آمریکا و اروپا برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تعلیق و فریز کردند

سیدنظام‌الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: مقام معظم رهبری از مدت‌ها پیش بحث بی‌اعتمادی نسبت به سه کشور اروپایی و همراهی با آمریکا را مطرح کرده بودند و بارها ایشان تاکید کردند که جمهوری اسلامی نسبت به اروپایی‌ها بی‌اعتماد است و نباید به آنها اصلا اعتمادی کرد و اگرچه آنها در ظاهر روی خوش به تهران نشان می‌دهند و سعی می‌کنند خود را متفاوت با آمریکا نشان دهند اما در نهایت مدل حرکتی‌شان در قبال جمهوری اسلامی ایران مانند آمریکا و به تبع آن کشور است.

خوش‌خیالی برخی مسئولان در قبال آمریکا درباره اروپا هم تکرار شد

اخبار سیاسی- وی افزود:‌ متاسفانه مانند خوش خیالی ساده لوحانه‌ای که برخی مسئولان ما در قبال آمریکا داشتند درباره اروپا هم تکرار شد و اروپایی‌ها توانستند با لطایف الحیل از جمهوری اسلامی زمان بخرند و ما را مجاب کردند که در برجام باقی بمانیم.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اروپایی‌ها با لطایف الحیلی اجازه ندادند جمهوری اسلامی ایران واکنش مناسبی را نسبت به بدعهدی آمریکایی‌ها نشان دهند ضمن اینکه اروپایی‌ها نقش کاملا مرموزانه و فریبکارانه‌ای ایفا کردند و اسما در برجام باقی ماندند اما رسما به مانند آمریکا کاری نکردند.

موسوی افزود: اروپایی‌ها در درازمدت روندی را طی کردند که دقیقا تکمیل کننده پازل آمریکایی‌ها بود.

** هیچ گونه مراوده مالی با اروپایی‌ها نداریم

وی گفت: اروپایی‌ها بعد از عملیاتی کردن تحریم‌های مجدد آمریکا علیه ایران و بعد از خروجشان از برجام، ادعا کردند کانال مالی جدید به نام اینستکس راه‌اندازی کرده و سعی می‌کنیم تا از آن طریق مراوده مالی داشته باشیم با تهران، اما عملا و بعد از گذشت یک سال اینستکس شاهد هیچ گونه مراوده مالی جدید نبود.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: وقتی ما بر اساس مفاد برجام به زمان لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران می‌رسیم و باید بتوانیم علی‌القاعده از این موضوع استفاده کنیم؛ ملاحظه می‌کنیم اروپایی‌ها بر اساس یک اسناد ادعایی که توسط جاسوسی مراکز هسته‌ای ایران به دست آمده در شورای حکام و بعد از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها در طول این چند سال تعهد ایران را به مفاد برجام تائید کرده است، قطعنامه به تصویب رساندند و عملا ایران را متهم به پنهان کاری هسته ای کردند.

**آمریکا و اروپا برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تعلیق و فریز کردند

موسوی گفت:‌بر اساس اسناد متقن آژانس ایران کاملا به تعهدات خود در برجام متعهد بوده و به نظر می‌رسد این موضوع یک حرکت کاملا جدی است که اروپایی‌ها در هماهنگی با آمریکایی‌ها و با همراهی رژیم صهیونیستی اقدام به این کار کردند و تلاش شده تا روند فعالیت صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای ایران را متوقف کنند.

وی افزود: ما در برجام عملا به وضعیت صفر رسیده‌ایم چرا که این بار با دست خالی مواجه شده‌ایم و عملا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در همراهی با یکدیگر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را تعلیق و فریز کردند و عملا ما با دست خالی در حال بازگشت به مراحل گذشته خود هستیم.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد:‌ راهبرد اعتماد به اروپا مانند اعتماد به آمریکا کاملا اشتباه و غلط بوده و به نظر می‌رسد ایران باید موضع قاطع وعملیاتی مشخص در قبال اروپایی‌ها اتخاذ کند در غیر این صورت ما شاهد خواهیم بود که وقتی آمریکایی‌ها زیر تمام تعهداتشان زدند و هیچ اتفاقی رخ نداد و حتی جسورتر هم شد اروپایی‌ها هم در این مسیر و راه گام برخواهند داشت.