انتخابات فرانسه و ۵ نامزد احتمالی دور دوم

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، روزنامه دیلی تلگراف علاوه بر معرفی این ۵ نامزد به موارد دیگری نیز درباره آنها اشاره کرده که گزارش این روزنامه انگلیسی درباره انتخابات فرانسه به شرح زیر است :

اولین دور از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز یکشنبه برگزار می شود واز بین نامزدهای فعلی ۵ نامزد زیر به احتمال فراوان به دور دوم راه می یابند.

۱ - نیکلا سارکوزی: وی متولد ۲۸ ژانویه سال ۱۹۵۵ است و از حزب اتحاد برای جنبش مردمی(UPM) نامزد شرکت در انتخابات شده است. شعار وی در این انتخابات " فرانسه قدرتمند " است.



شانسهای رسیدن به دور دوم انتخابات فرانسه به ترتیب از سمت راست بالا: فرانسیس بایرو، نیکلا سارکوزی، فرانسیس اولاند، ژان لوک ملانشون و مارین لوپن

سارکوزی در سال ۲۰۰۷ با این وعده که رسوم قبلی را از بین می برد و شرایطی را فراهم می کند که با کار زیاد درآمد بیشتری هم به دست مردم برسد در انتخابات پیروز شد. اما وضعیت نابسامان اقتصادی فرانسه و همچنین انتشار اخبار متعدد از زندگی خصوصی سارکوزی موجب شده تا محبوبیت وی به طور چشمگیری کاهش بیابد بطوریکه بر اساس جدیدترین نظرسنجی ها او کمترین محبوبیت را در میان روسای جمهور فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون دارد.

از کارهای مهم سارکوزی در دوره اول ریاست جمهوری وی می توان به مواردی چون بازگرداندن نیروی نظامی فرانسه به ناتو و همچنین همکاری با انگلیس برای حمله به لیبی در سال ۲۰۱۱ اشاره کرد.

۲ - فرانسیس اولاند: او متولد ۱۲ آگوست ۱۹۵۴ بوده و از حزب سوسیالیست فرانسه با شعار " تغییر هم اکنون " نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

اولاند در نظرسنجی ها وضعیت بهتری نسبت به سارکوزی دارد و بسیاری او را اولین رئیس جمهور فرانسه از حزب سوسیالیست از زمان فرانسوا میتران در سال ۱۹۸۸ تا کنون می دانند.

یکی از وعده های جالبی که اولاند به مردم فرانسه داده این است که در صورت پیروزی در انتخابات، در اولین اقدام حقوق خود را ۳۰ درصد کاهش داده و تلاش می کند تا عدالت بیشتری را در فرانسه حاکم کند.

۳ - فرانسیس بایرو: او متولد ۲۵ می ۱۹۵۱ است و از حزب جنبش دموکراتیک فرانسه با شعار " هیچ چیز مانع فرانسه متحد نمی شود " نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شده است.

این برای سومین بار است که بایرو نامزد شرکت در انتخابات می شود. وی در انتخابات سال ۲۰۰۷ توانسته بود رتبه سوم را کسب کند و احتمال می رود در انتخابات پیش رو نیز بتواند همراه با سارکوزی و اولاند به دور دوم راه یابد.

کارشناسان احتمال می دهند که بایرو با وجود رسیدن به دور دوم انتخابات نتواند موفقیت خود در سال ۲۰۰۷ را تکرار کند.

۴ - مارین لوپن: او متولد ۵ آگوست سال ۱۹۶۸ است و با شعار " صدای ملت، روح فرانسه " و به عنوان نامزد جبهه ملی فرانسه نامزد شرکت در انتخابات شده است.

لوپن که از راستگرایان افراطی فرانسه است در سال گذشته جایگزین ژان ماری لوپن(پدرش) در ریاست حزب شد اما انتظار می رود که او بتواند آرای بیشتری را در مقایسه با پدرش کسب کند و از همین رو اقدام به احیای حزب جبهه ملی فرانسه کند.

۵ - ژان لوک ملانشون: او در ۱۹ آگوست ۱۹۵۱ در مغرب به دنیا آمده و با شعار " قدرت را در دست بگیرید " به عنوان نامزد چپ گرایان افراطی فرانسه نامزد شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شده است.

ملانشون از معدود چپ گرایان افراطی است که توانسته حامیان زیادی را برای خود جمع کند از همین رو کارشناسان وی را از جمله نامزدهایی می دانند که می تواند در دور دوم انتخابات فرانسه حضور داشته باشد.

هرچند این ۵ نامزد شانس زیادی برای حضور در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه دارند، اما با این وجود رقابت اصلی در میان آنها میان سارکوزی و اولاند خواهد بود.



در همین رابطه آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد سارکوزی در دور اول با اختلاف اندکی " فرانسوا اولاند " نامزد حزب سوسیالیست را شکست می دهد، اما در دور دوم انتخابات در روز ۶ مه، اولاند با اختلاف ۹ تا ۱۴ درصد آرا از رقیب اصلی خود وارد کاخ الیزه می شود.

پیش بینی می شود که ۴۴ میلیون واجد شرایط در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کرده و درصورتی که نامزدی، اکثریت آرا را کسب کند به عنوان رئیس جمهوری آتی انتخاب می شود. در غیر این صورت دور دوم انتخابات در روز ۶ مه میان دو فردی که بیشترین آرا را در دور اول کسب کنند، برگزار می شود.