دخالت بی‌مورد وزیر امور خارجه آمریکا در امور هنگ کنگ

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد هیچ دلیل معتبری برای تاخیر طولانی در برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری  هنگ کنگ  وجود ندارد و از مقامات منطقه خودمختار هنگ کنگ خواست تا در تصمیم گیری خود تجدیدنظر کنند.

اخبار بین الملل- پومپئو در بیانیه‌ای گفت: این اقدام قابل تاسف تأیید می‌کند که پکن قصد ندارد از تعهداتی که به مردم هنگ کنگ و انگلیس براساس اعلامیه مشترک چین و انگلیس (Sino-British)، پیمان ثبت شده سازمان ملل و قانون اساسی داده است، حمایت کند.

وی افزود: اگر پکن به انتخابات در هنگ کنگ را به تعویق بیندازد، هنگ کنگ مجبور خواهد بود به موقعیت خود را به عنوان یک شهر تحت کنترل چین بپذیرد.

«کری لم» فرماندار منطقه خودمختار هنگ‌کنگ، روز جمعه اعلام کرد به دلیل نگرانی از بحران همه‌گیری ویروس کرونا، انتخابات شورای قانون‌گذاری این منطقه یک سال به تعویق افتاد. فرماندار هنگ‌کنگ هشدار داده است در صورت آغاز موج جدید شیوع این بیماری، نظام درمانی این منطقه از هم خواهد پاشید.

دولت چین با استقبال از این اقدام فرماندار هنگ‌کنگ، آن را «بسیار ضروری، معقول و قانونی» دانست و اعلام کرد: «دولت مرکزی این اقدام را کاملاً درک کرده و از آن حمایت می‌کند».

این در حالی بود که برخی کشور‌ها و در صدر آن آمریکا به وضوح مخالفت خود را با تعویق در انتخابات هنگ کنگ اعلام کردند و مدعی شدند، لم از ویروس کرونا به عنوان بهانه‌ای برای جلوگیری از رای دادن مردم استفاده کرده است.