دیدار ظریف و لاوروف در مسکو

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور تقدیم پیام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و در پی گفت‌وگوی اخیر روسای جمهور دو کشور برای ادامه رایزنی‌ها، بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی وارد مسکو شد، با حضور در محل وزارت امور خارجه روسیه با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و به گفت‌وگو نشست.

اخبار سیاسی- سید عباس عراقچی ظریف را در این سفر همراهی می‌‌کند.

وزیر امور خارجه ایران که ۲۷ خرداد ماه سال جاری نیز سفری یک روزه به مسکو داشت، امروز در بدو ورود به روسیه در تشریح اهداف این سفر عنوان کرد: متعاقب گفت‌وگوهای آقایان روحانی و پوتین (در ۲۶ تیر ماه) قرار شد گفت‌وگوهایی اینجا صورت بگیرد.

وی تأکید کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه راهبردی است و در شرایط کنونی که تحولات عمده‌ای در سطح بین‌المللی در حال وقوع است، نیاز است این گفت‌وگوها به صورت مرتب بین ما و دولت روسیه و همین طور سایر دوستان ما مثل دولت چین صورت بگیرد و این سفر به همین دلیل انجام شده است و انشاءالله نتایج خوبی برای کشور داشته باشد

به گفته ظریف ، روابط دوجانبه، منطقه و برجام از جمله مواردی است که در این سفر درباره آن گفت‌گو می‌شود.

وزیر خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مارس سال آینده بیستمین سال توافقات ایران و روسیه است و آیا ایران برنامه‌ای برای تمدید این توافق دارد؟ گفت: تمدید قرارداد در دستورکار ماست و اگر دوستان روسی آماده باشند قرارداد بلندمدت دیگری داشته باشیم، قابل بررسی است، ولی حتما تمدید قرارداد در دستورکار ماست.

سفر ظریف به روسیه دومین سفر او در سال جاری و در دوران شیوع کرونا به این کشور است. در پایان سفر ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۹ ظریف به روسیه، وزرای خارجه دو کشور اعلامیه‌ مشترک ایران و روسیه درباره احترام به حقوق بین‌الملل را امضا کردند. دو کشور بر تعهد کامل خود به اصول حقوق بین‌الملل و مقابله با رویکردهای غیرقانونی یکجانبه در حل و فصل بحران‌های جهانی تأکید کردند.

وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۲۹ تیر ماه نیز سفری یک روزه به بغداد و اربیل داشت و با مقامات عراق و اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.