پیش‌بینی و تحلیل استعفای دولت «حسان دیاب»

از روزی که دولت «حسان دیاب» در پی تحولات اخیر در لبنان استعفا کرد گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه لبنان به کدام سمت پیش خواهد رفت، آغاز شد.

اخبار بین الملل- در همین ارتباط، وبگاه «النشره» در یادداشتی به قلم «حسن حردان» سه سناریوی زیر را برای  لبنان  در وضعیت کنونی پیش‌بینی کرد:

اول؛ جریان ۱۴ مار با طرح فرانسه و رئیس‌جمهور آن «امانوئل ماکرون» برای تشکیل دولت وحدت ملی با هدف مقابله با بحران فعلی همراه شود. مسأله‌ای که در موضع «ولید جنبلاط» (رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه) در دیدار هفته جاری‌اش با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان پدیدار بود. وی به تشکیل دولت برای حل بحران اقتصادی کنونی، بازسازی بیروت و انجام اصلاحات فراخواند و این به معنای کوتاه آمدن از گزینه انتخابات زودهنگام است.

دوم؛ تشکیل دولت جدیدی از اکثریت با در نظر گرفتن این موضوع که نباید تجربه دولت دیاب را تکرار کند و باید اقدامات عملی در راستای حصول راه‌حل‌های سریع بحران‌ها بردارد و به تبع آن از لحظه اول تشکیل دولت، پیشنهادهای چینی، عراقی و ایرانی برای حل بحران‌های لبنان را بپذیرد.

سوم؛ ادامه دولت پیشبرد امور فعلی برای مدت طولانی و تا زمانی که شرایط برای راه‌حل‌ها فراهم شود. این موضوعی است تا قبل از روشن شدن نتایج انتخابات آمریکا و سیاست آمریکا در مرحله بعدی مشخص نخواهد شد؛ اینکه آیا آمریکا به جنگ اقتصادی ادامه خواهد داد یا اینکه به سمت تسویه حساب در میدان‌های نزاع از جمله لبنان پیش خواهد رفت.

در همین زمینه، «ایلی الفرزلی» معاون رئیس پارلمان لبنان پیش‌بینی کرد، تا ابتدای سپتامبر آینده دولت جدید در لبنان تشکیل شود.