‌ تصویر جنازه منتسب به قاضی منصوری برای ما ارسال شده؛ حسب ظواهر خود فرد است/ روح الله زم به اعدام محکوم شد

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در بیست و هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (سه‌شنبه ۱۰ تیرماه) برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت اظهار کرد: گرچه هفته قوه قضاییه سپری شد، اما باز هم وظیفه دارم یاد و خاطره شهید بهشتی و همه یاران و شهیدان قوه قضاییه و تمام شهدای کشور و امام راحل را گرامی بدارم و بار دیگر این هفته را به همکاران خود تبریک بگویم.

وی افزود: بیش از ۱۵ ماه پر تلاش از دوره تحول را در قوه قضاییه پشت سر گذاشتیم، خدای بزرگ را شاکر و سپاسگزاریم که در هفته قوه قضاییه به لطف خداوند هم از افکار عمومی جامعه و مردم و هم در کلام و سخن رهبر معظم انقلاب امتیاز مناسب و نمره قبولی کسب کردیم.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: آنچه که در اظهار نظر مردم و فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضاییه رقم خورد، خستگی تمام تلاش‌های انجام شده را از جسم و روح ما و همکارانمان خارج کرد و با کسب این سرمایه ارزشمند و توکل به خداوند ان‌شاءالله در ادامه مسیر تحول شجاعانه و مصمم‌تر از گذشته قدم برمی‌داریم.

تحول در برنامه‌ها و عملکرد دستگاه قضا

اسماعیلی بیان کرد: اینجانب ضمن عرض احترام به تمام مدیران گذشته و با تأکید بر اینکه از تجارب مفید آن‌ها استفاده کرده‌ایم و باید اعلام کنم برابر گزارشات هم در عملکرد سال گذشته و هم در برنامه‌های هفته قوه قضاییه تفاوت‌های زیادی را شاهد بودیم که مردم و مسئولان آثار تحول را به خوبی مشاهده کردند.

وی با اشاره به هفته قوه قضاییه گفت: ما تلاش داریم مراسم‌ها را هم متحول کنیم و به جای پرداختن به مراسم صرفاً نمادین و گرامیداشت و تقدیر و تشکر به تحرک و تلاش جهت توسعه خدمتگزاری به مردم بپردازیم و سمت و سوی برنامه‌هایمان نمادی از خدمت رسانی به مردم و بررسی مشکلات کشور باشد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: برنامه هفته قوه قضاییه با زیارت مرقد امام راحل و سایر شهدا آغاز شد و ۴۷ پروژه عمرانی متعلق به قوه قضاییه و بهره‌برداری از بیش از ۳۰ سامانه فناوری جدید محصول تلاش سال گذشته همکارانمان در مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه بود.

اسماعیلی بیان کرد: حضور اعضای شورای عالی در واحد‌های مختلف جهت شنیدن حرف مردم از دیگر برنامه‌های ما بود و صرفاً در یک روز ۳۵۰ هیأت به واحد‌های مختلف اعزام شدند و همزمان نشست صمیمانه رئیس قوه قضاییه با جمعی از قضات از دیگر برنامه‌های ما بود.

وی با اشاره به بازدید از واحد‌های تولیدی افزود: به مناسبت جهش تولید و حمایت از اقتصاد این دیدار‌ها انجام شد و ۲۷۳ بازدید در روز سه‌شنبه از واحد‌های صنعتی استان‌های مختلف انجام شد، همچنین حضور در منازل شهدای عزیز و جانبازان از دیگر ویژه برنامه‌های ما بود و ما در منزل بیش از ۳۰۰ جانباز هیئت اعزامی داشتیم.

سخنگوی قوه قضاییه درباره سایر دیدار‌ها گفت: جلسات داخلی با مدیران و جلساتی با برخی سفرای کشور‌های خارجی برگزار شد و اقداماتی در حوزه زندانیان در دوره کرونا و اطفال به این مدیران اعلام شد.

دیدر مسئولان دستگاه قضا با خانواده‌های شهدای هواپیمای اوکراینی

اسماعیلی با اشاره به دیدار با خانواده شهدای اوکراینی گفت: این نشست با حضور ۸۰ نفر از خانواده‌های شهدا انجام شد و حرف و گله آن‌ها شنیده شد و در پایان اکثر آن‌ها با تشکر و رضایت جلسه را ترک کردند.

