واکنش محسن رضایی به اعتراضات مردم آمریکا

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عصر امروز (سه‌شنبه ۲۰ خرداد) در کنفرانس بین‌المللی «آوردگاه کرونا» که در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به تظاهرات اخیر آمریکا و کشته شدن یک فرد سیاه‌پوست توسط پلیس آمریکا گفت: بسیاری این رویداد را یک رویداد نژادپرستانه می‌دانند ولی من چنین اعتقادی ندارم و مسئله فراتر از این است.

اخبار سیاسی- وی ادامه داد: آنچه در ماجری جورج فلوید دیدیم، پای یک پاسبان بر روی گلوی یک نفر نیست. پای دولت‌های لیبرال بر گلوی مردم است. این حادثه یک رونمایی مجددی در همین چندماه گذشته از نظام‌های لیبرال‌دموکراسی و سرمایه‌داری است. حادثه کرونا اولین رونمایی بود، این حادثه دومین رونمایی از ماهیت نظام‌های لیبرال‌دموکراسی بود.

محسن رضایی با بیان اینکه آنچه در امریکا و اروپا شروع شده، خاموش‌شدنی نیست، تصریح کرد: ممکن است این اعتراضات فراز و نشیب داشته باشد اما دامنه پیدا خواهد کرد. اگر به برخی مستندات غربی‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که در بیان آن‌ها نیز چنین هشدارهایی وجود داشته است. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: فوکویاما در امارات اعلام کرد مردم جوامع غربی احساس‌شان این است دولت‌های غربی برای آن‌ها ارزشی قائل نیستند. او اخیراً در همین بحث کرونا تحلیل کرد که در این که قضاوت کنم که نظام‌های اقتدارگرا خوب است یا دموکراتیک نمی‌توانم چیزی بگویم. ولی می‌توانم بگویم نظام‌هایی که بتوانند اعتماد مردم را جلب کنند و کارآمدی داشته باشند، نظام‌های خوبی هستند. این در حالی که فوکویاما قبلاً کتاب پایان تاریخ را نوشته بود و گفته ‌بود همه نظام‌های آینده لیبرال‌دموکرات خواهند بود.

رضایی تصریح کرد: از این صحبت‌ها هم می‌فهیم که تحلیل‌گران نظام‌های لیبرالی احساس می‌کنند پایانی برای این اندیشه ایجاد شده است.