تاکید روسیه بر تحقیق درباره علت درز گزارش محرمانه سازمان ملل

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد از این نهاد بین المللی خواست تا درباره درز یک گزارش محرمانه درباره کره شمالی به رسانه‌ها تحقیق کند.

اخبار بین المللاین مقام درباره درز گزارش محرمانه سازمان ملل به مطبوعات ابراز تاسف کرد و چنین رفتار‌هایی را ممکن است عواقب جدی داشته باشد، محکوم کرد.

پولیانسکی در یک پیام توئیتری نوشت: ما از سازمان ملل می‌خواهیم درباره چنین حادثه‌ای تحقیق کند و از بروز آن جلوگیری کند.

سازمان ملل متحد ادعا کرد کره شمالی همچنان به ساخت مواد مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای و ارتقاء موشک‌های بالستیک و تجهیزات لازم برای ساخت کلاهک‌های اتمی ادامه می‌دهد و همچنین تحریم‌های اعمال شده را دور می‌زند.

در همین حال، داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل سلاح در آمریکا با اشاره به گزارش سازمان ملل در مورد احتمال پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی بر ضرورت از سرگیری مذاکرات بین واشنگتن و پیونگ یانگ تاکید کرد.

کره شمالی بار‌ها گفته است که تا زمانی که آمریکا «سیاست‌های خصمانه» خود، از جمله تحریم‌های سخت را رها نکند، به میز مذاکرات باز نخواهد گشت و وعده داده است که بدون امتیازات مهم، فرصتِ گرفتن عکس دیگری را قبل از انتخابات به ترامپ نمی‌دهد.

ترامپ و کیم برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در سنگاپور با یکدیگر دیدار کردند و امید‌ها برای توافق و لغو برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی افزایش یافت.

اما دومین نشست آن‌ها، در اوایل سال ۲۰۱۹ در ویتنام، با شکست همراه بود. ترامپ و کیم در ژوئن ۲۰۱۹ مجدداً در منطقه غیرنظامی بین دو کره با هم ملاقات و توافق کردند که مذاکرات را دوباره آغاز کنند، اما مذاکرات در سطح بالای بین دو طرف در سوئد در ماه اکتبر قطع شد.