وی با اشاره به شاه بیت قوه قضاییه گفت: شاه بیت قوه قضاییه، همایش سراسری این قوه و توفیق درک فیض از بیانات مقام معظم رهبری بود. این همایش با حضور مدیران ارشد قضایی در استان‌ها و تهران برگزار شد و عنایت رهبر معظم انقلاب به قوه قضاییه و تأییدی که ایشان به فعالیت‌های انجام شده داشتند مورد مباهات بود و دستور روز گذشته شورای عالی قوه قضاییه با بررسی راهبرد‌های مقام معظم رهبری مرتبط بود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: حضور همکاران ما در رسانه ملی از دیگر برنامه‌های ما بود.

در برخورد با مفسدان اقتصادی عقب گرد نخواهیم داشت

اسماعیلی با اشاره به دو برنامه قوه قضاییه گفت: برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و برگزاری دادگاه‌های علنی از منظر قوه قضاییه آخرین حلقه مبارزه با فساد است. ما اعلام می‌کنیم که از این مسیر عقب گرد نخواهیم داشت و از غرق کردن دستان آلوده به کرونای فساد اقتصادی مفسدان کوتاه نخواهیم آمد، اما اعلام می‌کنیم که مجازات مفسدان اقتصادی تنها یک حلقه و بلکه حلقه پایانی است، هدف نظام قضایی تحقق عدالت و عاری شدن کشور از هر گونه فساد است.

وی ادامه داد: برای از بین بردن فساد نیازمند اجماع ملی هستیم و برای پیشگیری و شناسایی و تشخیص و از بین بردن فسادزا به مشارکت همه بخش‌ها احتیاج داریم. ما در مبارزه با فساد هم با مفسدین مبارزه می‌کنیم و هم به دنیال این هستیم که مجازات ما قانونی باشد و به دنبال استرداد اموال به غارت رفته از بیت المال از جمله شبکه بانکی کشور هستیم.

تنها در یک پرونده ۱۲ هزار میلیارد تومان بدهی تسویه شد

سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خرداد ماه ۹۹ تنها در یک پرونده اقتصادی در خصوص مجموعه بدهی‌های فلاحتیان، ۱۲ هزار میلیارد تومان تسویه شد، این در حالی است که هنوز حکم اجرا نشده و مجموعه بدهی‌ها تسویه شده و دستاورد مهمی است.

اسماعیلی ادامه داد: در مبارزه با فساد حلقه آخر دست ما است، اما در حوزه تولید حلقه اول حمایت از زنجیره تولید را به دست گرفتیم و حتی واحد‌های تولیدی که مجرم بودند به هیچ وجه تعطیل نشدند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در شرایط کنونی کشور معتقدیم با همراهی نهاد‌های متولی می‌توان از افسارگسیختگی بخش‌های مختلف جلوگیری کرد و ما در قوه قضاییه مطالبه گر هستیم.

اسماعیلی تصریح کرد: به همکاران خود در واحد‌های قضایی هم اعلام کردیم که شرایط کنونی کشور و استیصال مستأجران را در نظر بگیرند و قواعد حقوقی فورس ماژور ساری و جاری است و اگر پرونده‌ای در ارتباط با تخلیه واحد مسکونی و افزایش اجاره بها بود دقیقاً شرایط روز و سیاست قوه قضاییه مبنی بر جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها را حتما مورد نظر قرار دهند و به کاهش قیمت و ثبات آن‌ها توجه کنند.

آخرین وضعیت پرونده کارگران آذرآب

وی درباره پرونده کارگران آذرآب گفت: اعتراض کارگران را به رسمیت می‌شناسیم، اما این اعتراض باید در چارچوب قانونی و توأم با اعمال مجرمانه نباشد و مطالبات کارگران را هم به حق می‌دانیم. در برخی از موضوعات ما شاهد رفتار‌هایی بودیم که نظم کشور دچار خدشه شد، اما سیاست قوه قضاییه اینجا هم ارفاقی است.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: آنچه امروز درباره رأی این پرونده اعلام شد با فضاسازی همراه بود، زیرا این دادنامه قطعی نبود و بعد از ابلاغ این دادنامه تعدادی از کارگران رأی را قبول کردند و عموم آن‌ها اظهار ندامت کردند و این رویکرد کارگران باعث شد رأی تجدید نظر خواهی شود و دادگاه تجدید نظر رأی دادگاه بدوی را نقض کرده و حکم برائت برای کارگران آذرآب صادر شد.

اسماعیلی گفت: سرمایه اجتماعی قوه قضاییه تقویت شده است و در دوره تحول ۱۷ سفر استانی انجام شد و با مردم دیدار کردیم و ۵ هزار بازدید مدیران قضایی از بخش‌های مختلف، ۱۱۰ هزار ملاقات مردمی توسط مدیران ملی و استانی، ۱۹ نشست تخصصی با نخبگان و چهره‌های برگزیده توسط رئیس قوه قضاییه، پاسخگویی به ۱ میلیون و ۸۶۸ هزار تماس تلفنی با مرکز ارتباط مردمی قوه قضاییه پیگیری ۵۵ هزار و ۳۷۶ نامه واصله به دبیر خانه قوه قضاییه انجام شد، یعنی در این دوره پیوند عمیقی بین مردم و قوه قضاییه برقرار شد.

