هشدار معاون لاوروف درباره بازگشت اوضاع جنگ سرد

معاون وزیر امور خارجه روسیه، هشدار داد تلاش‌ها برای رسیدن به برتری نظامی در اروپا می‌تواند اوضاعی مشابه زمان جنگ سرد ایجاد کند.

اخبار بین الملل- او به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد تصویب توافق نهایی هلسینکی به تاس گفت: به اعتقاد من این موضوع دیر یا زود درک می‌شود که سیاستی که نمی‌تواند منافع قانونی تمام کشور‌های عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا را تضمین کند، سیاستی مخرب است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد: هر اقدامی که در تضاد با این منطق باشد، امنیت اروپا و امنیت کشور‌هایی را که به دنبال دستیابی به برتری نظامی هستند، تضعیف خواهد کرد.

به اعتقاد او، این کشور‌ها به برتری نظامی در اروپا دست نخواهند یافت، اما اوضاعی را شکل می‌دهند که مشابه زمان جنگ سرد خواهد بود، آنهم به بهای تضعیف امنیت خودشان.

این دیپلمات روس تلاش‌هایی را که اکنون برای دستیابی به برتری نظامی و تامین امنیت به این شیوه انجام می‌شود، کاملا خطرناک توصیف کرد.

 گروشکو افزود: این تلاش‌ها به بی ثباتی‌ها دامن می‌زنند و به طور قطع امنیت هیچ کشوری از جمله آن‌هایی را که در حال حاضر خود را پیشرو معرفی می‌کنند و آن‌هایی که ۴۵ سال پس از امضای توافق نهایی هلسینکی برای میزبانی نیروهای آمریکایی در خاک خود به رقابت می‌پردازند، افزایش نخواهد داد.

۴۵ سال پیش در اول اوت ۱۹۷۵، توافق نهایی هلسینکی به تصویب رسید. این توافق نقطه عطفی برای تامین امنیت منطقه اروپا-اقیانوس اطلس تحت دو نظام هشداردهنده در زمان جنگ سرد بود.

توافق نهایی هلسینکی که نتیجه سه سال گفتگو بود، به امضای ۳۳ کشور اروپایی، آمریکا و کانادا رسید. لئونید برژنف از طرف اتحاد جماهیر شوروی [سابق] این توافق را امضا کرد.