ایران، شریکی قوی و همپیمانی مطمئن برای همکاری بلندمدت

«ناصر کنعانی» رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره امروز (سه‌شنبه) در مقاله‌ای با عنوان «ایران، شریکی قوی و همپیمانی مطمئن برای همکاری بلندمدت» در پاسخ به شبهات مقاله روزنامه الشرق الاوسط ، می‌نویسد: روزنامه الشرق الاوسط عربستان در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۲۰ (شماره ۱۵۲۱۹) مقاله‌ای را با عنوان «چین، روسیه و ایران» به قلم یکی از نویسندگان برجسته مصری منتشر کرد و طی آن برداشت‌ها و مباحثی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که معتقدم محل تأمل بوده و شایسته تبیین واقع بینانه تری است.

اخبار سیاسی- وی می‌افزاید: در جایی از این مقاله تصریح شده است که ایران پیشتاز کرونا در منطقه است.اولا؛ شدت و ضعف انتشار کرونا در کشورهای مختلف، به عوامل مختلفی بستگی دارد. متأسفانه ویروس کرونا همچنان جولان می‌دهد و انتهای آن قابل پیش بینی نیست. کرونا پشت مرز هیچ کشوری منتظر اجازه ورود نمانده و معلوم هم نیست تا کجا پیش خواهد رفت. بنابراین صدور حکم در این زمینه زود است.

کنعانی خاطرنشان کرده است: ثانیا؛ چنانچه آمار رسمی ارائه شده از سوی کشورها را دقیق فرض کنیم و چنانچه نسبت مبتلایان به کرونا با نسبت جمعیت کشورها مقایسه شود، تا همین مقطع زمانی تعدادی از کشورهای منطقه از جمله برخی کشورهای عربی پیرامونی از ایران جلوتر ایستاده‌اند.

*آمریکا و تحریم کنندگان دارو علیه ملت ایران مرتکب جنایت شده‌اند

رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره عنوان می‌کند:‌ ثالثا؛ ایران کشوری است که علاوه بر ۴۰ سال تحریم مستمر، در بحران کرونا دچار تحریم مضاعف شد و آمریکا در یک اقدام ضدانسانی دیگر، دامنه تحریم‌های خود بر ایران را افزود، همزمان فشار خود بر دیگر کشورها جهت عدم کمک به ایران را بیشتر کرد، اجازه آزاد شدن پول‌های تجمیع شده ایران در دیگر کشورها، برای خرید دارو و تجهیزات را نداد و اقدامات تحریک آمیز خود علیه ایران را افزایش داد. آمریکا و تحریم کنندگان دارو علیه ملت ایران مرتکب جنایت شده‌اند و آنانی که نسبت به این جنایت سکوت اختیار کرده‌اند، نیز می‌بایست پاسخگوی وجدان خود، وجدان بشریت و محکمه الهی باشند. اما برغم چنین شرایط سختی، ایران همانند برخی از کشورهای اروپایی بیماران کرونایی خود را به دلیل کمبود تخت و یا دستگاه اکسیژن به حال خود رها نکرد تا بمیرند. ایران در زمانی نسبتا کوتاه، بسیاری از کمبودهای خود را به سرعت جبران کرد و اکنون یکی از کشورهای صادر کننده اقلام بهداشتی و لوازم و تجهیزات بیمارستانی مربوط به کرونا است.

* اعتراضات فراگیر و مستمر مردمی در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی فلسطین و نیز برخی از کشورهای برجسته اروپایی را چگونه تحلیل می‌کنید! 

این دیپلمات ایرانی با ذکر این نکته که در بخش دیگری از مقاله الشرق الاوسط آمده است که «ایران دچار غضب مکتوم داخلی است و کسی نمی‌تواند مشخص کند که چه زمانی دچار انفجار خواهد شد»، بیان می‌کند: اولا؛ مقاله الشرق الاوسط در خصوص وضعیت داخلی ایران اغراق کرده و واقعیات مثبت و شگرف ایران را نادیده گرفته است. سوال این است که میزان نارضایتی داخلی در ایران چقدر است و آیا نسبت این نارضایتی از بسیاری از دیگر کشورهای منطقه و غیر منطقه که هیچگاه تحت تحریم آمریکا نبوده و نیستند و چه بسا از متحدان آمریکا نیز به شمار می‌روند، بیشتر است؟ به راستی اعتراضات فراگیر و مستمر مردمی در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی فلسطین و نیز برخی از کشورهای برجسته اروپایی را چگونه تحلیل می‌کنید! کیست که از حجم تلاش آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی از همپیمانان آنان در منطقه و تخصیص سالیانه میلیون‌ها دلار بودجه توسط آنها برای ایجاد نارضایتی عمومی در ایران و ایجاد آشوب و شورش و تخریب و ویرانی بی اطلاع باشد!

