اقدامات ترکیه صدای مصر را درآورد!

مصر به اقدام کشتی ترکیه‌ای به عملیات لرزه نگاری در منطقه اقتصادی این کشور اعتراض کرد.

اخبار بین الملل- وزارت امور خارجه مصر اعلام کرد اقدام کشتی ترکیه‌ای، نقض حقوق مصر در دریای مدیترانه است.

در چند روز گذشته وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد کشتی حفاری این کشور با نام «فاتح» فعالیت خود را برای اکتشاف منابع نفت و گاز در منطقه مدیترانه آغاز کرده است.

وی تاکید کرد: «کشتی فاتح با پشتیبانی و دعای مردم ما نخستین حفاری را در دریای سیاه آغاز کرده است. برای امنیت انرژی ترکیه، ما وجب به وجب دریا‌های خود را کاوش خواهیم کرد و اگر چیزی وجود داشته باشد آن را خواهیم یافت.»

فاتح یکی از کشتی‌های حفاری ترکیه است که به دریای مدیترانه اعزام شده است تا به کاوش نفت و گاز بپردازد؛ موضوعی که سبب ایجاد تنش میان روابط قبرس و اتحادیه اروپا با آنکارا شده است. همچنین مصر، لیبی و فلسطین و لبنان نیز در این منطقه دارای منافع مشترک هستند. اتحادیه اروپا بار‌ها و بار‌ها از فعالیت‌های ترکیه در منطقه‌ای که قبرس آن را منطقه اقتصادی انحصاری خود می‌داند، انتقاد کرده است. از سوی دیگر آنکارا تاکید کرده است منابع این منطقه به همه کشور‌های آن تعلق دارد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا درباره تحولات جدید شرق دریای مدیترانه گفته است همسایگان ترکیه به دنبال تصرف حقوق این کشور در این منطقه هستند، اما ترکیه اقداماتی نظیر اعزام دو کشتی حفاری داشته و تلاش‌های آن‌ها را شکست داده است.