کره جنوبی: آمریکا بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات با پیونگ‌یانگ تاکید دارد

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی امروز اعلام کرد برای آمریکا گفتگو با کره شمالی اهمیت بسزایی دارد، هرچند که تنش‌ها میان دو کشور زیاد باشد و یا پیونگ یانگ اعلام کرده باشد که دیگر نمی‌خواهد به میز مذاکره بازگردد.

اخبار بین الملل-​ دفتر مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد «معاون وزیر خارجه آمریکا بر اهمیت ازسرگیری مذاکرات با کره شمالی تاکید دارد.»

استفان بیگن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا ، که برای مذاکره سه روزه در سئول به سر می‌برد، احتمال دیدار با مقامات کره شمالی را رد کرد، اما گفت آمریکا از مذاکره استقبال می‌کند. بیگن که فرستاده ارشد آمریکا برای اعمال فشار به کره شمالی است با مشاور امنیت ملی کره جنوبی در این کشور دیدار کرد. او قرار است امروز راهی ژاپن شود.

ترامپ و کیم جونگ اون برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند و امیدواری‌ها را برای توافق بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی افزایش دادند. اما نشست دوم آن‌ها در سال ۲۰۱۹ در ویتنام و بعداً مذاکرات در سطح کاری از هم پاشید. بیگن گفتگو‌ها در سطح کاری را با کره شمالی انجام داده، اما مذاکرات از زمان آخرین دیدار دو طرف در سوئد در ماه اکتبر متوقف شده است.

با این حال، دونالد ترامپ روز سه شنبه در مصاحبه با یکی از رسانه‌های آمریکا گفت برای دیداری دیگر با رهبر کره شمالی آماده است و فکر می‌کند این دیدار ممکن است مفید باشد. اما پیونگ یانگ چند روز پیش اعلام کرد دیگر امیدی به مذاکره به آمریکا ندارد.

تنش‌ها در شبه جزیره کره از زمانی که همسایه شمالی دفتر مشترک ارتباطات دو کره را در مرز منفجر کرد، بالا گرفته است.