به گزارش ایرنا به نقل از اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، 'رامین مهمانپرست' كه در ادامه سفر خود به منطقه بالكان، وارد زاگرب پایتخت كرواسی شده است پس از دیدار و گفت و گو با رییس انجمن خبرنگاران كرواسی و اعضای این انجمن در نشستی خبری در پاسخ به سوالی گفت: باید صبر كنیم مذاكرات انجام شود.

وی با بیان اینکه چند نکته مهم در این راستا وجود دارد، تاکید کرد: طرفین برای گفت و گو اعلام آمادگی کرده اند؛ طرفین برای همکاری در بحثهسته ای اعلام آمادگی کرده اند و سومین نکته این است که مذاکرات در فضای مثبت انجام شد. شاید مهمترین بخش این بود که طرفین تفاهم کردند NPT مبنای همکاری باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جزئیات مباحثقرار است در دور بعدی انجام شوند، ما نسبت به آینده مذاکرات خوشبین هستیم و ما می خواهیم طرف مقابل در عمل حرف ها را به اثبات برساند.

رییس مرکز دیپلماسی و رسانه ای وزارت امورخارجه سپس جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و تلاش برای تقویت ثبات، صلح و همگرایی منطقه ای را تشریح کرد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت اقتصادی جهانی بویژه در اروپا، سیاست های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را تبیین و اجرای طرح ملی حذف یارانه ها را در این برهه از وضعیت اقتصادی جهان نشانه ای محکم و مهم از وضعیت با ثبات و توانمندی اقتصادی ایران بر شمرد.

مهمانپرست با اشاره به تحریم های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: در بخش هایی که تحریم صورت گرفته ما در آن بخشها زودتر پیشرفت کرده ایم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در این کنفرانس از گسترش توریسم بین دو کشور استقبال کرد و گفت: افزایش توریسم و مبادلات مردمی موجب رشد تجارت و ایجاد بسترهای مناسب تر همکاری های اقتصادی میان دو کشور خواهد شد.

** بیشتر سلاح های هسته ای جهان در اختیار آمریکاست

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع هسته ای و تهدید های رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی حدود ۴۰ سال پیش تاسیس شد و ایران جزء نخستین کشورهایی بود که به NPT پیوست.

وی یادآور شد: هدف عمده این معاهده نیز شامل انهدام کلیه سلاح های هسته ای، استفاده صلح آمیز و همچنین این بود که چنانچه کشوری به سمت نظامی – هسته ای نرفت برای پیشرفت و توسعه و فعالیت های صلح آمیز هسته ای از کمک های آژانس بهره مند شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح این پرسش ها که آیا خلع سلاح عملی شده است؟ چه کشورهایی سلاح هسته ای داشته اند؟ و آیا سلاح های اتمی خود را از بین برده اند؟ تصریح کرد: این کشورها ۲۰ هزار سلاح هسته ای در اختیار دارند که با این سلاح ها می شود ۲۰ بار کره زمین نابود شود؛ نیمی از این سلاح ها در اختیار آمریکا است؛ استفاده از بمب اتمی در ژاپن فاجعه انسانی بوده است.

وی یادآور شد: الان چند کشور هستند که تهدید می کنند اگر لازم باشد دوباره از سلاح هسته ای استفاده می کنیم؛ آمریکا و فرانسه جزو این کشورها هستند؛ آیا این هدف NPT اجرا شده است؟

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه افزود: بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته ای در اختیار رژیم صهیونیستی است. کشورهای غربی این سلاح ها را در اختیار این رژیم قرار داده اند و سیاست عدم اشاعه تسلیحات هسته ای را رعایت نکرده اند؛ این دومین تخلف ازNPT است که باز هم معلوم است چه کشورهایی تخلف کرده اند.

مهمانپرست خاطرنشان کرد: تمامی فعالیتهای هسته ای ایران صلح آمیز و تمامی سایت های ما تحت نظر دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی است و بیشترین بازرسی های این نهاد از سایت های ما صورت گرفته است.

** ایران خواهان نابودی تمامی سلاح های هسته ای در جهان است

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ادعای برخی کشورها مبنی بر اینکه ممکن است ایران در آینده به سمت تولید سلاح های هسته ای منحرف شود، گفت: این حرف درست نیست زیرا ما خواهان نابودی همه سلاح های هسته ای هستیم و رهبر ما فتوای مذهبی داده اند که استفاده از این سلاح ها و حتی بدنبال تولید آن رفتن حرام است.

