی و در پی تبادل صورت گرفته که منجر به آزادی مایکل وایت و مجید طاهری شد، نوشت: «⁧‫تبادل زندانیان‬⁩، نتیجه ⁧‫مذاکره‬⁩ نبوده و هیچ مذاکره‌ای هم در آینده انجام نخواهد شد.»