وی عنوان می‌کند: ثانیا؛ آنانی که برخی اعتراضات و تجمعات اعتراضی محدود در ایران را می‌بینند و روی آن حساب باز می‌کنند، آیا تجمعات چندین میلیونی مردمی در مناسبت‌های مختلف مربوط به انقلاب را هم می‌بینند؟ چه تعبیر و تفسیری از حضور بی نظیر مردم ایران در مراسم تشییع جنازه سردار شهید قاسم سلیمانی که رسما به دستور رئیس جمهور آمریکا در «خاک یک کشور عربی» ترور شده است، دارند!

* ایران هزینه پایان دادن به سلطه آمریکا و مخالفت علنی با سلطه این کشور در منطقه و ضدیت با اشغالگری رژیم صهیونیستی را می‌پردازد

کنعانی در این مقاله با بیان اینکه در جای دیگری از مقاله الشرق الاوسط آمده است که «ایران هزینه نفوذ بزرگ خود را در منطقه می‌پردازد و اکنون هزینه‌های آن به قدری افزایش یافته که که از هم‌پیمانان خود در عراق و سوریه و لبنان و یمن می‌خواهد که به او کمک کنند»، می‌افزاید:بدیهی است که ایران هزینه نفوذ یا امتداد حضور خود در منطقه را نمی‌پردازد، بلکه هزینه پایان دادن به سلطه آمریکا و حضور رژیم صهیونیستی در ایران (در انقلاب اسلامی  ایران در ۱۳۵۷) و مخالفت علنی و عملی خود با سلطه آمریکا در منطقه و ضدیت با اشغالگری رژیم صهونیستی را می‌پردازد.

*حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی

این دیپلمات ایرانی می‌نویسد: حمایت از مقاومت ضد صهیونیستی، از آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی ایران بوده و هست و جمهوری اسلامی ایران هیچگاه حمایت خود از این گروه‌ها را که در حال دفاع از خود در مقابل دشمن متجاوز و اشغالگر هستند، پنهان نکرده است. کمک های ایران به سوریه و لبنان و عراق در مسیر تقویت آنان در مقابل متجاوزان خارجی و یا تروریست‌های تحت الحمایه خارجی بوده و ایران به کمک‌های خود در این مسیر ادامه خواهد داد. ۴۰ سال است که جمهوری اسلامی ایران به توانایی‌های ملی خود تکیه کرده است و البته در روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها، کمک متحدین به یکدیگر امری طبیعی است. ایران کنونی بیش از هر زمان دیگری به توانایی‌های ملی و نیز قدرت خود در ایجاد موازنه‌های منطقه‌ای و بین المللی تکیه کرده است و این همان چیزی است که نظریه پردازان و مراکز فکری غربی، صهیونیستی و آمریکایی از آن به عنوان «شکست تحریم‌های حداکثری آمریکا علیه ایران» یاد می‌کنند.

* ایران هیچ پایگاه نظامی در عراق و سوریه ندارد

کنعانی با بیان اینکه در بخش دیگری از مقاله الشرق الاوسط آمده است که «در ایران افراد باهوشی هستند که درک می‌کنند که چنین وضعیتی قابل استمرار نیست و اینکه ایران در مواجهه با دشمنانی قرار گرفته که در سایه (پنهان) هستند، اما پایگاه‌های ایران را در عراق و سوریه می زنند.» می‌نویسد: آگاهان مسائل منطقه حتما مطلع هستند که آمریکا در داخل عراق بر چندین پایگاه نظامی و در داخل سوریه نیز بر برخی مناطق این کشور از جمله در منطقه استراتژیک «التنف» تسلط نظامی و البته غیرقانونی دارد. مجلس عراق رسما و مردم این کشور درخواست خروج نیروهای آمریکایی از عراق را دارند و معتقدند که به استمرار وجود این نیروها نیازی نیست. در سوریه نیز دولت قانونی این کشور صراحتا و مکررا اعلام کرده که حضور نیروهای آمریکا در خاک این کشور همانند حضور یک نیروی اشغالگر است و بدون اجازه و موافقت دولت سوریه وارد خاک این کشور شده و به تأسیس پایگاه نظامی اقدام کرده است. اما در نقطه مقابل، ایران هیچ پایگاه نظامی در عراق و سوریه ندارد و مستشاران نظامی آن نیز با درخواست رسمی دولت‌های عراق و سوریه به منظور کمک در نبرد علیه نیروهای تروریستی داعش و تکفیری‌ها در این دو کشور حضور یافته‌اند. بنابراین اقدامات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاک سوریه و عراق عملا اقدامی علیه پایگاه‌های نظامی عراقی و سوری است و قطعا از نظر حقوق بین‌المللی اقدامی غیرقانونی و تجاوزکارانه و شایسته تقبیح و واکنش بین‌المللی است.

