نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای توسط آمریکا

نیروی هوایی آمریکا از آزمایش یک  موشک قاره‌پیما  خبر داد و اعلام کرد این موشک بالستیک بین قاره‌ای به نام (Minuteman III) را در شرق این کشور در کالیفرنیا آزمایش کرده است.

اخبار بین الملل- این موشک ساعت ۱۲:۲۱ دقیقه به وقت محلی، از پایگاه نیروی هوایی «وندنبرگ» در کالیفرنیا پرتاب شد و پس از پیمودن ۶ هزار ۷۰۰ بر فراز اقیانوس آرام، در حوالی جزیره مارشال فرود آمد.

نیروی هوایی آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «این آزمایش نشان می‌دهد که بازدارندگی آمریکا در حوزه سلاح هسته‌ای همچنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد».

همزمان با افزایش تنش‌ها بین آمریکا با چین و روسیه، واشنگتن قابلیت های نظامی خود را نشان می‌دهد. کارشناسان چینی تاکید کردند که رابطه پکن و واشنگتن در بالاترین سطح تنش قرار دارد و رویاروی نظامی هم جزو احتمالات محسوب می‌شود.

همچنین در همین باره، دیپلمات ارشد روسیه نیز از رفتار مخرب آمریکا در خصوص توافق های بین‌المللی انتقاد و تاکید کرده بود که آمریکا یکی پس از دیگری از توافقنامه‌ها خارج می‌شود. 

آزمایش موشکی آمریکا به نوعی نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است، پیمانی که اخیرا آمریکا از آن خارج شد و مدعی شد که دلیل خروجش عدم پایبندی روسیه به آن است. موشک آزمایش شده از سوی آمریکا قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را هم دارد.

واشنگتن در حالی از این نوع کلاس موشک‌های قاره‌پیما رونمایی کرده که بارها ایران را به خاطر داشتن این نوع از موشک‌ها مورد انتقاد قرار داده است.