به گزارش افکارنیوز به نقل از ايسنا، علياكبر صالحي وزير امور خارجه در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در خصوص مباحث مطرح شده مبني بر لغو تحريمها سوال شد كه وي پاسخ داد: من قصد ندارم تا اجلاس بعدي در بغداد در خصوص اين موضوع صحبت كنم. به اندازه كافي در اين زمينه اطلاعرساني شده است و جا دارد از رسانههاي جمعي كشورمان تشكر كنم كه به خوبي به اين مساله پرداختند.

وی یادآور شد: اگر دقت کرده باشید تیتر خبرها را من انتخاب نمی‌کنم، ولی وقتی خبر را می‌خوانید درمی‌یابید که همخوانی چندانی میان تیتر و متن خبر وجود ندارد. ما گفتیم اقدام به بررسی مسائل تحریم(کنند). همان‌طور که می‌دانید پرونده ساختگی هسته‌یی ایران موضوعی در اصل سیاسی است و نه فنی و حقوقی.

صالحی افزود: در این اجلاس قرار بر این شد تا نقشه راهی را تعیین کنند و یک نوع طرح گام به گامی داشته باشند که توضیحات آن در زمان خودش اعلام می‌شود.

وی گفت: اکنون مشکل ما نقص اعتماد متقابل است. ما خودمان را حق می‌دانیم؛ زیرا اعلام کردیم به دنبال سلاح هسته‌یی نیستیم و بر همین اساس استوار و محکم صحبت ‌می‌کنیم. اگر غیر از این بود در موضع‌گیری‌های ما تردید و تناقض می‌شد. آنها هستند که به خاطر مسائل دیگری پیمان‌شکنی کردند.

صالحی ادامه داد: آنها باید مقدمه‌ای از اعتمادسازی را از خود بروز دهند و آنها می‌توانند در بحثتحریم شواهدی را نشان دهند تا در نشست بغداد سریعتر بحثرا دنبال کنیم. اگر آنها می‌خواهند موضوع را طول دهند، مشکل خودشان است.

وزیر امور خارجه کشورمان به اهالی رسانه توصیه کرد، از حالا مسئولان را برای اظهارنظر تحت فشار قرار ندهند تا پس از نشست بغداد به تفصیل مساله را برای افکار عمومی روشن کنیم.

وی یادآور شد: من همیشه گفته‌ام که نشست استانبول یک قدم به جلو خواهد بود و نسبت به نشست بغداد نیز امیدوارم.

صالحی به مردم توصیه کرد که وقتی یک موضوع سیاسی بین‌المللی تغیر و تحول می‌یابد، نباید اقتصاد ما را تحت تاثیر خود قرار دهد، باید از ورود به اقتصاد شرطی پرهیز کرد. مردم نباید اشتباه کنند. یک بار این اشتباه صورت گرفت و قیمت‌ها افزایش یافت و این افزایش کاذب و حبابی بود؛ بنابراین نباید خیلی نسبت به صحبت‌ها حساسیت نشان دهند. اگر قرار باشد ما خود را به این اظهارنظرها وصل کنیم اشتباه بزرگی است و عزیزانی که فریب این حرف‌ها را بخورند پشیمان می‌شوند. ما باید اقتصاد خودمان را از اینگونه اظهارنظرهای سیاسی مصون کنیم.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی بر اعدام چند ایرانی در عربستان به اتهام قاچاق مواد مخدر گفت: ما تعداد زیادی زندانی به اتهام قاچاق موادمخدر در عربستان داریم. به ما خبر رسید که قرار است چند نفر را در این رابطه اعدام کنند، ما طی تماس تلفنی با وزیر امور خارجه عربستان ضمن مذاکره در خصوص مسائل موجود بیان کردیم که تامل در این امر حکیمانه‌تر است.

وی افزود: ما چند توافقنامه از جمله استرداد مجرمین به عربستان فرستادیم و خواسته بودیم که ضمن بررسی در خصوص آنها اعلام نظر کنند.

وزیر امور خارجه با قدردانی از وزیر خارجه عربستان گفت: ایشان تلاش خود را در خصوص مورد مذکور انجام دادند و روز بعد تماس گرفته و گفتند اجرای حکم ایرانی‌ها فعلا معلق مانده که این نشانه خوبی است.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: طبق دعوت همتای تونسی دوشنبه آینده به تونس سفر می‌کنیم و مذاکرات دوجانبه خوبی خواهیم داشت. خوشبختانه روابط ما با تونس بسیار خوب است و درصدد هستیم که زمینه تماس‌های مردمی نیز فراهم شود و مردم ما می‌توانند به عنوان توریسم به این کشور سفر کنند و ما نیز به برادران و خواهران تونسی خوشامد می‌گوییم.

وي آينده روابط اقتصادي و تجاري با تونس را بسيار خوب عنوان كرد و گفت: انشاءالله در اين نشست در خصوص جزئيات به بحث و تبادل نظر خواهيم پرداخت.