*رئیس جمهور آمریکا در انتخابات بعدی چه ترامپ و چه رقیب او باشد، تغییری در وضعیت بین‌المللی آمریکا ایجاد نخواهد کرد

رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با بیان اینکه مقاله الشرق الاوسط در جای دیگری، همگرایی ایران و چین و روسیه را تلاشی برای کم اثر کردن تحریم‌های آمریکا توصیف کرد، اما میزان جدیت در استمرار آن را به نتایج انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا موکول می‌داند، خاطرنشان می‌کند: در این رابطه این توضیح ضروری است که اولا؛ همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز موازنه سازی‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نظامی در روابط بین‌الملل امری طبیعی و بخشی از ذات و ماهیت روابط بین‌الملل است.

وی می‌افزاید: ثانیا؛ روند همکاری و همپیمانی بین ایران، روسیه و چین را می‌بایست ماحصل تغییر در معادلات قدرت جهانی، ورود بازیگران جدید به عرصه بین‌المللی، افول فاحش قدرت و هژمونی بین‌المللی آمریکا و بی اعتمادی فزاینده منطقه‌ای و بین‌المللی به آمریکا به عنوان یک بازیگر مسئول و ملتزم به ارزش های اخلاقی و قوانین آمره بین‌المللی دانست. ثالثا؛ رئیس جمهور آمریکا در انتخابات بعدی چه ترامپ و چه رقیب او باشد، تغییری در وضعیت بین‌المللی آمریکا ایجاد نخواهد کرد و آمریکا به دوره پساترامپ و یا پساکرونا بازنخواهد گشت. از این منظر نیز قطعا همکاری‌ها و همپیمانی‌های جدید منطقه‌ای و بین‌المللی، با درک واقعیت‌های جدید ناشی از افول قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی آمریکا شکل خواهد گرفت. به همین دلیل است که برخی از کارشناسان و حتی مقامات برجسته اروپایی صراحتا اذعان می‌کنند که حتی با فرض شکست ترامپ در انتخابات آتی، روابط اروپا و آمریکا به دوراه ماقبل ترامپ برنمی‌گردد و لازم است اروپا خود را برای عصر مستقل از آمریکا آماده کند.

*ایران به دنبال بلوک بندی‌های منطقه‌ای نیست

در این مقاله آمده است: رابعا؛ روسیه و چین در تحولات سال‌های اخیر در منطقه، رفتاری کاملا مسئولانه از خود نشان داده‌اند. ایران به دنبال بلوک بندی‌های منطقه‌ای و گره زدن سرنوشت ملی و رفتار سیاست خارجی خود به رفتار هیچ قدرت و قطب سیاسی، امنیتی و یا نظامی خارجی نیست، اما قطعا با هر کشوری که رفتاری مسئولانه داشته و به اصل شراکت منطبق با اصل تساوی و منافع متقابل و متوازن احترام بگذارد، گفت‌وگو کرده و همکاری خواهد کرد. این همکاری‌ها می‌تواند، موضوعی (موردی) بوده و یا در قالب یک مجموعه (بسته جامع) و دارای ابعاد زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت باشد. ژئوپلیتیک ایران، ظرفیت‌های اقتصادی و طبیعی آن، پیشرفت‌های تکنولوژیک، صنعتی و نظامی ایران و قدرت بازیگری موثر آن در منطقه و ماورای آن، به گونه‌ای است که ایران نیاز به دادن امتیازات یک طرفه به دیگران برای شکل گیری شراکت ندارد.

کنعانی ادامه می‌دهد: خامسا؛ تعلل برخی بازیگران منطقه‌ای به پیشنهادات ایران برای همکاری‌های دو و یا چندجانبه و یا ایجاد مکانیسم‌های منطقه‌ای همکاری، نوعی فرصت سوزی به شمار می‌رود که خسارات آن صرفا متوجه ایران نخواهد بود. ایران همیشه برای همکاری با همسایگان مرزی و منطقه‌ای آماده است، اما فرصت‌های همکاری، همیشه باقی نمی‌ماند. البته خوشبختانه شاهد تغییر تدریجی مثبت در رفتار برخی بازیگران منطقه‌ای هستیم که امیدوارم این امر متناسب با نیازهای منطقه‌ای و بین‌المللی شتاب بیشتری به خود بگیرد.

در پایان این مقاله آمده است: نکته پایانی اینکه صاحبنظران و نیز مطبوعات مصری، تاریخ برجسته‌ای از پیشگامی و استحکام فکر و نظر در جهان عرب دارند که میراثی گرانبهاست و حتما همانند گنجی مورد حفاظت قرار خواهد گرفت و ما در این زمان به تبادل نظر و گفت‌وگو بین صاحبان اندیشه و نظر بیش از هر زمان دیگری نیازمند هستیم.