وی ادامه داد: نتیجه نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که اعتماد مردم به دستگاه قضا افزایش یافته است.

اسماعیلی گفت: ۴۰ درصد مخاطبین از افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها خبر داده‌اند و ۳۵ درصد گفته‌اند مانند گذشته بوده است، همچنین مردم درباره متغیر برخورد قضات هم درصد بیشتری نظر مثبت داده‌اند.

سخنگوی دستگاه قضا گفت: در ارتباط با میزان اعتماد به دستگاه قضایی از مردم سوال شده که درصد زیادی از مردم نظر مثبت داشته اند، همچنین آن‌ها درباره تحول در قوه قضاییه از تحولات چشمگیر صحبت کردند.

وی افزود: این‌ها بار مسئولیت ما را بیشتر کرده است و به هیچ عنوان مغرور نمی‌شویم و حتما هم گام‌های بزرگی را برمی‌داریم و این نظرسنجی مدام نحوه رفتار همکاران را رصد می‌کند و باید قدر این مردم خوب را بدانیم.

۵ سال حبس برای فریبا عادلخواه

اسماعیلی درباره آخرین وضعیت فریبا عادلخواه گفت: تجدید نظرخواهی این حکم انجام شده و دادگاه بدوی حکم آن را تأیید کرده است و او به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده و برای یک جرم دیگر یک سال حبس که با احتساب ایام بازداشت قبلی این حکم ۵ سال اجرایی می‌شود.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به تحقیق و تفحص تصریح کرد: این تحقیق و تفحص باید در یک تعامل بین قوه قضاییه و مجلس انجام شود. تاکنون ۲۹ مورد تحقیق و تفحص به دادسرای تهران ارجاع شده و ۱۲ مورد در حال رسیدگی است و دو مورد از آن‌ها به کیفرخواست و محکومیت منجر شده است.

وی درباره تحقیق و تفحص ادامه داد: در ارتباط با سعید مرتضوی تحقیق و تفحص از وی منتهی به صدور حکم شده است.

روح الله زم به اعدام و حبس محکوم شد

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده روح الله زم گفت: دادگاه حکم خود را صادر کرده است؛ ۱۳ مورد از عناوین ریز اتهامات زم را از مصادیق افساد فی الارض دانسته و حکم اعدام برای او صادر شده و برای مابقی مجازات‌ها حکم حبس گرفته است. البته این حکم غیر قطعی است و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است و رأی نهایی دیوان عالی کشور سرنوشت پایانی این حکم را رقم می‌زند.

روح الله زم به اعدام محکوم شد

دستگیری سه عضو جمعیت امام علی ارتباطی به این سازمان و تشکل مردم نهاد ندارد

اسماعیلی با اشاره به دستگیری اعضای خیریه امام علی (ع) گفت: در ارتباط با خبر بازداشت شدگان بار‌ها اعلام کردیم که ما معذوریت‌های قانونی داریم، همین معذوریت‌ها باعث می‌شود در پاسخگویی با محدودیت مواجه شویم، اما در این پرونده ۳ نفر بازداشت شده‌اند و آن‌ها ربطی به این سازمان و تشکل مردم نهاد ندارند و اتهامات آن‌ها مربوط به شخص آن‌ها است.

وی ادامه داد: اصل بازداشت این افراد صحیح است، اما چون هنوز در آغاز رسیدگی به پرونده هستیم در ادامه فرآیند اطلاعات جدید داده می‌شود.

اتهام برخی افراد در اعتراضات آبان فقط اغتشاش نبوده

اسماعیلی با اشاره به حکم دیوان عالی کشور برای سه نفر از معترضان آبان ماه گفت: هنوز این پرونده اعاده نشده است و تأییدی مبنی بر رأی دیوان عالی کشور به دست ما نرسیده است.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: چه در حادثه آبان ماه و چه در حوادث دیگر بار‌ها گفتیم بین اعتراض و اغتشاش تفاوت وجود دارد. معدودی از افراد هستند که اموال عمومی مانند بانک و پاساژ را آتش زدند و آدم کشتند، کسی که جرمی انجام می‌دهد باید متناسب با اعمال مجرمانه‌اش مجازات شود. اتهامات این افراد فقط اغتشاش نیست، آن‌ها سرقت مسلحانه، آدم ربایی، مزاحمت برای نوامیس داشته‌اند و برای مجموع این اتهامات محاکمه شدند.