مهمانپرست تصریح کرد: از مسوولان آژانس بین المللی انرژی اتمی سوال می کنیم چرا در مورد کشورهایی که خود اعلام دارا بودن سلاح هسته ای را مطرح کرده اند، اقدامی نمی کنند؟ چرا از سایت های رژیم صهیونیستی بازرسی نمی کنند؟ آژانس می گوید چون عضو آژانس نیست! این پاسخ بدی است؛ یعنی هرج و مرج را تقویت می کنند.

وی سپس در پاسخ به سوالی در رابطه با نشست اخیر ایران و گروه ۱ + ۵ در استانبول با بیان اینکه در این نشست توافقاتی صورت گرفت، گفت: همه طرف ها فضای اجلاس را مثبت تلقی کرده و اعلام کرده اند که فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت می شناسند و دور بعدی گفتگوها نیز در بغداد خواهد بود.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه به بیان اینکه ایران با هر گونه سلاح کشتار جمعی بویژه سلاح هسته ای مخالف است، افزود: همه کشورها باید از دانش هسته ای برای اهداف صلح آمیز استفاده کنند و هیچ گروهی حق استفاده نظامی ندارد.

** احتمال وقوع جنگ با ایران را بسیار ضعیف می دانیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش برخی از افراد و کشورها برای ایجاد جنگ روانی علیه کشورمان گفت: احتمال وقوع جنگ را بسیار ضعیف می دانیم؛ رژیم صهیونیستی هیچگاه اینقدر ضعیف نبوده و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تا این میزان قدرتمند نبوده است و هر کشوری که بتواند به خوبی از خود دفاع کند، احتمال تهاجم به آن کمتر می شود.

مهمانپرست در پاسخ به پرسشی دررابطه با سروده های گونترگراس که اسرائیل را خطر منطقه دانسته بود، تصریح کرد: غربی ها قبلاً به این شاعر غربی نوبل داده بودند ولی برخورد با وی نشانگر این است که آزادی بیان چقدر متزلزل است. ادعاهای آزادی طلبی در غرب صحت ندارد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با دلیل برخی تحریم ها و کاهش مراودات تجاری فیمابین ایران وکرواسی با توجه به اینکه ایران جزو اولین کشورهایی بوده که کرواسی را به رسمیت شناخته است، گفت: ما اصولا تحریم ها را غیر قانونی و غیر منطقی می دانیم زیرا که جرم ملت ایران استقلال طلبی است؛ تحریم ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی اعمال شده است و دلایل هسته ای بهانه ای بیش نیست.

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه با بیان اینکه ریشه تحریم ها علیه کشورمان این است که برخی ها استقلال ایران را نمی خواهند، افزود: بخش زیادی از تحریم ها به ضرر مردم و منافع خود غربی ها است؛ در مورد کرواسی ما می فهمیم که فشارهای سیاسی اعمال می شود، اصلا نفت به کرواسی نمی فروختیم که بخواهد قطع شود.

مهمانپرست در ادامه تحریم های غیرقانونی و یک جانبه حتی فراتر از تحریم های شورای امنیت را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: کشورها نباید خود را اسیر دستورات سیاسی و فشارهای دیگر کشورها کنند، هر کشور باید بر اساس منافع ملی خود تصمیم بگیرد و جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با همه کشورهای جهان بجز رژیم صهیونیستی است.

مهمانپرست در پاسخ به سوالی درباره برخی گزارش ها درباره قطع همکاری ایران با ۱۰۰ شرکت خارجی گفت: امسال سال تقویت تولید ملی اعلام شده است و هر کالایی که نمونه آن در داخل تولید می شود وارد نخواهیم کرد؛ اگر واردات را از صد شرکت اروپائی قطع کنیم، همان کالاها را می توانیم در داخل کشور تولید کنیم.

وی در ادامه تصریح كرد دولت جمهوری اسلامی ایران میزان وابستگی نفت در بودجه دولت را به شدت كاهش داده و در این امر جدی است و برنامه هایی در این مسیر تدوین شده است.