تاکید مسکو بر رفع اختلافات موجود در برجام

وزارت خارجه روسیه شامگاه  شنبه در بیانیه ای خواستار رفع مشکلات موجود در برجام و پرهیز از گامهای غیرضروری شد.

اخبار سیاسی- به گزارش خبرگزاری «تاس» در بیانیه وزارت خارجه روسیه در این زمینه آمده است: «موضع اساسی روسیه این است که هرگونه ابهامی در اجرای برجام باید در کمیسیون مشترک حل شود. با این وجود، بهتر است این کار با پرهیز از اقدامات اضطراری و بدون اینکه فرایند جستجوی راه حلها  تحت فشار زمانی قرار گیرد، انجام شود.»

 در بخش دیگر این بیانیه آمده است: « مسکو خاطرنشان میکند که با وجود مشکلات و اختلاف نظرها و برقراری ارتباطات، بسیار مهم است که بر اساس اهداف مندرج در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گیریم.»

وزارت خارجه روسیه به نارضایتی ایران از اقدامات اخیر سه کشور اروپایی و  نامه « محمد جواد ظریف » ، وزیر امور خارجه ایران به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه  عدم پایبندی کشورهای اروپایی و ارجاع به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل اشاره کرد.

این در حالی است که «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین نیز غروب شنبه خواستار حل و فصل اختلافات درباره برجام در چارچوب کمیسیون مشترک شد. وی در پیامی در توئیتر نوشت: «موضع اصولی طرف روسی این است که تمامی موضوعات مربوط به اجرای برجام باید در چارچوب کمیسیون مشترک حل شود. ما از شرکای خود می‌خواهیم که این دستورالعمل‌ها را از دست ندهند.»

در پی اقدام سه دولت اروپایی ( آلمان، انگلیس و فرانسه ) در ارائه پیش نویس قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین تداوم عدم پایبندی نسبت به تعهدات بین المللی ناشی از برجام و مصوبات کمیسیون مشترک، محمدجواد ظریف روز پنجشنبه طی نامه‌ای به «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک بار دیگر موارد عدم پایبندی کشورهای اروپایی را طبق بند ۳۶ برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.

پیش از این نیز در دو مرحله دیگر موارد عدم پایبندی ایالات متحده و سه کشور اروپایی طبق بند ۳۶ برجام توسط جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون مشترک ارجاع شده بود که با توجه به عدم حل و فصل اختلافات مزبور، منجر به کاهش تعهدات ایران طی پنج گام شد.

سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) اخیرا پیش نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند که با ۲۵ رای مثبت در این شورا تصویب شد. در این قطعنامه از ایران خواسته شده است به تعهدات خود در چارچوب ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی کاملا پایبند باشد.