برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین/ رومانی درباره پرونده قاضی منصوری شفاف سازی نکرده است

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران  به سفر اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران اشاره کرد و گفت: ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دو ویدئو کنفرانس با همتایان عمانی و چینی خود داشت. امروز به احتمال قوی همین مذاکرات ویدئو کنفرانسی با همتای قطری خواهد داشت و فردا ظریف در نشست شورای امنیت سازمان ملل که درباره گزارش دبیرخانه سازمان در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ است شرکت و سخنرانی می‌کند.

اخبار سیاسی- او در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران و فعال کردن مکانیسم ماشه توسط آمریکا اظهار کرد: اعلام کردیم آمریکایی‌ها نه حق و نه توان چنین کاری را دارند. با بدعهدی‌هایی که کردند و با اقدامات تخریبی علیه برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در جایگاهی نیستند که ادعا کرده و با استناد به این قطعنامه مفاد و دستاورد‌های برجام را از بین ببرند. رایزنی‌هایی که با سایر اعضای شورای امنیت داشتیم همگی مخالف این رویه هستند و این کار را تقبیح کردند، پیش بینی شکست دیگری برای آمریکا در این زمینه داریم. توصیه می‌کنیم آزموده را نیازمایند و راهی که به بن بست رفته را دنبال نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرونده قاضی منصوری تصریح کرد: موضوع دارای ابهاماتی است، دولت رومانی علیرغم درخواست‌ها هنوز شفاف سازی صورت نداده است. وزارت خارجه، سفارت ایران، قوه قضاییه و پلیس اینترپل پیگیر این موضوع هستیم و درخواست داریم رومانی هر اتفاقی افتاده به ایران رسما و کتبا اعلام کند، تاکنون جز اخبار رسانه‌ای چیز جدیدی را دریافت نکردیم.

وی اضافه کرد: کماکان خواستار روشن شدن همه ابعاد این قضیه هستیم و از دولت رومانی و مقامات ذی‌ربط این کشور تقاضا دارم در اسرع وقت ما را در جریان آخرین اطلاعات قرار دهند.

برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین هیچ چیز ابهام‌آمیزی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به پیش نویس برنامه همکاری ۲۵ ساله ایران و چین که اخیرا در هیئت دولت به تصویب رسید بیان کرد: این موضوع جدید نیست، در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت توافق شد، همکاری‌های دو کشور جامع و راهبردی است و سندی هم امضا شد یکی از بند‌های سند اعلام می‌کرد که باید دو کشور یک سند جامع راهبردی برای همکاری‌های خود در همه زمینه‌ها داشته باشند.

او ادامه داد: در سفر سال گذشته وزیر امور خارجه به پکن، پیش نویس این سند به اطلاع مقامات چینی رسید و بررسی‌ها انجام و چند بار تبادل شد و اخیرا در داخل کشور پیش نویس آن به تصویب رسید.

موسوی تاکید: همه گمانه زنی در این خصوص را رد می‌کنم، هیچ کدام از مفادی که در رسانه‌ها و افراد مطرح شده واقعیت ندارد؛ براساس نگاه راهبردی با کشور‌های دوست و نزدیک تلاش داریم رابطه را درازمدت تعریف کنیم و با بقیه کشور‌ها که با ما دارای روابط دوستانه و حسنه هستند براساس احترام و منافع متقابل آماده‌ایم چنین سند‌هایی را امضا کنیم و با برخی در حال مذاکره در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: احساس می‌کنم سند جوری است که در آینده بتوان آن را کامل منتشر کرد، ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی در این سند است و اگر در دولت‌های دو کشور این سند نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد.

او افزود: همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که دست به فضاسازی و تخریب این روابط بزنند. این سند افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است و وقتی منتشر شد همه متوجه جزییات آن خواهند شد.

ایران بنای مداخله در امور داخلی آمریکا را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره انتخابات آمریکا اظهار کرد: ایران بنای مداخله در امور داخلی آمریکا و هیچ کشور دیگری را ندارد. برای ما اهمیت ندارد آنها درباره کشورشان چگونه تصمیم می‌گیرند، آنچه برای ما مهم است نوع نگاه آنها به منطقه است.

