95 درصد بودجه سالیانه مربوط به حقوق‌ها است

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش ، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی امروز (پنج‌شنبه ۵ تیر) در نشست علمی انجمن انقلاب اسلامی ایران با موضوع تحلیل و کالبدشکافی وقایع اخیر آمریکا و شاخصه‌های مجلس انقلابی که در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، اظهار داشت: تا زمانی که مردم در رأس امور باشند مجلس هم در رأس امور است اما این موضوع فراز و نشیب دارد.

**باید علم در رأس امور باشد

اخبار سیاسی- وی افزود: اگر تمامی کمیسیون‌های تخصصی مجلس عملکرد قوی داشته باشند فرآیند نهایی آن هم موجب عملکرد مثبت پارلمان خواهد شد که در آن صورت مجلس در رأس امور است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۳۰ دستگاه و ۳۰ قانون مهم ارتباط تنگاتنگی را با کمیسیون آموزش مجلس دارند این در حالی است که این کمیسیون با وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم، بهداشت، کار و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارتباط مستقیم دارد.

منادی سفیدان گفت: باید کمک کنیم علم در رأس امور باشد که اگر اینگونه باشد همه موضوعات صحیح خواهد شد.

** جایگاه چهاردهم ایران در دنیا در جدول میزان آسیب‌های کرونا

وی افزود: قدرت برتر در دنیا هم‌اکنون علم است و به همین دلیل باید در جمهوری سلامی علم، دانش و فناوری توسعه پیدا کند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد ایران هم‌اکنون در جایگاه شانزدهم دنیا است  رتبه کشورمان در بخش علم هم در جایگاه چهاردهم است.

منادی سفیدان گفت: میزان آسیب اقتصادی کرونا به اقتصاد دنیا ۴.۴ تریلیون دلار برآورد شده که ۱.۲ تریلیون دلار آن مربوط به آمریکا است. ضمن اینکه رتبه ایران از آسیب‌های اقتصادی در دنیا هم در جایگاه چهاردهم است.

وی افزود: بانک جهانی اقتصادی اعلام کرده که اقتصاد ایران در اثر کرونا 6درصد کرونا خواهد شد.

** 70 درصد قوانین برنامه‌ پنج ساله بر زمین باقی مانده

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: ۱۲۳۰ حکم در قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه وجود دارد که ۱۱۳ حکم آن مربوط به کمیسیون آموزش است.

وی تصریح کرد: قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش و پرورش مربوط به سال ۱۳۶۶ است. این در حالی است که در زمان تصویب آن قانون برنامه‌ای برای آموزش مجازی در کشور وجود نداشت و حتی اقدام مقابله‌ای برای مبارزه با جنایت سند ۲۰۳۰ نداشتیم.

منادی سفیدان اظهار داشت: ۳۰ درصد قوانین برنامه ۵ ساله توسعه در کشور اجرا می‌شود و متأسفانه ۷۰ درصد این قوانین در زمین می‌ماند.

** در سال 92 میزان سود صادرات ایران و چین یکسان بود

وی افزود: در سال ۹۱ یا ۹۲ چینی ها ۳ هزار میلیارد دلار صادرات داشتند که با سود ۳ تا ۴ درصدی استحصال شده از این میزان در نهایت ۱۲۵ میلیارد دلار سود صادرات نصیب‌شان می‌شد. این در حالی است که در همان سال صادرات میعات گاز و نفت ایران حدود ۱۲۵ میلیارد دلار بوده است.

** ارزش دارایی‌های امیرمنصور آریا 20 هزار میلیارد تومان شده

منادی سفیدان گفت: امیرمنصور آریا که ۳ هزار میلیارد تومان وام از بانک‌ها گرفته بود اعدام شد این در حالی است که دارایی‌های او برای جبران این وام‌ها توسط دولت مصادره شد و ارزش دارایی او که در اختیار دولت است هم اکنون به ۲۰  هزار میلیارد تومان رسیده است این در حالی است که مشکل او فقط متوقف کردن بانک‌ها بوده و اعلام کردند که پول‌ها را حیف کرده است نه میل.

وی تصریح کرد: درآمد سال جاری ایران ۴۰۰ میلیارد دلار است. این در حالی است که ترکیه در سال فقط ۸۰ میلیارد دلار درآمد دارد.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی افزود: در کشور باید مجلس و دولت هم‌دل باشند به همین جهت باید بکوشیم در یک سال باقیمانده کار دولت پیش برود.

منادی سفیدان گفت:‌ هیچ دولتی در دنیا دل خوشی ندارد که مجلس بر آن نظارت کند. 

** 95 درصد بودجه سالیانه مربوط به حقوق‌هاست

وی افزود: ۷۰۰ هزار میلیارد تومان  بودجه سالیانه ایران است که ۹۵ درصد آن مربوط به حقوق‌ها است. این در حالی است که کارمندان دولت فقط ۲۰ دقیقه کار مفید انجام می‌دهند.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در ژاپن فقط ۳۱۳ هزار کارمند وجود دارد اما در ایران این میزان بین ۴ تا ۵ میلیون نفر است.

منادی سفیدان تصریح کرد: شفافیت در کشور بسیار مفید است که در همین راستا اموال نماینده باید بسیار روشن باشد.