جلیلی: تهدیدهای سابق تکرار نشد

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، سعید جلیلی در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود که در پایان مذاکرات ۱+۵ و ایران در استانبول ترکیه برگزار کرد، اظهار داشت : ملت ما خواهان حقوق مشروع خود در چارچوب معاهده ان پی تی از جمله غنی سازی اورانیوم است.

وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که در روند همکاریها باید اعتماد ملت ایران جلب شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: گرایشهای طرف مقابل در نشست امروز، تاکیدی بر همکاری و نشانه ای مثبت است و همکاری با ملت ایران باید به دور از هرگونه تهدید و زورگویی باشد و ایران آمادگی خود را بر این اساس اعلام کرده است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان در نشست استانبول، فتوای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم تولید سلاح هسته ای را تاکیدی بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای کشورمان دانست.

وی با مثبت ارزیابی کردن فضای مذاکرات استانبول و طرح مسائل مهم در این نشست تصریح کرد ایران هرگز از برنامه هسته ای صلح آمیز خود دست برنخواهد داشت.

جلیلی گفت: در نشست امروز به فتوای آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در خصوص تحریم تولید سلاحهای هسته ای اشاره کردم که با استقبال مذاکره کنندگان روبرو شد.

وی خاطر نشان کرد: هر گونه همکاری در آینده باید بر مبنای اعتماد متقابل با ایران باشد و معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای باید اساس همکاری میان ایران و ۱ + ۵ باشد.

جلیلی با تاکید بر اینکه مذاکرات استانبول مثبت و سازنده بود، تصریح کرد: ایران تاکید کرد برنامه هسته ای اش صرفا برای اهداف صلح آمیز است که همواره بر این مسئله تاکید کرده است.

وی با تاکید بر ضرورت احترام به حقوق مشروع ایران و اینکه این مسئله باید اساس هرگونه مذاکره ای باشد، در خصوص نشست بغداد اعلام کرد مسائل و محورهایی که در دور بعدی گفتگوها مطرح خواهد شد، مشخص نشده است.

جلیلی با بیان اینکه ملت ایران با گسترش سلاحهای هسته ای مخالف است، خاطر نشان کرد سه محور اساسی برای همکاری میان طرفین وجود دارد مسئله اول نابودی سلاحهای هسته ای، محور دوم، منع گسترش سلاحهای هسته ای و محور سوم استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کشورمان خاطر نشان کرد: تهدیدهای سابق تکرار نشد و طرف مقابل، درخواست مشخصی مطرح نکرد.

جلیلی علت نرم شدن لحن غربی ها در مقابل جمهوری اسلامی ایران در نشست استانبول را به همبستگی عظیم ملی در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی ایران و دستاوردهای بزرگ کشورمان در زمینه علمی نسبت داد و گفت ایران توانمندیهای بالایی در زمینه غنی سازی برای رفع نیازهای خود به ویژه در زمینه پزشکی دارد، همبستگی ملی که در انتخابات اخیر مجلس نمایان شد و دستاوردهای بزرگ علمی دانشمندان زمینه بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد.

وی درباره دور بعدی مذاکرات در بغداد تاکید کرد به محورهایی که در این نشست بررسی خواهد شد، پرداخته نشد.

جلیلی درباره علت انتخاب بغداد به عنوان میزبان بعدی اظهار داشت: عراق کشوری مهم است، اخیرا نشست مهمی با موفیقت در بغداد(نشست سران عرب) برگزار شد، روند سیاسی مستمر است و بغداد به این دلیل انتخاب شد.

وی گفت: وقتی ایران غنی سازی را انجام داد، برای رفع نیازهای هزاران بیمار انجام شد، ایران از آژانس در این زمینه کمک خواست ولی اعتنایی نشد، به همین سبب دانشمندان ایران، این گام مهم را در خصوص پزشکی و نیازهای پزشکی برداشتند.

جلیلی در پایان از میزبانی ترکیه تشکر کرد.