اعزام جنگنده‌های رافال فرانسه به مدیترانه

وزارت نیرو‌های مسلح فرانسه امروز پنجشنبه از تقویت حضور نظامی این کشور در مدیترانه با اعزام جنگنده‌های رافال خبر داد.

اخبار بین الملل- وزارتخانه نیرو‌های مسلح فرانسه اعلام کرد: فرانسه دو جنگنده رافال و ناوچه دریایی «لافایت» (Lafayette) را به عنوان بخشی از برنامه خود برای تقویت حضور نظامی به مدیترانه شرقی خواهد فرستاد.

این در حالی است که پیشتر امانوئل مکرون ، رئیس جمهور فرانسه اوضاع در مدیترانه شرقی را نگران کننده خوانده و از ترکیه خواسته بود تا اقدامات یکجانبه خود را متوقف کرده و اجازه برقراری گفتگو‌های صلح آمیز را میان ترکیه و یونان (که دو عضو ناتو به شمار می‌روند که در همسایگی یکدیگر قرار دارند) بدهد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه پس از گفتگو با نخست وزیر یونان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ترکیه باید به اکتشاف یکجانبه در حوزه نفت در دریای مدیترانه پایان دهد.

وی افزود: فرانسه به طور موقت حضور نظامی خود را در دریای مدیترانه افزایش خواهد داد تا نشان دهد قانون بین المللی باید مورد احترام همه قرار گیرد.

فرانسه و یونان، این دو هم پیمان ناتو، به شدت با همدیگر در خصوص منابع هیدروکربنی موجود در دریای مدیترانه اختلاف دارند. این در حالی است که این آب‌های غنی از منابع گازی پیوسته مورد اختلاف میان ترکیه ، قبرس و رژیم صهیونیستی نیز بوده است.

همچنین گفتنی است یونان دو جزیره «رودس» و «کاستلوریزو» در شرق دریای مدیترانه را خط قرمز خود اعلام کرده و از ترکیه خواسته تا از نزدیک شدن به این دو جزیره امتناع کند.