پایان تحلیل یافته‌های جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی

بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه پنجشنبه شب اعلام کرد: هیأتی متشکل از مدیران سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از متخصصان ایرانی که به منظور بازخوانی جعبه‌های سیاه  هواپیمای سانحه دیده اوکراینی  در مرکز BEA فرانسه کار بازخوانی و تحلیل یافته‌های بازیابی شده را آغاز کرده بودند، امروز و پس از چند روز تلاش فشرده به کار خود پایان دادند.

اخبار سیاسی- ‌وی افزود: جعبه‌های سیاه پس از خوانش در اختیار طرف ایرانی قرار دارد و طبق استاندارد‌های بین المللی و تخصصی متعارف، متعاقبا اقدامات لازم بعدی صورت خواهد پذیرفت.

سفیر ایران عنوان کرد: دولت فرانسه و به خصوص مرکز BEA پاریس در این مدت همکاری سازنده و حرفه‌ای مناسبی با هیات ایرانی داشتند.

روز جمعه جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین توسط نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور نماینده دادسرای نظامی به پاریس منتقل شد تا در آزمایشگاه‌های تخصصی کشور فرانسه خوانش آن آغاز شد.

طبق مقررات سازمان بین‌المللی هوانوردی، از کشور‌های ذی‌نفع شامل آمریکا سازنده هواپیما، اوکراین مالک هواپیما، کانادا، سوئد و افغانستان به لحاظ اتباع جانباخته در این سانحه، برای خوانش جعبه‌های سیاه دعوت به عمل آمد. نمایندگان سازمان ایکائو، سازمان هواپیمایی کشوری ایران به همراه نماینده دادسرای نظامی تهران در عملیات خوانش حضور داشتند.

گفتنی است، تحلیل مقدماتی داده‌های بازیابی شده مربوط به جعبه‌های سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی از صبح (سه‌شنبه) در لابراتوار BEA فرانسه آغاز شده است.