تاکید نماینده آمریکا بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل با تکرار ادعا‌های تکراری مقامات واشنگتن علیه ایران، مدعی شد این کشور منتظر پایان تحریمهای تسلیحاتی خود است تا پس از آن تجهیز تسلیحاتی آنچه را او «گروه‌های تروریستی» در خاورمیانه خوانده است، ادامه دهد.

اخبار بین المللکلی کرافت روز گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل با تاکید بر لزوم تمرکز نشست‌های این نهاد بر مسئله تحریم‌های تسلیحاتی ایران مدعی شد در صورت معافیت تهران از چنین تحریم هایی، فجایع بیشتری از سوی این کشور در سوریه، یمن و عراق رخ خواهد داد.

این ادعای نماینده آمریکا در حالی عنوان شد که این کشور خود عامل اصلی جنگ‌های خونبار در سوریه، عراق، افغانستان و یمن محسوب می‌شود.

بحث جلوگیری از معافیت تحریم‌های تسلیحاتی ایران به یکی از دغدغه‌های اصلی مقامات دولت آمریکا تبدیل شده است تا جایی که این کشور با تهیه پیش نویس قطعنامه‌ای در تلاش بود تا بقیه کشور‌ها عضو شورای امنیت را در این مسیر با خود همراه کند، اما در نتیجه مخالفت روسیه و چین به در بسته خورد. مایک پمپئو که هدایت کننده پروژه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است، اخیرا در اظهار نظری تکراری مدعی شد: همه خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران هستند و امیدواریم این اقدام در شورای امنیت صورت گیرد.

تحریم تسلیحاتی ایران در ماه اکتبر (مهر) امسال منقضی خواهد شد. تصویب این قطعنامه آمریکا مستلزم کسب ۹ رای از ۱۵ رای شورای امنیت است. همچنین لازم است که انگلیس، چین، فرانسه یا روسیه آن را وتو نکنند. اما نشانه‌ها حاکی از آن است که پکن و مسکو به این قطعنامه رای منفی خواهند داد. مقامات چین و روسیه پیش از این بار‌ها بر مخالفت خود با این قطعنامه و تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تاکید کرده‌اند.