موسوی در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرد: نوع تعامل اروپا و آمریکا به ما ارتباطی ندارد و حاضر نیستیم از حقوق خود بگذاریم و آنها را وجه المصالحه پیچیده و ارباب و رعیتی آمریکا و اروپا قرار دهیم.

او در پاسخ به سوالی درباره روابط ایران با ونزوئلا اظهار کرد: این روابط رسمی و عادی است و ارتباطی با کشور‌ها و منافع کشور‌های دیگر ندارد به عنوان دو کشور مستقلی که روابطی از گذشته داشتیم به روابط نرمال خود ادامه می‌دهیم، اقداماتی که اخیرا صورت دادیم چیز خارق العاده‌ای از دید ما نبوده است و تجارت عادی بین ایران و یک کشور در نقطه‌ای دیگر از جهان بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این روابط خوشایند برخی کشور‌ها از جمله آمریکا نیست که ما هر دو را تحت فشار و تحریم دارد. به آن‌ها ربطی ندارد و اراده دو کشور بر این است که به روابط عادی در همه مقاطع ادامه دهیم به ویژه در حوزه اقتصادی و گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه دارد و سفری در پیش است که اگر نهایی شود انجام خواهد شد و چیز ویژه‌ای نیست که کسی را نگران کند و ایران با دوستان خود در حد اعلای تعامل رفتار می‌کند.

موسوی درباره فعالیت گروهک‌های تروریستی مثل گروهک تروریستی منافقین در اروپا بیان کرد: ما این گروهک پیر و فرتوت را در حد اندازه‌ای نمی‌دانیم که خیلی توان سیاسی و دیپلماتیک را صرف این گروه از هم پاشیده و آواره در اروپا کنیم، آنها جز سر و صدایی که در شبکه‌های اجتماعی دارند، توان اثرگذاری را خاصی را ندارند و نه برای ما اهمیتی دارند.

او تاکید کرد: ما نسبت به عواقب حضور افراد که ممکن است خطراتی برای مردم آنجا داشته باشد هشدار داده‌ایم، امیدواریم که کشورهای اروپایی و افرادی که به آنها پول می‌رسانند می‌خواهیم به خود بیاییند و بدانند که با چه کسی تعامل می‌کنند.

موسوی همچنین با تاکید بر اینکه پرونده آقای اسدی دیپلمات ایرانی در حال پیگیری است گفت: این پرونده امنیتی است و پیچیدگی خود را دارد، قرار هم نیست که وزیر و وزارت خارجه پیگیری‌های خود را اعلام کند هر جای که مصلحت باشد و به نفع دیپلمات و شهروند ما باشد ما اطلاع رسانی خواهیم کرد.

وزارت خارجه  پیگیر رفع ممنوعیت واردات داروهای بیماران خاص و جانبازان است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره پیگیری‌ها برای رفع تحریم دارو‌های خاص گفت: یکی از بحث‌ها ممنوعیت ورود دارو و کالا‌های انساندوستانه به کشور بوده است. علیرغم اینکه گفتند دارو جزء تحریم نیست، ولی با اقدامات علیه مبادلات بانکی و تهدید علیه شرکت‌های دارویی و ترانزیت انجام می‌دهند عملا راه ورود دارو و مواد انساندوستانه به کشور را بسته‌اند.

او ادامه داد: ما شکایت و به مراجع بین‌المللی احاله شد و حتی رای گرفتیم که این‌ها نباید جزء تحریم‌ها باشد، ولی متاسفانه به رغم پیگیری‌ها این موانع ادامه دارد و متاسفانه جانبازان و بیماران خاص ما از دسترسی به دارو‌هایی که برای حیات آنها ضروری است محرومند، پیگیری‌های وزارت خارجه به صورت دوجانبه و مراجع بین‌المللی ادامه دارد. به ویژه روی سخن ما با کشور‌ها و شرکت‌های اروپایی است که به بهانه تحریم‌های ظالمانه آمریکا اجازه نمی‌دهند این دارو‌ها وارد کشور ما شود.