لزوم مناسب‌سازی جامعه برای زیست دختران ایرانی

روز ملی دختران، نباید تنها به تبریک‌ها و برنامه‌های مرسومی که همه‌ساله در این روز برگزار می‌شود بگذرد. دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط باید گزارش دهند که در حوزه مناسب‌سازی زندگی برای دختر ایرانی چه کرده‌اند و چه برنامه‌هایی دارند. 


اخبار سیاسییک. نظام جمهوری اسلامی از اولین روز استقرار خود، در اغلب حوزه‌ها طرحی نو درانداخت و حرف‌های جدیدی زد.  به‌عنوان‌مثال، مدل مقاومت سیاسی و حساسیت به امور مسلمانان در منطقه و جهان، از ابتکارات انقلاب اسلامی بود که امروز به ثمر نشسته و آثار آن هویدا شده است. باوجود همه پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف به نظر می‌رسد در برخی حوزه‌ها، همچنان به مدل بومی خود که منطبق با معیارهای اسلامی و ایرانی باشد نرسیده‌ایم. حتی اگر برخی نسخه‌های اقتصادی بیرونی برای ما قابل تجویز باشد که البته آن‌هم محل تأمل و اشکال است، کشور ما، با توجه به مختصات فرهنگی و دینی خود، نمی‌تواند دنباله‌رو نسخه‌های اجتماعی دیگران باشد و یکی از مهم‌ترین مصادیق این مسئله، احترام به جایگاه دختران نشاط اجتماعی آن‌ها و ارتقای سطح کنش‌گری و مشارکت این گروه مهم از جامعه است.


دو. اگر دختری با برخی هنجارها نسازد، با او برخورد می‌شود، اما اگر همان دختر بخواهد در فضایی مناسب تفریح کند، گزینه‌ای پیش پای او نیست. برخی کلان‌شهرهای کشور، حتی یک پارک بانوان ندارند و در تهران ده‌میلیونی، تعداد آن‌ها کمتر از ده‌تاست. دختر مسلمان ایرانی حق دارد شاد باشد تفریح کند، طرفدار پر و پا قرص یک‌رشته ورزشی باشد و فعالیت اجتماعی کند. از سویی امکان برخی از موارد پیش‌گفته، در شرایط فعلی فراهم نیست.

 

کار به‌جایی رسیده که پرچم مطالبه برخی از این موارد را برخی رسانه‌های خارجی با اغراض سیاسی به دست گرفته‌اند، درحالی‌که چنین مطالبه‌ای بر عهده انقلابی‌هاست. به‌عنوان‌مثال، چرا دختر ایرانی که به چارچوب‌های ایمانی هم باورمند و پایبند است، نباید بتواند در فضای مناسب، دوچرخه‌سواری کند، فوتبال تماشا کند یا کوه‌پیمایی کند؟ کدام دستگاه متولی، خود را عهده‌دار پایین بودن سرانه تفریح و فراغت دختران ما می‌داند؟


سه. نمی‌توان میل و اشتیاقی را مقید کرد، اما راه‌حل مناسبی برای پاسخگویی به آن ارائه نکرد. اسلام ناب، دین راه‌حل‌هاست و انقلاب اسلامی ما نیز، امتداد همان مسیر و بر مبنای اجتهاد و ارائه جایگزین برای مناسبات غرب و شرق است. اسلام، دین رأفت و رحمت است و لطیف‌ترین نگاه را به دختر دارد. باید نگاه عمیق اسلام به جایگاه دختران را واکاوی کرد و مرتبا، جامعه را برای حضور و بروز آن‌ها مناسب‌سازی نمود. این یکی از محوری‌ترین گام‌های حرکت به‌سوی جامعه متعالی و تمدن آرمانی است.