ادامه فشار حداکثری علیه تهران

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا در خصوص اعطای معافیت تحریمی به بندر چابهار ایران ، آن را اقدامی در راستای کمک به هند برای مقابله با نفوذ چین دانست و بار دیگر بر کارزار فشار حداکثری علیه ایران تاکید کرد.

اخبار سیاسی- سخنگوی وزارت خارجه چین در مصاحبه با الجزیره گفت در نوامبر سال ۲۰۱۸ پس از ملاحظات بسیار دولت با اعطای معافیت جزئی موافقت کرد تا برخی اقدامات محدود برای حمایت از بازسازی و توسعه در افغانستان، به عنوان یکی از منافع امنیت ملی آمریکا، صورت گیرد.

بنا به گفته این مقام آمریکایی، معافیت‌های تحریمی به بندر چابهار پیگیری برنامه‌های توسعه و بازسازی در افغانستان را میسر کرد. در نتیجه افغانستان قادر به واردات نفت و دیگر اقلام از ایران شد. این مقام آمریکایی مدعی شد با این اقدام بندر چابهار در راستای منافع واشنگتن در منطقه قرار می‌گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین در این مصاحبه بار دیگر بر تداوم کارزار فشار حداکثری علیه ایران تاکید کرد و واشنگتن آن را با هدف ادعای تغییر سیاست‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه دنبال می‌کند. این مقام آمریکایی افزود راهبرد رئیس‌جمهور ترامپ در منطقه جنوب آسیا، حمایت مستمر از رشد و توسعه اقتصادی در افغانستان و نیز همکاری نزدیک با هند است.

دولت آمریکا از سال ۲۰۱۸ و پس از خروج از توافق هسته‌ای ایران کمپین فشار حداکثری را علیه تهران به راه انداخت، به این امید که بتواند با تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران آن را مجبور به قبول توافقی دیگری در راستای منافع واشنگتن کند. اما با وجود گذشت بیش از دو سال هنوز در دستیابی به این مهم ناکام بوده است.