بررسی طرح آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی شورای امنیت

شبکه فاکس نیوز در پایگاه اینترنتی خود نوشت: شورای امنیت سازمان ملل قرار است درخواست آمریکا برای تمدید  تحریم تسلیحاتی ایران را به صورت نامحدود بررسی کند.

اخبار سیاسی- آمریکا پیش نویس قطعنامه ‌ای را برای این شورایِ ۱۵ عضوی تهیه کرده و از آن خواسته است این تحریم را تمدید کند. این تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر امسال منقضی خواهد شد.

رویترز هم در این زمینه گزارش داده است که تصویب این قطعنامه مستلزم کسب ۹ رای از ۱۵ رای در این شورا است، همچنین لازم است که انگلیس، چین، فرانسه یا روسیه آن را وتو نکنند. اما نشانه‌ها حاکی از آن است که پکن و مسکو به این قطعنامه رای منفی خواهند داد.


آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه با تصویب یک قطعنامه، با ادعای عدم پایبندی و شفافیت ایران در برنامه هسته ایش این امر را محکوم کرد.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین الملی انرژی اتمی، هم در این رابطه گفت:  ایران باید به وضوح به سوالات در خصوص "فعالیت‌های هسته‌ای و مواد هسته‌ای اعلام نشده احتمالی" پاسخ دهد.

به این قطعنامه که از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس تهیه شده بود ۲۵ رای موافق, ۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع داده شد. چین و روسیه دو کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

​ پیش نویس قطعنامه جدیدی که آمریکا تهیه کرده است نه فقط ایران را از خرید و فروش سلاح منع می‌کند، بلکه به کشور‌های دیگر نیز اجازه فروش سلاح به جمهوری اسلامی را نمی‌دهد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه در صفحه توئیتر خود: " [در صورت تمدید نشدن این تحریم] ایران اجازه خواهد داشت جنگنده جدید مانند سوخو-۳۰ روسیه و جی-۱۰ چین را خریداری کند. با این جنگنده‌های به شدت مرگبار، (براساس ادعای او) اروپا و آسیا می‌توانند هدف حمله ایران قرار بگیرند. آمریکا هرگز اجازه چنین اتفاقی را نخواهد داد".