افزایش ورود شیشه از افغانستان

اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر امشب ۳۱ خرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی سایه روشن مبارزه با مواد مخدر در کشور پرداخت.

اخبار اجتماعی- مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه کشفیات مواد مخدر در سال ۹۸ به بیش از ۹۵۰ تن رسید گفت: آخرین آمار معتادین کشور دومیلیون و هشتصد هزار نفر است.

او با اشاره به اینکه در تاریخ کشور و در تاریخ جهان رتبه اول کشفیات مواد مخدر را کسب کرده‌ایم افزود: ۵ الی ۶ درصد شهدا و ۶۰ درصد جانبازان در این راستا کم شده است به طوری که حتی ۱۰۰ درصد اموال قاچاقچیان را توانستیم شناسایی کنیم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۷۳ درصد کشفیات ناشی از اقدامات اطلاعاتی بود ادامه داد: حدود ۷۶ درصد کشفیات در استان‌های شرقی کشور صورت گرفت و ۲۴ درصد مربوط به کل کشور بود لذا در سال ۹۸ جمهوری اسلامی ایران توانست به موفقیت بزرگی در زمینه کشفیات برسد.

مومنی با اشاره به اینکه از نظر جمعیت فعال پنج و چهاردهم درصد جمعیت فعال بین ۱۵ تا ۶۲ سال داشتند گفت: در دهه۷۰،۸۰ و ۹۰ افزایش ‌شیوع مواد مخدر را داشتیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه میانگین سن مصرف مواد مخدر ۲۴ سال است که نسبت به قبل کاهش نیافته است خاطرنشان کرد: نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در خوزستان، کرمان و فارس از میانگین کشوری بالاتر است.

ورود شیشه از افغانستان افزایش داشته است

مومنی با اشاره به اینکه نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در ایران از میانگین جهانی پایین‌تر است تصریح کرد: میزان مصرف مواد مخدر سنتی طی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ افزایش داشته است لذا ورود شیشه افغانی با توجه به بسته شدن لابراتوار‌های داخلی افزایش داشته است.

او تصریح کرد: از دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتادی که در کشور داریم ۱۵۶ هزار نفر خانم هستند که ۵/۵ درصد جمعیت معتادین را شامل می‌شوند لذا در دهه ۹۰ افزایش مصرف را در میان خانم‌ها بیشتر داشتیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه نسبت به کشور‌های صنعتی مخصوصاً در طی چند سال اخیر کمتر مبتلا داشتیم ادامه داد: متاسفانه برخی از اقدامات کشور‌های غربی، اروپایی و آمریکا سبب این مسئله شده است که میزان مصرف، قاچاق و تولید مواد مخدر افزایش یابد به طوری که در آمریکا تعداد فوت معتادان در سال بیش از ۷۰ هزار نفر است.

مومنی با اشاره به اینکه تریاک رتبه اول، حشیش رتبه دوم، هروئین رتبه سوم و شیشه رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است عنوان کرد: متاسفانه طی دهه‌های گذشته افزایش مواد مخدر صنعتی نسبت به سنتی را شاهد هستیم به طوری که در مجموع در مواد مخدر صنعتی رشد را شاهدیم.

او با اشاره به اینکه پدیده مواد مخدر تنها مربوط به ایران نیست گفت: مسئولین و دستگاه‌های دولتی و مجموعه نظام اراده واحد دارند تا به مبارزه با مواد مخدر بپردازند لذا ما بحث تحول را پیش می‌بریم و مردم مطمئن باشند که اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

مومنی افزود: باید به این مهم توجه داشته باشند تا خانواده‌ها به فرزندان خود آموزش نه گفتن را یاد بدهند و باید بر روی فرزندانشان نظارت داشته باشند؛ بنابراین باید بازدارندگی را در فرزندانمان آموزش داد، بیش از ۳۳ درصد کسانی که دانش آموز بودند اعلام کردند که نتوانستند نه بگویند، همه نهاد‌های فرهنگ ساز و خانواده باید آموزش نه گفتن را به جوانان و نوجوانان یاد بدهند، بیش از ۳۰ درصد گفته اند که فکر نمی‌کردند با یکی دوبار استعمال مواد مخدر معتاد شوند.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: جلسه اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر دو یا سه سال پیش بودکه تشکیل نشد، اما مقرر شد سالی حداقل یک جلسه با حضور رئیس‌جمهور این جلسه تشکیل شود و بقیه جلسات تفویض شد و مصوبات به امضای رئیس جمهور می‌رسد، از زمان تشکیل جلسه تا ابلاغ کمتر از ۱۰ روز زمان نیاز است لذا از نظر تشکیل جلسه و مصوبات مشکلی نداریم.

مومنی با اشاره به اینکه از بابت تشکیل جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر مشکلی نداریم؛ گفت: حدود ۸۰ درصد مصوبات اجرایی می‌شود و آن‌هایی که اجرایی نشده مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه برای ما بین توزیع و ترانزیت تفاوتی وجود ندارد لذا با هر دو به صورت یکسان برخورد می‌کنیم اظهار داشت: بنده در متن سخنرانی ام در سازمان بین الملل اعلام کردم که در دو جبهه تحریم و قاچاقچیان مواد مخدر مبارزه می‌کنیم؛ در حوزه مواد مخدر در مجامع بین‌المللی مرتبط همه اقدام به تقدیر و تشکر از ما می‌کنند و ما می‌گوییم که سهم خودمان را ادا کرده ایم و آن‌ها هستند که باید سهم خود را در ادامه ماجرا ادا کنند ما به نمایندگی از دنیا اقدامات لازم را انجام داده ایم.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه متاسفانه در مجامع بین المللی گوش شنوا کم‌تر است گفت: مقداری دیپلماسی اثر گذاشت، اما میزان مساعدت کم بوده است و ما همچنان هزینه می‌پردازیم و سیاست مبارزه با مواد مخدر را ادامه می‌دهیم.

او با اشاره به اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر افزود: ما این موضوع را در دو مسیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس دنبال کرده‌ایم، اما عمر مجلس مجال نداد لذا بزرگترین چالش پیش روی ما قانون بسترساز و زیرساخت است به طوری که عدم به روزرسانی در قوانین را داریم هر قانون خوبی در شرایط خود باید برای دست اندرکاران تسهیل کننده باشد.

قاچاقچیان قیمت مواد مخدر را کنترل می‌کنند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار‌ها میزان اعتیاد در میان دانش آموزان تغییری نکرده است گفت: ۲ و ۱ دهم درصد جمعیت دانش آموزان و ۴ و ۷ دهم درصد دانشجویان معتاد هستند که این رقم از میانگین ۵ و ۴ دهم درصدی جمعیت کشوری کمتر است.

او با اشاره به اینکه با افزایش تولید، قاچاقچیان قیمت مواد مخدر را کنترل می‌کنند گفت: برآورد و بررسی علمی وجود ندارد که زمان دسترسی به مواد مخدر چقدر است.

مومنی با اشاره به اینکه در حوزه مواد مخدر در مرز‌ها این واقعیت وجود دارد که کنترل‌ها یک‌طرفه است صحبت‌هایی را با کشور‌های همسایه به ویژه افغانستان داریم و می‌گوییم که کنترل مرز یک طرفه است لذا ما کشفیات را انجام می‌دهیم، اقدامات ما منجر به تغییر مسیر شده است، سالانه ۹ هزار تن مواد مخدر وجود دارد که یکی از مسیر‌های ترانزیت ایران است، پس ما تلاش می‌کنیم تا هزینه‌های تولید، توزیع و ترانزیت را در داخل کشور بالا ببریم.