بخش هایی از پرونده طبری مفتوح است

اسماعیلی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر محکومیت سایر متهمان مفاسد اقتصادی در پرونده طبری گفت: در این پرونده کسانی که ارتباطشان مشخص شده در کیفرخواست اسمشان آمده است و البته یک بخش‌هایی از پرونده مفتوح است، اما برخی افراد در همین کیفرخواست موجود دادسرا هستند که منتظریم ببینیم دادگاه برای آن‌ها چه حکمی صادر می‌کند.

روح الله زم به اعدام محکوم شد

حسن رعیت همچنان در بازداشت است

وی درباره پرونده حسن رعیت گفت: این فرد هنوز در بازداشت است و اگر منجر به قرار جلب بازرسی شود، به دادگاه می‌آید.

مطالبه استرداد جسد قاضی منصوری را داده‌ایم

سخنگوی دستگاه قضا درباره علت مرگ قاضی منصوری گفت: این موضوع برای ما اهمیت بسیاری دارد و قوه قضاییه به جد دنبال این موضوع است و ما تقاضای استرداد این فرد را کرده بودیم. ما خودمان هیچ قضاوتی نداریم و روایت پلیس رومانی می‌گوید او خودکشی کرده است و تصویر جنازه منتسب او برای ما ارسال شده و حسب ظواهر خود فرد است، اما ما قاضی هستیم و حسب ظواهر رأی صادر نمی‌کنیم. نمونه DNA این فرد باید بیاید و از طریق وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع هستیم و مطالبه استرداد جسد را داده‌ایم. همچنین درباره خودکشی و دگرکشی ابهاماتی وجود دارد و تقاضا کردیم تا گروهی از پلیس و پزشکی قانونی به رومانی اعزام شوند تا بر اساس این اسناد نظر خود را اعلام کنیم، ما شدیدا این موضوع را مطالبه می‌کنیم.

روح الله زم به اعدام محکوم شد

اسماعیلی درباره انجام برخی اقدامات مجرمانه در فضای مجازی گفت: متأسفانه برخی از آن‌ها از خارج کشور است و تلاش می‌کنیم تا این موارد را از طریق پلیس بین الملل دنبال کنیم.

وی افزود: همان طور که روز گذشته هم اعلام شد، تعدادی از متهمان خارجی با همت پلیس بین الملل به ایران استرداد شدند.

اسماعیلی بیان کرد: وقتی گرانفروشی جرم است، باید تحت تعقیب قرار گیرد و حتما باید ستاد تنظیم بازار اقدامات مناسب را انجام دهد، اگر احتکار را جرم می‌دانیم.

عناصر موثر در ترور شهید سلیمانی شناسایی شدند

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به درخواست اعلان قرمز و حکم دادرسی برای قاتلان شهید سلیمانی گفت: بار‌ها اعلام کردیم که از خون شهید سلیمانی نمی‌گذریم و ما به عنوان دستگاه قضا در بخشی که در صلاحیت مرجع قضایی ایران است پرونده تشکیل داده‌ایم و با کشور عراق همکاری‌های خوبی انجام دادیم و تعدادی از عناصر موثر در این اقدام را شناسایی کردیم.

وی ادامه داد: کسانی که در این اقدام تروریستی مباشرت داشتند و رسما آن را گردن گرفته‌اند، اسامیشان فهرست شده است و تحقیقات اولیه انجام شده و اعلان قرمز آن‌ها صادر شده است و پیگیر هستیم تا هر زمان که دستمان به آن‌ها برسد محاکمه‌شان کنیم و این موضوع اصلاً سیاسی و منطقه‌ای نیست، بلکه قتل انجام شده و کشتن یک انسان بی‌گناه که مهمان عراق بوده و خودش نماد مبارزه با تروریسم بوده به هیچ عنوان سیاسی نیست و ما از پیگیری قتل او کوتاه نمی‌آییم.

اسماعیلی بیان کرد: برنامه تحول ما از سال گذشته تدوین شد و برنامه‌های عملیاتی متعدد و راهبرد و برنامه‌های تحولی پیش بینی شده است و برای دادگستری و سازمان‌ها این برنامه‌ها تدوین شده‌اند و مجوعه این برنامه‌ها به برنامه‌های میان مدت و کوتاه مدت تقسیم شده است. برنامه میان مدت یکساله و برنامه کوتاه مدت ۶ ماهه است و هم اکنون در آستانه یک سالگی برنامه‌های تحولی هستیم و تاکنون قریب به ۸۰ درصد این برنامه‌ها عملیاتی شده است.