نیویورک تایمز بعد از گزارش اخیر وال استریت ژورنال درباره همکاری‌های هسته‌ای پکن و ریاض و فاش کردن محل تأسیسات تهیه کیک زرد در عربستان سعودی، گزارشی تازه به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای سعودی‌ها منتشر کرد.

اخبار بین الملل- در گزارش تازه روزنامه نیویورک تایمز آمده است: « سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی موشکافانه تلاش‌های عربستان سعودی برای ایجاد زیرساخت لازم برای تولید سوخت هسته‌ای هستند؛ زیرساختی که می‌تواند پادشاهی (عربستان سعودی) را در مسیر ساختن سلاح‌های هسته‌ای قرار دهد».

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، «سازمان‌های اطلاعاتی (آمریکا) در هفته‌های اخیر تحلیلی محرمانه را منتشر کردند که موضوع آن تلاش‌های جاری در داخل عربستان سعودی با همکاری چین به منظور ایجاد ظرفیت صنعتی مورد نیاز برای تولید سوخت هسته‌ای است. این تحلیل هشدارهایی را برانگیخته مبنی بر اینکه شاید تلاش‌های محرمانه‌ای بین سعودی-چین به منظور فراوری کردن اورانیوم خام به شکلی که بعدا امکان غنی کردن آن برای سوخت بمب اتمی وجود دارد، در جریان است».

گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از تکمیل ساخت یک سازه در نزدیکی پایتخت عربستان سعودی خبر داده که به گفته این سازمان‌ها، شاید یکی از سایت‌های اعلام نشده هسته‌ای عربستان سعودی باشد.


عکس از تاسیسات مشکوک هسته‌ای عربستان سعودی در نزدیکی ریاض

نیویورک تایمز در این باره نوشت: «در بخشی از گزارش (سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا) یک سازه در نزدیکی تاسیسات تولید صفحات خورشیدی در منطقه‌ای واقع در نزدیکی ریاض پایتخت سعودی مشخص شده که به تازگی ساختش تکمیل شده است و برخی تحلیلگران دولتی و کارشناسان خارج از دولت گمان می‌دهند که این سازه می‌تواند یکی از مجموعه سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده (سعودی‌ها) باشد».

در ادامه گزارش آمده است: «مقام‌های آمریکایی گفتند که تلاش‌های سعودی هنوز در مرحله اولیه است و تحلیلهای اطلاعاتی هنوز به جمعبندی قطعی درباره بررسی موشکافانه برخی از سایت‌ها نرسیده‌اند و حتی اگر پادشاهی (عربستان سعودی) تصمیم به در پیش گرفتن برنامه هسته‌ای نظامی گرفته باشد، رسیدن (ریاض) به توانایی مورد نیاز برای ساخت یک کلاهک اتمی سال‌ها زمان می‌برد».

گزارش نیویورک تایمز در حالی منتشر شده که اخیرا  روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» هم فاش کرد که محل تهیه کیک زرد در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.

طبق گزارش این روزنامه آمریکایی، برخی مقامات غربی در این خصوص گفته‌اند که عربستان سعودی با کمک چین تأسیساتی برای تولید کیک زرد اورانیوم تأسیس کرده است.

وال استریت ژورنال همچنین اشاره کرده که برخی از قانونگذاران دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا از اظهارات سال ۲۰۱۸ «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی در خصوص اینکه اگر تهران اقدام به توسعه بمب‌‌هسته‌ای کند، این کشور نیز این کار را انجام خواهد داد، ابراز نگرانی کرده‌اند.