واگذاری برخی جزایر به چینی ها یا استقرار نیروهای نظامی چین در ایران صحت دارد؟

«محمد کشاورز زاده» سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین درباره هجمه ها علیه برنامه جامع ۲۵ ساله همکاری های چین و ایران گفت: بیشتر این هجمه ها نشات گرفته از کانال های خاص و معاندینی است که دوست ندارند، روابط ایران با کشورهای بزرگی مانند چین رشد پیدا کند و انتظاری جز مخالفت آمریکا هم با این برنامه نداشتیم.

اخبار سیاسی- سفیر ایران در چین روز شنبه هجمه ها علیه برنامه جامع همکاری های ایران و چین را "مضحک و خنده دار" خواند و افزود: کشورهایی مانند آمریکا که تحریم های ظالمانه ای علیه ما اعمال می کنند و حتی پول های ما در کشورهای دیگری مانند ژاپن و کره جنوبی را بلوکه کرده و اجازه نمی دهند از آن پول ها برای تامین دارو یا مواد غذایی استفاده کنیم اکنون «دایه مهربان تر از مادر» شده اند و ادعاهایی را مطرح می کنند که «مضحک و خنده دار» است.

او طرح  «ادعاهای مضحک و خنده دار» را نوعی توهین به شعور جمعی مردم ایران دانست و گفت: ادعاهایی مانند «واگذاری برخی جزایر به چینی ها یا استقرار نیروهای نظامی چین در ایران» در قالب برنامه جامع همکاری های ایران و چین، «مضحک،  خنده دار و نوعی تبلیغات منفی» است.

سفیر ایران در چین با انتقاد از برخی از کانال های رسانه ای داخل ایران هم که چنین مواردی را بازنشر می دهند گفت: این ادعاها، دروغ هایی است که هیچ پایه و اساسی ندارد و به طور یقین اگر بتوانیم این سند را به جلو ببریم و نهایی شود حتما تاثیرات مثبتی در روابط ما با کشورهای دنیا خواهد داشت.

تلاش نا فرجام آمریکایی ها 

سفیر ایران در چین افزود: آمریکایی ها خیلی تلاش کردند ایران را منزوی کنند و ادعا کردند که ظرف شش ماه آینده کار را به جایی می رسانند که ایران پای میز مذاکره بیاید و شرایط آمریکا را بپذیرد بنابراین کشوری که برنامه اش این است که ظرف ۶ ماه، اقتصاد ایران را فرو بپاشد مسلما با برنامه جامع همکاری های ایران و چین مخالف است.

برنامه جامع همکاری های ایران و چین یک نقشه راه است

سفیر ایران در چین گفت: برنامه جامع همکاری های ایران و چین در واقع یک برنامه جامع میان دو کشور و «نقشه راه روابط پکن و تهران» است این برنامه چیزی با عنوان  «معاهده یا قرارداد» نیست بلکه در واقع نوعی تفاهم میان دو کشور برای توسعه زمینه های همکاری میان دو جانبه است.

کشاورز زاده اظهار کرد: نقشه راهی که برای روابط با چین تنظیم می کنیم چراغی است که مسیر روشن را نشان خواهد داد در چارچوب این برنامه صرفا وارد کننده کالا نخواهیم نبود، توسعه زیر ساخت های کشور از بعد زمینی،  هوایی و فضایی می تواند شامل این برنامه ۲۵ ساله شود.

هماهنگی برای تهیه برنامه

وی افزود: این برنامه نتیجه یک کار مشترک و کارشناسی شده است و نظرات مقامات عالی کشور هم در این زمینه کسب شده است.

کشاورز زاده افزود: جز به جز این برنامه در وزارتخانه های مختلف و مجلس شورای اسلامی مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفته است و اگر گوشه ای از آن خلاف منافع کشور باشد قطعا قابل پذیرش نخواهد بود.

او گفت: فکر می کنم بتوانیم با کشورهای دیگری هم بتوانیم برنامه ای مانند برنامه جامع همکاری های ایران و چین برای همکاری طراحی کنیم.

تاریخ چند هزار ساله همکاری ها با چین

سفیر ایران در چین در ابتدای مصاحبه اش با اشاره به سابقه روابط دو ملت ایران و چین که به دوران جاده ابریشم و چند هزار سال پیش باز می گردد گفت: این روابط در طول تاریخ همیشه بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک بوده است.

کشاورز زاده افزود: در دوره جدید روابط هم که سال آینده پنجاهمین سال روابط را خواهیم داشت همیشه روابط رو به گسترش بوده و بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل توسعه پیدا کرده است.

او به تاریخچه شکلگیری برنامه جامع همکاری های چین و ایران اشاره کرد و گفت: در سفر سال ۲۰۱۶  میلادی رییس جمهوری چین به ایران، روابط دو کشور به سطح «روابط جامع مشارکت راهبردی» ارتقا یافت و در همان سفر نیز برنامه ۲۵ ساله جامع همکاری های ایران و چین مطرح شد.

کشاورز زاده تصریح کرد: به دنبال طرح این مساله، مدتی بخش های مختلف روی این برنامه کار کردند تا اینکه در سال ۱۳۹۷ در سفر «علی لاریجانی» رییس وقت مجلس شورای اسلامی به پکن و در ملاقات با «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین این برنامه مجددا مطرح شد و متعاقب آن در سفر سال گذشته وزیر امور خارجه تقدیم طرف چینی شد و مواردی که قرار است در این برنامه کار شود مورد بررسی قرار گرفت.

جهان علاقه مند به توسعه روابط با چین است

وی به تشریح قدرت نمایی اقتصاد چین در جهان پرداخت و گفت: چین دارای بزرگترین ذخایر ارزی دنیا است و اقتصاد رو به رشدی دارد به طوری که ۱۵ درصد اقتصاد دنیا را در اختیار گرفته است به همین دلیل تمام کشورهای بزرگ دنیا علاقه مند هستند روابطشان را با چین گسترش دهند.

کشاورز زاده افزود: چین اکنون شریک نخست و تجاری کشورهای مختلفی در منطقه خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی، عربستان و چند کشور دیگری است این زمینه برای ایران هم وجود دارد که بتوانیم از امکاناتی که در کشور چین وجود دارد استفاده کنیم.

غلبه صادرات بر واردات در روابط با چین

سفیر ایران در چین ادامه داد: سال گذشته که روابط تجاری تهران - پکن به بالای ۲۳ میلیارد دلار رسید صادرات ما بر واردات از چین پیشی گرفت و اکنون چین به عنوان یک کشور وارد کننده کالای ایرانی می تواند در آینده و اقتصاد ما مثمرثمر باشد و نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی ما داشته باشد.