نامه جامعه اسلامی دانشجویان به قالیباف

جامعه اسلامی دانشجویان در نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی عنوان کردند که کارآمدی مجلس و برگشت به راس امور زمانی محقق خواهد شد که ساختارهای زائد و بعضا ناکارآمد اصلاح گردد.

اخبار سیاسی- متن کامل نامه این تشکل دانشجویی به شرح ذیل است:

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

نیک مستحضرید، مدتی است که از تشکیل مجلس یازدهم گذشته و جنابعالی در جایگاه ریاست مجلس در اجلاسیه اول در روزهای ابتدایی وعده‌هایی دادید که امت حزب الله سال هاست دغدغه آن ها را دارد و بی صبرانه منتظر اقدامات موثر و انقلابی جنابعالی می باشد.

آقای دکتر، جنابعالی بهتر از هر فرد دیگری در جریان هستید که کارآمدی مجلس و برگشت به راس امور زمانی محقق خواهد شد که ساختارهای زائد و بعضا ناکارآمد اصلاح گردد تا قطار پارلمان که مدت هاست از مسیر مورد تاکید مقام معظم رهبری خارج شده و با سرعت بالا در مسیر خاکی به پیش می رود به ریل درست بازگشته تا مردم نیز حلاوت تغییر و برسر کار آمدن جبهه انقلاب را احساس کنند.

در این میان اما یکی از مهم ترین ساختارهای پارلمان که باید اصلاح گردد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی است که ضرورت اصلاح ساختاری و حضور قانونی این مجموعه در امور مجلس بیش از گذشته احساس می‌گردد.

در همین راستا اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی مواردی را که بر اساس تحقیق و مشورت از متخصصان این حوزه می باشد را جهت بررسی و اعمال از سوی جنابعالی در ادامه پیشنهاد می دهد:

1. در سال های گذشته شاهد هستیم که مرکز در اجرای ماده (2) قانون شرح وظایف مرکز پژوهش ‌ها اقدام نموده است اما متاسفانه رابطه مرکز پژوهش ها و مجلس یک مسیر مشورتی است که اغلب از سوی نمایندگان نادیده گرفته می شود. هرچند مدنظر نیست که مرکز حق وتوی رای نماینده ها را داشته باشد اما به نظر می رسد اگر نمایندگان محترم مجلس در اغلب موارد مسیر مدنظر خود را بدون توجه به کار پژوهشی و علمی مرکز پیگیری کنند اساسا بود و نبود مرکز تفاوتی نخواهد داشت.

در همین راستا به نظر می رسد در اصلاح آئین نامه مجلس باید نسبت به تمام لوایحی که به صحن علنی مجلس می آیند مرکز پژوهش ها موظف به ارائه نظر علمی در صحن پیش از رای گیری باشد که این گزارش برای اطلاع عموم به صورت شفاف اعلام گردد تا در صورت رای خلاف نمایندگان، نسبت به مردم و وکلای خود در حوزه انتخابیه پاسخگو باشند.

2. باید در نظر داشت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، یک مرکز پژوهشی مستقل برای بررسی موارد مختلف در جامعه نیست که نیروها و توان خود را به صورت مداوم صرف بررسی موارد مختلف اجتماعی، فرهنگی و غیره نماید که این مورد در بند "ه" ماده (2) قانون شرح وظایف مرکز پژوهش ‌ها نیز ذکر شده است. مراکز پژوهشی گوناگونی در سطح کشور وجود دارند که این موارد را پیگیری خواهند نمود. انتظار از مرکز پژوهش های مجلس بررسی و ارائه نظر کارشناسی بروی طرح‌ها و لوایح مطرح شده در پارلمان و بررسی های جامع دیگر متناسب با این موارد می باشد.

3. بحث دیگر ما شفافیت است، به مانند دیگر بخش های مجلس شورای اسلامی که ضرورت شفافیت در آن احساس می گردد، مرکز پژوهش ها نیز نسبت به استخدامی ها و فعالیت افراد در این مجموعه نیز باید پاسخگو باشد و جذب افراد در این مرکز مهم و راهبردی مجلس باید از مسیرهای مشخص، شفاف و در نظر گرفتن درجه علمی و جایگاه دانشگاهی صورت گیرد.

4. انتخاب رئیس مرکز پژوهش ها را هیأت امنا که متشکل از اعضای هیئت رئیسه پارلمان می باشد با توجه به ماده (7) قانون «شرح وظایف مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» انتخاب می نماید. پیشنهاد مشخص اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برای اصلاح ساختاری و افزایش کارآمدی این مرکز تغییر این روند است. در همین راستا پیشنهاد می گردد ریاست مرکز در دو مرحله صورت گیرد. مرحله اول انتخاب توسط کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بر اساس یک آئین نامه مشخص و امتیازبندی و معرفی به صحن علنی، در مرحله دوم صحن از میان گزینه های مطرح شده از سوی کمیسیون، ریاست مرکز را انتخاب نماید.

با انجام این کار در وحله اول انتخاب گزینه های مطلوب تری صورت خواهد گرفت و در وحله دوم به جهت درگیری تمام نمایندگان برای انتخاب ریاست مرکز، احتمال همکاری و اهمیت به نظرات مرکز پژوهش ها بیش از گذشته خواهد شد.

همچنین لازم به ذکر است الزام عرفی که برای ریاست مرکز شکل گرفته یعنی انتخاب از میان نمایندگان نیز باید کنار گذاشته شود و گزینه های مطرح علمی و پژوهشی از میان اندیشمندانی دانشگاهی نیز در این ساختار مطرح گردند.

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی ایران اسلامی آمادگی کامل خود را برای همکاری به جهت اصلاح ساختارهای بعضا ناکارآمد پارلمان را خدمت جنالعالی اعلام نموده و امیدواریم با نگاه ویژه ریاست مجلس طرح های ارائه شده در کمیسیون های مربوطه با دستور جنابعالی به صورت ویژه بررسی و نتیجه آن به این اتحادیه اعلام گردد.