خطر نیروگاه هسته‌ای امارات برای محیط زیست و منطقه خلیج فارس

کارشناسان بین‌المللی حوزه انرژی هسته‌ای درباره خطرات زیست محیطی نیروگاه هسته‌ای تاسیس شده در امارات و افتتاح آن پس از چند بار تعویق به علت نقص ایمنی هشدار دادند.

اخبار بین الملل- در گزارشی که مرکز بین‌المللی «power» متخصص در منابع انرژی منتشر کرد، آمده است که نگرانی‌های متعددی درباره نیروگاه هسته‌ای امارات وجود دارد و با توجه به مشکلات فنی که افتتاح این مرکز را به تعویق می‌انداخت، احتمال نشت مواد هسته‌ای وجود دارد.

کارشناسان حوزه انرژی همچنین نسبت به مکان احداث این نیروگاه انتقاد کرده و با اشاره به اینکه منطقه مذکور درگیر بحران‌های متعددی است درباره نبود اطمینان و امنیت کامل برای این تاسیسات حساس هشدار دادند.

مرکز منابع انرژی سوالی بنیادین مطرح کرد که علت تاسیس این نیروگاه در منطقه‌ای که مملو از انرژی خورشیدی است چه چیزی می‌تواند باشد؟ این مرکز استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق را خیلی کم هزینه‌تر از تاسیس نیروگاه هسته‌ای عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، علت نگرانی کارشناسان درباره احتمال نشت مواد از این نیروگاه به سلسله شکست‌ها و بدنام بودم شرکت سازنده آن که متعلق به کره جنوبی است عنوان شده و موثق بودن مدارک ایمنی تجهیزات این نیروگاه را زیر سوال برده‌اند.

«باول دورفمن» استاد دانشکده نیروی دانشگاه لندن در مصاحبه با الجزیره گفت: در صورت وقوع هر گونه حادثه‌ای در نیروگاه براکه ‌فعالیت آب شیرین کن‌ها که کشور‌های اطراف در حال استفاده از آن هستند مختل می‌شود و وقوع حادثه بزرگ در این نیروگاه تاثیرات بسیار مخربی بر منطقه خلیج فارس خواهد داشت.

او افزود: هزینه استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق در امارات یک هفتم هزینه صرف شده برای ساخت این نیروگاه است و سرمایه گذاری در این بخش سرانجام بسیار بدی برای این کشور خواهد داشت، زیرا بازار جهانی به علت هزینه‌های بالای این نوع انرژی حاضر به سرمایه گذاری در این حوزه نیست.

حاکم دبی دیروز (شنبه) در توئیتی اعلام کرد امارات متحده عربی عملیاتی کردن نخستین نیروگاه برق هسته‌ای در جهان عرب را آغاز کرده است.